به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۱، ۱۳۹۲

فقدان دلار و یورو در مرکز مبادلات ارزی ایران و افزایش بهای گوشت

منابع خبری در ایران به نقل از فعالان اقتصادی نوشتند که دلار و یورو در مرکز مبادلات ارزی کشور عملاً حذف شده اند و در این مرکز به متقاضیان ارز به جای دلار و یورو روپیه و یوآن و یا "وون" (واحد پول کره جنوبی) پیشنهاد می شود
با این حال متقاضیان ارز که عمدتاً از فعالان اقتصادی هستند اعلام می کنند که بیشتر نیازمند یورو هستند و اگر ارزی به غیر از یورو دریافت کنند ناچارند با مراجعه به یکی از صرافی های بانکی و پرداخت درصدی سود آن را به ارز مورد نیاز خود تبدیل کنند که همین به زیان آنان تمام می شود.
خبرگزاری مهر به نقل از فعالان اقتصادی همچنین افزوده است که در غالب موارد بانک های کشور قادر به گشودن "ال سی" یا اعتبارنامه نیستند و حتا برای دریافت لیره ترکیه نیز متقاضیان باید در نوبت قرار بگیرند.
کمبود ارز در عین حال از عوامل افزایش شصت درصدی بهای گوشت قرمز در کشور نیز بوده است. خبرگزاری "مهر" در گزارشی جداگانه نوشت که طی روزهای اخیر قیمت گوشت در فروشگاه های کشور ناگهان به میزان شصت درصد افزایش یافته است و به گفتۀ مسئولان دولتی عامل اصلی این افزایش حذف ارز مرجع برای خرید و واردات گوشت از خارج بوده است. همین امر باعث شده که واردکنندگان گوشت ارز مورد نیاز خود را به بهایی گرانتر در بازار آزاد که در هر حال تحت کنترل دولت است تأمین کنند که در نتیجۀ آن قیمت گوشت به طور ناگهانی افزایشی شدید یافته است.
هم اکنون قیمت هر کیلو گرم ران گوسفندی که تا پیش از عید 22 هزار تومان بود، به 36 هزار تومان رسیده است، در حالی که قیمت هر کیلو گرم گوشت ران گوساله از 20 هزار تومان به 32 هزار تومان افزایش یافته است. 
رادیو فرانسه