به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۶، ۱۳۹۲

نگرانی عمیق شورای همکاری خلیج فارس 

 از تأثیر مخرب زلزله بر نیروگاه اتمی بوشهر

 نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس، برای بررسی پیامدهای زیست محیطی زلزله اخیر بوشهر با حضور مسؤولان شرایط اضطراری شش کشور عضو این شورا، امروز در ریاض پایتخت عربستان برگزار شد.
در این نشست، عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، گفت: من نمی توانم پنهان کنم که زلزله بوشهر نگرانی عمیقی را در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ایجاد کرد.
او بر ضرورت ارسال سریع یک گروه از کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به نیروگاه بوشهر برای بررسی آسیبهای احتمالی و اطمینان یافتن از امنیت تأسیسات نیروگاه، تأکید کرد.
اظهارات دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، در حالی است که دو روز پیش نیز یک دیپلمات عرب در گفت وگو با روزنامه کویتی الوطن گفت که مسوولان دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس کانال هایی را برای ارتباط با آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره زلزله اخیر بوشهر و میزان تأثیر آن بر نیروگاه آن باز کرده اند.
پیشتر نیز شورای همکاری خلیج فارس، از استقرار نیروگاه اتمی در بوشهر انتقاد کرده و نسبت به خطر نشت تشعشعات رادیواکتیو و اثر سوء آن بر محیط زیست منطقه خلیج فارس هشدار داده بود.
همچنین شورای همکاری خلیج فارس از ایران خواسته بود تا امنیت نیروگاه بوشهر را بالا ببرد و با معیارهای امنیتی روز هماهنگ کند.
اما به گفته دبیر کل این شورا، هنوز ایران پاسخی به نگرانی همسایه های عرب خود و همچنین نگرانی های جامعه بین المللی نسبت به پرونده هسته ای نداده است.
مقام های ایران گفته اند که زلزله روز سه شنبه گذشته در استان بوشهر، آسیبی به نیروگاه اتمی بوشهر نزده است.فریدون حسن وند استاندار بوشهر گفته است: درپي زمين لرزه استان بوشهر نيروگاه اتمي بوشهر هيچ گونه آسيبي نديده است.
زلزله بوشهر که 6.1 در مقیاس ریشتر قدرت داشت در حدود صد کیلومتری نیروگاه این منطقه روی داد. در این زلزله 37 نفر کشته و حدود 850 نفر زخمی شدند. همچنین خرابی هشتصد خانه را در پی داشت.
این زلزله دیگر کشورهای همسایه ایران، مثل کویت، عربستان سعودی، و امارت متحده عربی را نیز لزراند.
رادیو فرانسه