به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۱۹، ۱۴۰۱

درگذشت مریم آروین وکیل دادگستری دو ماه پس از آزادی از زندان

  پیشتر عباس منصوری نوجوان اهل شوش تنها یک هفته پس از آزادی از زندان اقدام به خودکشی کرد و جان باخت

کانون وکلای کرمان چهارشنبه 19 بهمن با انتشار اطلاعیه‌ای از درگذشت مریم آروین، وکیل دادگستری دو ماه پس از آزادی از زندان خبر داد. به گفته خبرگزاری «هرانا»، مریم آروین در اوایل آذرماه در جریان اعتراضات سراسری در سریجان بازداشت و پس از سه هفته به قید کفالت آزاد شد.


پیشتر عباس منصوری، نوجوان اهل شوش تنها یک هفته پس از آزادی از زندان اقدام به خودکشی کرد و جان باخت.


بر اساس گزارش‌ها، یلدا آقافضلی 19 ساله، ارشیا امامقلی‌زاده علمداری 16 ساله و سیاوش بهرامی، 25 ساله، نیز تنها چند روز پس از آزادی از بازداشتگاه فوت و یا خودکشی کردند.


طی چند ماه گذشته افزایش فوت و خودکشی میان زندانیان آزادشده باعث واکنش‌های گسترده‌ای در ایران شده است.


جامعه پزشکان ایران چنین شرایطی را «مشکوک» و آن را احتمالا پیامد داروهای خوراکی و تزریقی به زندانیان و یا حاصل فشارهای روحی و شکنجه آنها دانسته است.


پیش از این، در فایل صوتی منتسب به یلدا آقافضلی که پس از خودکشی او منتشر شده، وی از شکنجه‌های شدید در جریان بازداشتش سخن گفته است.


او در این فایل به یکی از دوستان خود گفته است، «در این 19 سال از عمرم من اینقدر کتک نخورده بودم که در این دوازده سیزده روز خوردم» و ادامه می‌دهد که «از شدت ضرب و شتم لحظه آخر همه کارهایی که می‌خواستند را گردن گرفتم. مرا اینقدر زدند که نمی‌توانی فکرش را بکنی.»


برخی پزشکان ایرانی اظهار داشته‌اند که جمهوری اسلامی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها برای حذف مخالفان از مواد شیمیایی چون «پتاسیم» در قالب دارو استفاده می‌کند.


بنا به گفته پزشکان، مصرف یکباره مقدار زیادی پتاسیم سریعا به کشته‌شدن فرد می‌انجامد اما استفاده از دوزهای کمتر این ماده از طریق قرص یا تزریق می‌تواند «میل به خودکشی» در افراد را افزایش دهد.