سیدعیسی حسنی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، روز پنجشنبه ۱٧ فروردین، گفت: «تأکیدات امام جمعه یاسوج و نیز گزارشهای واصله از دیدبانان پیشگیری و رصد میدانی از سنگقبر سازیها و آرامستانهای استان، حکایت از بدعتی جدید در خصوص تشریفات تدفین و قبر و بارگاهسازی برای اموات در توسط سنگ تراشیها دارد.»
وی آمادهسازی و نصب پیکره شیر و حیوانات دیگر بر روی قبور در این استان را «تخلف» دانست و گفت: «عدهای بدون توجه به ریشههای موضوع و بدعت بودن و فاقد هرگونه مبنای دینی و شرعی و عرفی و حتی قانونی بودن آن، مبادرت به صرف هزینههای گزاف و نصب بر قبور کردهاند».
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد مدعی شد: «این موضوع بر خلاف رویه فرهنگ و آداب رسوم استان و فاقد هرگونه مبنای شرعی و دینی بوده و جز ترویج خرافات و البته تحمیل هزینههای گزاف بر مردم بهویژه خانوادههای فقیر، منفعتی برای خانوادهها و حتی اموات ندارد و به عنوان بدعت در حال گسترش است، بنابراین باید سریعاً جمع آوری و مدیریت شود».
او در ادامه گفت: «در راستای پیشگیریهای فرهنگی و اجتماعی از وقوع جرم و جلوگیری از شیوع هرگونه بدعت و خرافات در جامعه حداکثر ظرف یک هفته، به سنگ فروشیها و سنگ تراشیهای شهرستانهای استان اعلام میکنیم تا از هرگونه پیکر تراشی یا فروش یا عرضه چنین پیکرههایی امتناع و اجتناب کرده و سریعاً نسبت به جمع آوری آنها اقدام کنند».
وی تصریح کرد: «پس از یک هفته به صورت میدانی، این موضوع بررسی و تکتک محلهای عرضه مورد بازرسی قرار میگیرند و در صورت ملاحظه یا مشاهده هرگونه پیکره نسبت به جمعآوری و معدومسازی آنها اقدام و تشکیل پرونده قضایی برای مُتخلفین در دادستانی مرکز استان تشکیل خواهد شد و عواقب برعهده متخلفین است».
این در حالی است که علیاکبر پاک کارشناس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به تاریخچه ساخت شیرسنگی، اظهار داشت: «شیرسنگی یا "بَردشیر" یکی از عناصر فرهنگی در ایران باستان است که قدیمیترین نمونههای آن را در دوره مادها و در شهر همدان میتوان یافت.»
وی افزود: «در دوران صفویه، شیرسنگی به عنوان نماد پهلوانی و شیعی معرفی میشد و شیرِ خدا یکی از القاب امام اول شیعیان است، به همین دلیل از این نماد بر روی مزار دلاوران لر و فارس قرار داده میشد، همچنین بر روی مزار دلاوران ترک قوچ سنگی قرار میدادند.»
وی با بیان اینکه بررسی آرامستانهای قدیمی استان کهگیلویه و بویراحمد نشاندهنده آن است که استفاده از قوچ و شیرسنگی دارای کاربری عام نبوده و تنها برای برجستهسازی افرادی بوده است که دارای ویژگیهای بارز انسانی، اعتقادی و جنگآوری بودند، اظهار داشت: «این شیرهای سنگی در کنار نقوش و متونی که بر روی پهلوهای این شیر درج میشد در میان خود از ویژگیها و صفات برجسته متوفی نیز الهام میگرفت»
استفاده از شیرهای سنگی در آرامستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد رواج دارد و قیمت تراش این شیرهای سنگی بر اساس سایز و کار انجام شده به طور میانگین حدود چهل میلیون تومان است.
رادیو فرانسه