به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۳۱، ۱۳۹۲

اعتراضات در یکصد شهر آمریکا به حکم دادگاه قتل نوجوان سیاه‌‌‌‌‌پوست

اوباما: می‌شد من جای تریوان باشم 

تریوان مارتین


یک هفته پس از تبرئه جورج زیمرمن، مردی که یک نوجوان سیاه‌پوست غیرمسلح را به ضرب گلوله کشت، در یکصد شهر آمریکا تظاهراتی در اعتراض به این حکم دادگاه برگزار شده است.





شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که روز شنبه ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر) در شهرهای مختلف آمریکا برگزار شده است، خواستار تشکیل پرونده توسط دولت مرکزی علیه آقای زیمرمن شدند.

آقای زیمرمن، ۲۹ ساله، اسفندماه سال گذشته در شهر سانفورد فلوریدا به تریوان مارتین، ۱۷ ساله، شلیک کرد.
هیئت منصفه دادگاهی که در فلوریدا تشکیل شد، پذیرفت جورج زیمرمن که آن‌زمان از نگهبانان محلی داوطلب بود، برای دفاع از خود دست به اسلحه برده است.
باراک اوباما، نخستین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست ایالات متحده، در اظهارنظر در این باره تایید کرده که خیلی از مردان سیاه‌پوست در آمریکا، قربانی نگاه نژادی هستند.
معترضان می‌گویند اقدام جورج زیمرمن و رای تبرئه او، ناشی از تبعیض نژادی است.

اما متهم و وکیل مدافع با رد این اتهام، در جریان محاکمه به قانون دفاع شخصی استدلال کرده بودند.
تظاهرات روز شنبه ۲۰ ژوئیه، به دعوت ال شارپتون، فعال پرسابقه حقوق مدنی سیاه‌پوستان، برگزار شد.
گزارش شده است که هزاران نفر در شهرهای شیکاگو، لس‌آنجلس، میامی و نیویورک در مقابل ساختمان‌های فدرال تظاهرات کرده‌اند.
آنان خواستار "اجرای عدالت برای تریوان" هستند.
آقای شارپتون در این تظاهرات گفت که باید در قانون "دفاع شخصی" تجدیدنظر شود.
رئیس جمهوری آمریکا یک روز پیش از این تظاهرات گفت: "ما داریم تلاش می‌کنیم قوانین را تغییر دهیم تا دیگر هیچ‌وقت چنین اتفاقی نیافتد."
سابرینا فالتون، مادر نوجوان سیاه‌پوست قربانی، در میان تظاهرات‌کنندگان گفت: "امروز این اتفاق برای پسر من رخ داد. فردا شاید برای پسر شما اتفاق بیافتد".
بیانسه و جی زی، دو خواننده محبوب آمریکایی، در تظاهرات نیویورک دیده شده‌اند.
باراک اوباما روز جمعه در یک نشست خبری برنامه‌ریزی‌نشده گفت: "آن‌چه درباره تریوان مارتین اتفاق افتاد، دست‌کم در میان آفریقایی‌تبارهای آمریکا، به رنج و آزردگی منجر شد. مهم است که قبول کنیم سیاه‌پوست‌های آمریکا به این مسئله از دریچه زنجیره‌ای از تجربه‌های قبلی و گذشته‌ای نگاه می‌کنند که هنوز از بین نرفته است."
او گفت: "مردان سیاه‌پوست کمی در آمریکا هستند که تجربه نکرده باشند وقتی از خیابان رد می‌شوند، صدای کلیک قفل در خودروها بلند می‌شود. یا وقتی سوار آسانسور می‌شوند، اگر زنی در آسانسور باشد، کیف دستی خود را محکم می‌چسبد و نفسش را حبس می‌کند تا وقتی که بتواند از آن آسانسور فرار کند."
رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت که سیاه‌پوست‌های آمریکا همچنین از تبعیض نژادی در اجرای قوانین جنایی به‌خوبی آگاه هستند.
باراک اوباما گفت که خود او ۳۵ سال پیش کسی شبیه این نوجوان ۱۷ساله سیاه‌پوست که کشته شد.
او همچنین قانون "دفاع از خود" را "مبهم" خواند.
اریک هولدر، وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا، چهارشنبه هفته پیش در یک گردهمایی عمده فعالان علیه تبعیض نژادی گفت که باید درباره جزئیات این قانون تجدیدنظر شود.
قانون دفاع از خود در بیش از ۳۰ ایالت آمریکا و از جمله در فلوریدا که نوجوان ۱۷ ساله سیاه‌پوست در آن کشته شد، اجرا می‌‌شود و جزئیاتی دارد که مایه اعتراض‌ها شده است.
بر اساس این قانون، شهروندان می‌توانند در صورت بروز تهدید جانی، برای دفاع از خود از نیروی کشنده استفاده کنند.
حامیان این قانون، به دسترسی دشوار پلیس به خیلی از مناطق روستایی و دور از شهر در آمریکا اشاره می‌کنند و می‌گویند با این قانون، امنیت جانی و مالی شهروندان حفظ می‌شود.
بی بی سی