به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۰۶، ۱۳۹۲

احمدی‌نژاد دانشگاهی در زمینه علوم هسته‌ای تأسیس می‌کند

دانشگاهِ «احمدی‌نژاد» 

* نایب‌رییس کمیسیون آموزش: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند مجوز تاسیس دانشگاه صادر کند

احمدی‌نژاد که گفته بود پس از پایان کارش در دولت به دانشگاه بازمی‌گردد، دیروز نشان داد در آخرین روزهای فعالیتش در دولت دهم همچنان می‌تواند همگان را با خبرهای غیرمنتظره شگفت‌زده کند. او به دانشگاه می‌رود اما نه دانشگاه «علم و صنعت» بلکه به دانشگاهی که خودش تصمیم گرفته تاسیس کند: «دانشگاه احمدی‌نژاد». به گزارش «بهار» مجوز تاسیس هر دانشگاهی در ایران توسط شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می‌شود اما رییس دولتی که در همه سال‌‎های گذشته راهی برای دور زدن قانون پیدا کرده این‌بار با مجوزی که از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گرفته، قصد دارد دانشگاهی برای خود راه‌اندازی کند. هرچند انتظار این بوده که وزارت علوم با این اقدام شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مخالفت و به آن اعتراض کند اما طبیعتا این اقدام رییس‌جمهوری با مخالفت کامران دانشجو، وزیر علوم دولت فعلی، مواجه نشده است. اما اقدام برای تاسیس چنین دانشگاهی که احمدی‌نژاد، رییس آن خواهد بود، در سکوت و آن هم در حالی که یک هفته دیگر او باید دولت را به حسن روحانی، رییس‌جمهوری یازدهم تحویل بدهد، انتقادات نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. آن‌ها می‌گویند شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در هفته‌های اخیر عجولانه و سراسیمه مصوبه‌ای برای تاسیس این دانشگاه صادر کرده و این اقدام احمدی‌نژاد را غیرقانونی می‌خوانند. دکتر محمدحسین یادگاری، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دیروز در گفت‌وگو با مهر از ارائه مجوزی توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به احمدی‌نژاد خبر داد و گفت: «دکتر محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد می‌خواهد فعالیت علمی در آینده داشته باشد و در زمینه تربیت نیروهای تحصیلات تکمیلی فعالیت کند.» خبر تاسیس دانشگاه احمدی‌نژاد البته خبری نیست که افراد زیادی درباره آن اطلاع داشته باشند، برای مثال محمد مهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به بهار گفت: «من از تاسیس چنین دانشگاهی هیچ خبری ندارم.» اما آنچه مسلم است این‌که او مجوز تاسیس یک دانشگاه آن هم برای جذب دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را آن هم در تهران گرفته است، در حالی که براساس مصوبات همان شورایی که این مجوز را صادر کرده تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی جدید در تهران ممنوع و البته سخنان اعضای این شورا هم ضدونقیض است، چنانکه یکی از معاونان 
شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفته است: «از آنجا که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای دارد مبنی بر این‌که راه‌اندازی دانشگاه غیرانتفاعی در تهران ممنوع است، به جز مواردی که مجوز آن را شورای‌عالی انقلاب فرهنگی داده باشد، وقتی این مسئله نیز در شورا توسط دکتر احمدی‌نژاد مطرح شد برای مجوز دانشگاه مطرح نشد، برای این مطرح شد تا وی بتواند این دانشگاه را در شهر تهران راه‌اندازی کند.» این آخرین مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی آن هم در آخرین روزهای کاری دولت به چالش جدیدی در حوزه آموزش عالی تبدیل خواهد شد. به‌ویژه آن‌که به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد و یاران مشایی قصد دارند در این دانشگاه نیروها و مدیران همسو با گرایش سیاسی و فکری خود را تربیت کرده و آموزش دهند. «علیرضا سلیمی»، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این‌باره به «بهار» گفت: «چنین اقدامی به واقع بی‌سابقه است. زیرا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در شأن و جایگاهی نیست که بتواند مجوز تاسیس دانشگاه را صادر کند که قابل پیگیری است.» اما«محمد جواد هروی» که نایب‌رییس اول همین کمیسیون است، حتی با صراحت بیشتری سخن می‌گوید. به گفته او شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، به لحاظ قانونی نمی‌تواند مجوز تاسیس دانشگاه را بدهد؛ او به «بهار» گفت: «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در بحث توسعه و صدور مجوز برای هر دانشگاهی اعم از دولتی و غیرانتفاعی می‌تواند کاری انجام دهد و تصمیم بگیرد. درواقع تنها شورای گسترش وزارت علوم مجوز اعطای مجوز تاسیس دارد و لاغیر.» وی با اشاره به آن‌که تجربه ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد می‌تواند در اداره یک دانشگاه موثر باشد، گفت: «البته ما مخالف تاسیس دانشگاه از سوی ایشان نیستیم و منافاتی ندارد. اما این‌که به بهانه کار علمی و پژوهشی، فعالیت‌ها و مجادلات سیاسی انجام شود، ما قطعا مخالف هستیم.» هروی با اشاره به آن‌که مصوباتِ روزهای آخر دولت و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، چندان محل اعتنا نیست، ادامه داد: «این‌گونه مصوبات، خیلی محکم نیست و نمی‌توان روی آن، حساب کرد. به‌هرحال مصوبات ناشی از سراسیمگی که دید آیین‌نامه‌ای هم ندارد، قابل توجه نیست. ابتدا باید به هیات امنا، مجوز داده شود و پس از طی موافقت اصولی و موافقت کلی وارد مرحله تاسیس شود که آن هم با سه دانشکده و هر دانشکده با سه گروه و هر گروه با چهار استاد انجام پذیر است که همه از سوی شورای گسترش وزارت علوم صادر می‌شود، نه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که طبیعتا می‌تواند در دولت آینده، در صورت نداشتن شرایط لازم، لغو شود.» اخبار حکایت از آن دارد که حوزه اصلی فعالیت این دانشگاه، فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین و برتر از جمله‌ ای.