به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۵، ۱۳۹۲

  • در سالگرد نخستین آزمایش هسته‌ای پاکستان مطرح شد
  • نوازشریف: بمب اتمی داریم، اما برق نداریم
  • با وجود درگیری‌های فرقه‌ای، قدرت بی‌حد نظامیان در عرصه‌های مختلف و حملات گاه‌وبیگاه طالبان به سیاستمداران و مردم عادی، بزرگ‌ترین شکایت رای‌دهندگان پاکستانی در انتخابات 11 ماه مه، خاموشی‌های مکرر برق بود. هر تابستان اعتراضات خشونت آمیزی به دلیل قطع برق برپا می‌شود.

    روز دوشنبه نیز‌هزاران تظاهر‌کننده در ناحیه پاکستانی کشمیر به خیابان‌ها ریختند و به سوی پلیس سنگ انداختند.
    روز سه‌شنبه 7 خرداد پانزدهمین سالگرد نخستین آزمایش موفقیت‌آمیز سلاح اتمی در پاکستان بود. به گزارش ایسنا، نوازشریف در سخنانی در شهر لاهور به همین مناسبت گفت: شرم آور است کشور قادر نباشد چراغ‌هایش را روش نگهدارد. نوازشریف، نخست‌وزیر منتخب پاکستان گفت: چندین سال عدم برنامه‌ریزی مناسب و مدیریت غلط، عدم سرمایه‌گذاری و فساد در بخش انرژی باعث شده تا در روز بیش از 20 ساعت برق در پاکستان به‌ویژه در گرمای فصل تابستان قطع شود. شریف افزود: تراژدی است که کشوری با تسلیحات اتمی از برق محروم باشد و پرسید: درچنین وضعیتی یک کشور چگونه می‌تواند توسعه پیدا کند؟ 
    شریف وعده داد برای برطرف ساختن مشکل نیروگاه‌های جدید بسازد، اما هشدار داد این کار وقت خواهد گرفت و مردم نباید انتظار داشته باشند مشکلات انرژی ظرف چند روز حل شود. شریف گفت دولت برای بهره‌برداری از قابلیت عظیم برق آبی کشور سدهای بیشتر و نیز نیروگاه‌های زغالی بیشتری خواهد ساخت و از متحدان پاکستان، چین و ترکیه، کمک خواهد خواست. پاکستان در رقابت با هند و با هدف ایجاد نیرویی بازدارنده در برابر این کشور به جرگه کشورهای هسته‌ای پیوست. پس از افزایش تنش‌ها میان پاکستان و هند، ذوالفقار علی بوتو نخست‌وزیر پاکستان، در سال ۱۹۷۲ درباره برنامه هسته‌ای پاکستان گفت: اگر مردم پاکستان مجبور شوند علف بخورند ما بمب اتمی را خواهیم ساخت. اما پاکستان بی‌ثبات‌ترین کشور دارنده سلاح هسته‌ای است. طالبان و القاعده در مرزهای این کشور فعال هستند. علاوه‌ براین پاکستان درگیر مناقشه‌ای سیاسی با هند است و مسئله کشمیر همچنان حل نشده باقیمانده است. ازسوی‌دیگر مسئله کنترل و محافظت از تسلیحات هسته‌ای توسط ارتش پاکستان، عملا مانعی بر سر راه دموکراسی در پاکستان است. نقش اصلی هسته‌ای شدن پاکستان را عبدالقادر خان ایفا کرد، او را پدر بمب اتم پاکستان می‌نامند. عبدالقادرخان دانش فناوری هسته‌ای را در سال ۱۹۷۴ از هلند فرا گرفت و ده سال بعد، کارخانه غنی‌سازی اورانیوم را افتتاح کرد ولی این دانشمند هسته‌ای بعدا به طرف بازار سیاه کشیده شد. 
    دعوت طالبان به مذاکره
    ظاهرا نوازشریف در این دوره از نخست‌وزیری خود قصد دارد به حل مشکلات ریشه‌ای بپردازد. براساس گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف، نخست‌وزیر پاکستان قرار است پس از ادای سوگند از فرماندهان طالبان دعوت کند تا به مذاکرات صلح بپیوندند. نوازشریف کمی پس از پیروزی حزب خود در انتخابات پارلمانی خطاب به هواداران حزب خود گفت: همه گزینه‌ها باید آزموده شود و تفنگ و گلوله راه‌حل همه مشکلات نیست چرا ما نمی‌نشینیم صحبت کنیم و وارد مذاکره شویم. قرار است نواز‌شریف هفته آینده خواهان تشکیل یک «جرگه بزرگ» از رهبران و ریش‌سفیدان قبایل به منظور آغاز مذاکرات صلح با فرماندهان طالبان شود. این فرآیند با واسطه‌گری حزب جمعیت علمای اسلام که قرار است به دولت نوازشریف بپیوندد، انجام خواهد شد. گفتنی است، در ادامه درگیری‌های فرقه‌ای در پاکستان، یک حقوقدان پاکستانی به نام کوثر ثقلین عباس و دو پسر دوازده ساله و چهارده ساله‌اش به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شده‌اند.