به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۸، ۱۳۹۲

فائزه هاشمی: این پرونده سرا پا غیرقانونی است.

تشکیل پرونده های جدید نتیجه عصبانیت آقایان است 

فائزه هاشمی رفسنجانی فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با غیرقانونی خواندن پرونده جدیدی که برای وی تشکیل شده است، به شرح دلایل غیرقانونی بودن آن پرداخت.
به گزارش خبرنگار کلمه، دادستان تهران اخیرا در اظهارنظری اعلام کرده که پرونده فائزه هاشمی در زندان اوین، مردادماه رسیدگی می شود. فائزه هاشمی با بیان اینکه این پرونده سرا پا غیرقانونی و فقط حاصل عصبانیت و بی تدبیری آقایان است، می گوید: پرونده جدید من براساس ماده ۶۱۸ و ۶۱۹ قانون مجازات عمومی است که مرتبط با اخلال در نظم عمومی در خارج از زندان است و به موضوع اتهامی من ارتباطی ندارد.
حکم شش ماه حبس و پنج سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه ها و فعالیت های رسانه ای وی که به اتهام اهانت به جمهوری اسلامی صادر شده بود، فروردین ماه سال جاری از سوی دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار گرفت و فائزه هاشمی اول مهر ماه سال گذشته ساعت ۱۲ شب به طور ناگهانی در منزل مسکونی اش بازداشت و نیمه شب به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
فائزه هاشمی در دیدار با جمعی از فعالان دانشجویی به پاسخ سوالات آنها در مورد پرونده اش پرداخت که متن این پرسش و پاسخ به گزارش کلمه به شرح زیر است:
اخیرا دادستان اعلام کرده پرونده جدید شما در نوبت رسیدگی قرار دارد. جزییات پرونده جدیدی که گفته شد برایتان تشکیل شده چیست؟
پرونده جدید با اتهام اخلال در زندان باز شده است که این پرونده سرتاپا غیرقانونی است.
جریان این پرونده چیست؟
قبل از رفتن من به زندان در داخل بند زنان اعتراضاتی بود که با حضور من شدت بیشتری گرفت، آنها مدعی بودند از زمانی که شما آمدید اعتراضات زیاد شده و بند نا آرام است و بحث شان این بود که شما این اعتراضات را لیدری می کنید. در حالیکه چنین چیزی نبود و این یک اتهام کذب بود. حتی زمانی که به همین اتهام من را به عنوان تنبیهی به انفرادی ۲۰۹ بردند هم بندی هایم با مسوولان زندان صحبت کرده بودند که ایشان نقشی در مدیریت اعتراضات نداشته و علاوه بر آن شهادتنامه ای هم امضا کردند که این اتهام هدایت اعتراضات و شورش ها به ایشان کذب است. روند اعتراضات در بند هم به این شکل بود که جلسه گذاشته می شد مشورت می شد در قبال هر موضوعی که چه تصمیمی و یا عکس العملی بهتر است. رای گیری می شد و لذا این تصمیمات به صورت دسته جمعی و با رای و نظر اکثریت اتخاذ می شد. اما آقایان می گفتند ما از شما انتظار داریم بند را آرام کنید. پاسخ من این بود که اگر من را از خودتان می دانید پس در زندان چه می کنم؟ همان بیرون مثلا مجیز بزرگتر از شما را می گفتم تا به زندان نیایم. حالا هم چوب را بخورم و هم پیاز را؟ به هر حال این اعتراضات به حق و مکرر که نتیجه بی تدییری های خودشان بود باعث عصبانیت اینها شده بود، حتی یکی از مدیران ارشد آنجا با عصبانیت و فریاد گفته بود اگر بگذارم فائزه از این زندان بیرون رود! و همین موارد باعث شد بر اساس گزارش های خلاف واقع برخی از زندانبانان پرونده جدیدی برای من تشکیل دهند.
در مورد دلایل غیرقانونی بودن این پرونده توضیح بدهید.
۱- بر خلاف قانون است که به خاطر یک موضوع یک نفر دوبار مجازات شود. اگر من باعث اخلال در زندان بودم که من را به انفرادی بردند و تنبیه کردند. بنابراین تشکیل یک پرونده جدید برای همان اتهام غیر قانونی است.
۲- ماده ۱۷۵ آیین نامه اجرایی زندانها در این مورد توضیح داده کسی که اخلال در زندان کند تنبیه انضباطی دارد که بالاترین تنبیه آن انفرادی است. در واقع مطابق قانون اشد مجازات را به من دادند؛ پرونده جدید من براساس ماده ۶۱۸ و ۶۱۹ قانون مجازات عمومی است که مرتبط با اخلال در نظم عمومی در خارج از زندان است و به موضوع اتهامی من ارتباطی ندارد.
۳- گزارش هایی که بر اساس ان این پرونده شکل گرفته است همگی خلاف واقع و کذب هستند و هم بندانم نیز این را شفاهی و کتبی شهادت داده اند.
۴- روند قانونی نیز برای تشکیل این پرونده طی نشده بود از جمله در مرحله تفهیم اتهام و اعزام به دادگاه و صدور قرار بازداشت موقت و …
شما به این پرونده اعترض کردید به نظر می رسد توجهی به این اعتراض نشده است. درست است؟
به این پرونده هم در جلسه تفهیم اتهام و هم در دادگاه اعتراض کردم. آقای صلواتی پرونده را برگرداندند.
نکته ای اگر هست بفرمایید.
خلاصه این که این پرونده سرا پا غیرقانونی فقط حاصل عصبانیت و بی تدبیری آقایان است.