به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۲۷، ۱۳۹۲

گوگوش، خواننده‌ای برای چهار نسل

  لوموند در شماره تازه هفته‌نامه خود که شنبه‌ها منتشر می‌شود، به گوگوش پرداخته است.
 گزارشگر این روزنامه، 26 مارس گذشته، و در شبی برفی، به تازه ترین کنسرت گوگوش که در رویال آلبرت هال لندن برگزار شده رفته و نوشته که برای اولین بار است که این خواننده پرطرفدار ایرانی در این سالن که بزرگترین سالن تئاتر سلطنتی بریتانیا به شمار می رود کنسرت اجرا می کند.
کنسرت اخیر گوگوش در لندن به مناسبت نوروز برگزار شده بود. لوموند می نویسد گوگوش که در سال 1950 به دنیا آمده، فعالیت هنری خود را از چهارسالگی آغاز کرد و به قول خودش برای چهار نسل خوانندگی کرده است. گوگوش در کنسرتش گفت که آخرین نسل همین کودکان 5 ، 6 ساله ای هستند که به این کنسرت آمدند.
خبرنگار لوموند گوگوش را در 62 سالگی برای ایرانیان با جان هالیدی، خواننده فرانسوی برای مردم فرانسه مقایسه می کند و می نویسد که این خواننده زن، یک نماد ملی است. چه گوگوش را دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم او تبدیل به خواننده ای کلاسیک شده است.
لوموند اضافه می کند که ایرانیان برای به یاد آوردن دوران جوانی شان یا دوباره زندگی کردن آن چه پدران و مادرانشان در جوانی با گوگوش زندگی کرده بودند، به کنسرت این خواننده می آیند.
در ادامه گزارش هفته نامه لوموند آمده که روز سه شنبه 26 مارس، تمام پنج طبقه رویال آلبرت هال از علاقه مندان به گوگوش پر شده بود؛ ایرانیان لندن، پاریس و لس آنجلس. یا حتی تهران، مثل مریم 42 ساله که می گوید: «ما سفرمان را به لندن طوری برنامه ریزی کردیم که در کنسرت گوگوش شرکت کنیم. من فیلمهای گوگوش را دوست دارم و همینطور ترانه هایی را که برای فیلمهایش می خواند. گوگوش هنرمندی است که پیشرفتش متوقف نمی شود.»
سپس خبرنگار لوموند به قیمت بلیط کنسرت گوگوش اشاره می کند و می نویسد که ارزانترین بلیط، 140 یورو بود، یعنی نصف حقوق یک مهندس در ایران. اما برای علاقه مندان گوگوش، این قیمت اهمیتی ندارد، زیرا از نظر آنان اصلا نمی شود روی چنین کنسرتی قیمت گذاشت! برای این که گوگوش نمی تواند در کشورش کنسرت برگزار کند و در آنجا ممنوع است.
لوموند در ادامه می نویسد که گوگوش بعد از لندن به دوبی می رود، شهری که ایرانیان بسیاری در آن زندگی می کنند.
همچنین لوموند با شرح کامل کنسرت گوگوش در لندن و نیز ترانه هایی که این خواننده در آن کنسرت خواند، می نویسد که گوگوش که زندگی اش را وقف خوانندگی کرده، به مدت دو دهه پس از انقلاب ایران نتوانست فعالیتش را ادامه دهد. در نهایت در سال 2000 این خواننده از ایران خارج شد و اولین کنسرت خود را پس از دو دهه سکوت در کانادا برگزار کرد.

گوگوش: من و تو 



من و تو با همیم اما دلامون خیلی دوره
همیشه بین ما دیواره صد رنگه غروره
نداریم هیچکدوم حرفی که بازم تازه باشه
چراغ خنده هامون خیلی وقته سوت و کوره
من و تو
من و تو
من و تو
همصدای بی صداییم
با هم و از هم جداییم
خسته از این قصه هاییم
همصدای بی صداییم

نشستیم خیلی شبها قصه گفتیم از قدیما
یه عمره وعده ها افتاده از امشب به فردا
تموم وعده ها رو دادیم و حرفهارو گفتیم
دیگه هیچی نمیمونه برای گفتن ما
من و تو
من و تو
من و تو
همصدای بی صداییم
با هم و از هم جداییم
خسته از این قصه هاییم
همصدای بی صداییم
گلهای سرخمون پوسیده موندن توی باغچه
دیگه افتاده از کار ساعت پیر رو طاقچه
گلهای قالی رنگ زرد پاییزی گرفتن
اونام خسته شدن از حرف هرروز تو و من
من و تو
من و تو
من و تو
همصدای بی صداییم
با هم و از هم جداییم
خسته از این قصه هاییم
همصدای بی صداییم
من و تو
من و تو
من و تو
من و تو