به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۰۲، ۱۳۹۲

اتحادیه اروپا "شاخه نظامی" حزب‌الله لبنان را به فهرست تروریستی خود افزود

 انسداد حساب‌های بانکی افراد یا نهادهای مرتبط حزب‌الله لبنان


شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا قرار گرفت. این اقدام می‌تواند مقدمه انسداد حساب‌های بانکی و وضع ممنوعیت ورود به کشورهای عضو باشد. حزب‌الله متهم اصلی ترور گردشگران اسرائیلی در بلغارستان است.
به گزارش دویچه وله، فرانسه، بریتانیا و آلمان از جمله اعضای اتحادیه اروپا بودند که بر لزوم بررسی پرونده شاخه نظامی حزب‌الله در جلسه ماهیانه روز دوشنبه (۲۲ ژوئیه/ اول مرداد) تأکید می‌کردند.
دیپلمات‌های نزدیک به این اتحادیه ظهر دوشنبه خبر دادند که شاخه نظامی حزب‌الله لبنان از این پس در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه قرار می‌گیرد.
بر این اساس، امکان انسداد حساب‌های بانکی افراد یا نهادهای مرتبط با این گروه تندروی شیعی فراهم می‌شود. اتحادیه اروپا همچنین می‌تواند از مسافرت افراد وابسته به حزب‌الله، به کشورهای عضو جلوگیری کند.
تصمیماتی در حد افزودن نام افراد یا گروه‌ها به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا به موافقت همه ۲۸ عضو اتحادیه بستگی دارد. به گفته دیپلمات‌های نزدیک به اتحادیه، در ابتدا برخی از اعضا همچون جمهوری چک، مالت و ایرلند تردیدهایی در مورد موافقت با طرح یادشده داشتند. حضور حزب‌الله در کابینه لبنان و بیم از خرابکاری مخالفان این تحریم در منطقه، از جمله ریشه‌های این تردیدها بودند.

 علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران قرار دادن شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در فهرست تروریستی را نشان‌‌دهنده "فقدان تحلیل صحیح" از منطقه بحرانی خاورمیانه دانست و گفت که این اقدام زیر "فشار برخی از اعضای متنفذ اتحادیه اروپایی" انجام گرفته است. وزیر خارجه ایران تصمیم اتحادیه اروپا را "بر خلاف کلیه موازین سیاسی و حقوقی" نامید.

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه (۲۳ ژوئیه / ۱ مرداد) به نقل از صالحی نوشت: «اینکه به یک گروه مقاومت که علیه تجاوز و اشغالگری مبارزه کرده و حضوری قانونی با پشتوانه مردمی در حاکمیت لبنان دارد، برچسب تروریست زده شود، سست بودن مبانی منطقی این اقدام را روشن می‌کند.»
میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان از اتحادیه اروپا خواست در تصمیم خود تجدیدنظر کند تا ثبات این کشور به خطر نیافتد. وزیر خارجه لبنان نیز این اقدام را عجولانه نامید و گفت: «قبل از اتخاذ چنین تصمیمی باید به اندازه کافی مشورت می‌شد تا تبعات منفی برای لبنان به دنبال نداشته باشد.»
جدا کردن حساب شاخه نظامی حزب‌الله و شاخه سیاسی آن که بخشی از دولت لبنان بوده، کار ساده‌ای نیست. دولت لبنان این گروه را از «اجزای اصلی جامعه لبنان» به شمار می‌آورد و از اتحادیه اروپا خواسته بود حزب‌الله را یک گروه تروریستی اعلام نکند.