به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۳۱، ۱۳۹۲

دومین مظنون  در بمب گذاریهای ماراتون بوستون دستگیر شد 
دومین مظنون  در بمب گذاریهای ماراتون بوستون که در یک قایق پشت خانه ای در شهرک واترتاون  در حومه بوستون پنهان شده بود،  پس از  محاصره  در جریان  استفاده پلیس  از  رباطی که برای  تحقیق فرستاده بود دستگیر شده است.

 مظنون که به گزارش فاکس نیوز، مجروح شده بود ، پس  از به گفته  یکی از همسایگان در جریان عملیاتی دستگیر شد که با تیراندازی و انفجارهای توام با استفاده از  نارنجک های گیج کننده همراه بود .

پلیس  جوهر تسارنیف نوزده ساله را پس از عملیات توام با جستجوئی گسترده دستگیر و به بیمارستان برد.

شدت جراحات وی مشخص نیست اما بعضی گزارش های خبری حاکی است که وی در وضعیتی وخیم تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

گزارش های تلویزیونی از شهرک تاورتان، در حومه بوستون، سکنه محل را نشان می دهد که  در  واکنشی توام  با فریادهای شادی، از پایان موفقیت آمیز این عملیات ابراز خشنودی می کنند.  برادر وی، سحرگاه  دیروز، جمعه، در جریان تیراندازی با پلیس کشته شده بود.

پلیس می گوید از  سه نفر دیگر نیز در  شهر نیوبدفورد در ایالت ماساچوست در ارتباط با بمب گذاری ها  بازجوئی شده است.

پرزیدنت اوباما گفت  این دو بمب گذار شکست خوردند زیرا مردم آمریکا نشان دادند تروریسم را رد می کنند.
پرزیدنت اوباما  همچنین گفت در باره انگیزه  این دو جوان که در آمریکا بزرگ شدند و در این کشور درس خواندند، و به گفته وی ،مرتکب چنین جنایت هولناکی شدند، پرسش  های فعلا بی پاسخی وجود دارد، که  انتظار می رود تحقیقات بعدی بسیاری از آنها را وشن کند.
به گزارش رسانه های جمعی،هر دو مظنون، برادرانی هستند که  تبار چچنی دارند.
چچن درگیر شورشی اسلامی است که با جنگ های جدائی طلبی همراه بوده است.
این دو برادر که محل سکونت آنان  شهر کامبریج  در ایالت ماساچوست  است، یک خواهر دارند.
مظنون شماره یک، که در تصاویر اف  بی آی  کلاهی تیره رنگ به  سر دارد، پنجشنبه  شب در  تیراندازی با پلیس مجروح شد،  و پس از انتقال  به  بیمارستان،  درگذشت.
مظنونین به سوی اتوموبیل پلیسی که آنان را حین  فرار تعقیب می کرد ماده منفجره  پرتاب کرده بودند.
کارولین  پرسوتی خبرنگار صدای آمریکا  در گزارش  خود از  نزدیکی صحنه عملیات پلیس، این عملیات را گسترده و  شدید توصیف کرده بود.

یک چچنی جوان که در  بوسنی زندگی می کند  و می گوید خانواده  تسارنایف را می شناسد به  بخش  روسی  صدای  آمریکا گفت  این خانواده  تا  هشت  سال پیش  که  به آمریکا آمدند در  آسیای مرکزی زندگی می کردند.
منابع متعدد، ازجمله  مدیر  یک مدرسه در پایتخت جمهوری  داغستان روسیه  می گویند  تساریانف  ها  قرقیزستانی الاصل  و از  قوم چچنی هستند. به گفته  این مدیر مدرسه، هر دو  برادر که  محصل مدرسه او بودند،  در سال  ۲۰۰۲  راهی آمریکا  شدند.
دوستان این دوبرادر  از هردو به عنوان  ورزشکارانی باهوش  یاد می کنند و می گویند برادر بزرگتر به مشت زنی و برادر کوچکتر  به کشتی گیری علاقه داشتند.
جوهر تسارایانف در  سال  ۲۰۱۱  در کمبریج از  مدرسه  ای  فارغ التحصیل  شد  که پننج کیلومتر  با  مرکز  شهر  بوستون فاصله دارد.