به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۲۶، ۱۳۹۲

تحلیل «گاردین» در مورد ربنای شجریان

صدای گمشده رمضان


پخش‌نشدن «ربنای» محمدرضا شجریان در ماه مبارک رمضان از سوی صداوسیما نه‌تنها در رسانه‌های داخلی که در رسانه‌های خارجی هم مورد توجه قرا گرفته است؛ همچنان‌که روزنامه گاردین در مطلبی که دهم جولای منتشر کرده، به این موضوع پرداخته است.

در ابتدای این مطلب آمده است که برای بیشتر از ۳۰ سال، در رمضان هر سال میلیون‌ها ایرانی تلویزیون یا رادیوهای خود را

درست لحظاتی قبل از افطار برای شنیدن یکی از مناجات‌های خاص، روشن می‌کردند.
«گاردین» در این مطلب ربنای شجریان را اجرایی نفسگیر توصیف کرده است که از سوی محمدرضا شجریان، مشهورترین خواننده ایرانی خوانده شده است.
در ادامه، نویسنده به این نکته اشاره کرده است که شجریان برای این مناجات از چهار آیه از قرآن مجید که هرکدام با ندای «ربنا» آغاز می‌شود، استفاده کرده و پس از آن، دو آیه را به انگلیسی ترجمه کرده است تا پیغام آنها را که برای تشکر از خدواند است، منتقل کند. گاردین با بیان اینکه یک نسخه از ربنای شجریان با زیرنویس انگلیسی در سایت «یوتویوب» قرار داده شده، نوشته است: «عصر روز چهارشنبه، اولین روز از ماه رمضان در ایران، مردمی که منتظر رسیدن زمان افطار هستند، به دلیل نشنیدن صدای ربنای شجریان از صداوسیما ناامید شدند. در واقع صداوسیما پخش این مناجات را به دلیل برخی از سخنان انتقادی‌اش و ابراز اینکه روی موسیقی سختگیری وجود دارد، متوقف کرده است.»

در ادامه گزارش نقل قولی از یکی از تهرانی‌ها که در یکی از شبکه‌های اجتماعی صحبت کرده، آمده است: «رمضان بدون ربنا مانند کریسمس بدون کارول (سرود سنتی مسیحیان) است.» گاردین سپس با تشریح صحبت‌های مسوولان دولتی در زمینه پخش ربنا آورده است: «در هفته‌های اخیر، کمال‌الدین پیرموذن، یکی از اعضای مجلس ایران از صداوسیما خواست ربنا دوباره پخش شود. حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب ایران نیز که تا کمتر از یک ماه دیگر قسم خواهد خورد، شجریان را تحسین کرده و در طول مناظره‌های زنده در تلویزیون، او را به عنوان یک موسیقیدان بزرگ توصیف کرده است اما علی دارابی، معاون سیما گفت که ربنای شجریان در لیست‌سیاه شبکه باقی می‌ماند.» در پایان گزارش گاردین عنوان شده است: «شجریان یکی از منتقدان صداوسیماست که قبلا به عزت‌الله ضرغامی، مدیر صداوسیما نامه نوشت و به‌غیر از ربنا، خواستار ممنوع‌شدن پخش آثارش شد.