‌تی، نانو، هوافضا و هسته‌ای خواهد بود. اما این‌که این مصوبه در فاصله یک هفته تا پایان کار دولت دهم، تا چه اندازه قابلیت اجرایی دارد و آیا در دولت یازدهم، اجازه تاسیس این دانشگاه به «محمود احمدی‌نژاد» از سوی شورای گسترش آموزش عالی وزارت علومِ دولت «حسن روحانی»، که مرجع اصلی اعطای مجوز تاسیس دانشگاه است، داده خواهد شد یا نه، مشخص نیست.
دانشگاه احمدی‌نژاد یا دانشگاه مشایی
اگرچه احمدی‌نژاد در آخرین روزهای فعالیتش در دولت دهم مجوز تاسیس یک دانشگاه را گرفته است اما این ایده‌ای نیست که او یک‌شبه به آن رسیده باشد. احمدی‌نژاد و یارانش از سال‌ها پیش یعنی درست پس از انتخابات سال 88 قصد داشتند دانشگاهی به نام «دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان»تاسیس کنند. ایده تاسیس این دانشگاه در واقع از آن اسفندیار رحیم‌مشایی بود. مشایی قصد داشت دانشگاهی را وابسته به شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور با نام «دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان» تاسیس کند. از سال 1388 به این سو و از همان زمان که اسفندیار رحیم‌مشایی و اطرافیانش در دولت دهم، ارج و قربی بیش از دولت قبل یافتند و درعین‌حال مورد غضب اصولگرایان و حتی یاران قدیمی احمدی‌نژاد قرار گرفتند، خبر تاسیس این دانشگاه بر سر زبان‌ها افتاد. نخستین‌بار «محمد شریف ملک‌زاده» اول آبان 1389 که آن زمان دبیر شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور بود، در مراسم افتتاح مرکز شبانه‌روزی رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور گفت: «این دانشگاه به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های ایرانیان مقیم خارج، احداث و راه‌اندازی می‌شود.» تا این‌که 27اردیبهشت 1390 خبر اعطای مجوز تاسیس یک دانشگاه به اسفندیار رحیم‌مشایی رییس‌دفتر رییس‌جمهوری از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد. اما حسن غفوری‌فرد، رییس هیات نظارت و بازرسی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، خاطرنشان کرد اعطای مجوز راه‌اندازی «دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان» از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انجام نشده و این موضوع در هیات نظارت و بررسی شورای‌عالی پیگیری می‌شود. از سوی دیگر براساس اعلام مسئولان در آن زمان، وزارت علوم صاحب امتیاز «دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان» شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور است در حالی که مشخص نیست چگونه نهادی دولتی می‌تواند صاحب امتیاز موسسه‌ای غیردولتی-غیرانتفاعی شود. همچنین راه‌اندازی هر رشته تحصیلی، نیازمند تعداد مشخصی هیات علمی و تامین امکانات لازم آموزشی و طی زمانی خاص است که وزارت علوم با صدور مجوزی به امضای حسین نادری‌‌‌منش معاون آموزشی وزارت علوم، با راه‌اندازی بلاقید و شرط کلیه رشته‌های تحصیلی در کلیه مقاطع تحصیلی در دانشگاه غیردولتی جامع بین‌المللی ایرانیان موافقت کرده است. نادری‌منش در این نامه به شماره (81288/22 به تاریخ 27 بهمن 89) ‌اسفندیار رحیم‌مشایی را با عنوان رییس هیات امنای «دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان» مخاطب قرار داده است. براساس ضوابط موجود در وزارت علوم، راه‌اندازی رشته تحصیلی در مقطع دکتری حداقل نیازمند هشت سال فعالیت آموزشی در همان رشته و دایر بودن مقاطع تحصیلی قبلی آن رشته (کارشناسی و کارشناسی ارشد) است. 18 خرداد همان سال، «کامران دانشجو» به‌عنوان وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی احضار شد و افراد هیات موسس این دانشگاه را اعلام کرد که ظاهرا مورد قبول کمیسیون هم قرار گرفت. اما همان روز، «اسفندیار اختیاری کسنویه یزد» از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به مهر گفت: «اشخاص پیشنهادی حقیقی هستند اما شائبه حقوقی در این زمینه وجود دارد.»
اما این شائبه جدی‌تر شد تا سومین روز از مردادماه سال 1390، که «علیرضا سلیمی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، صراحتا اعلام کرد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، طرح ایجاد این دانشگاه را از دستور کار خارج کرده است. وی در همین زمینه درباره آنچه دو سال پیش رخ داد، به «بهار» گفت: «در آن زمان، آقای رحیم‌مشایی، در پی آن بود که بدون طی مراحل قانونی و با استفاده از رانت، اقدام به تاسیس دانشگاه کند، که با آن مخالفت شد.»

هرچند هنوز به طور رسمی اطلاعات بیشتری درباره دانشگاه احمدی نژاد منتشر نشده، اما گفته می‌شود حوزه اصلی فعالیت این دانشگاه، فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین و برتر از جمله "آی.تی"، "نانو"، "هوافضا" و نیز "علوم هسته‌ای" خواهد بود.