به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۰۹، ۱۳۹۲

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

 حال محمد مرسی خوب است


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر در جمع خبرنگاران در قاهره گفت که حال آقای مرسی خوب است و به تلویزیون و روزنامه دسترسی دارد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود که در جریان این دیدار آنها درباره ضرورت تحول در مصر مذاکره کردند.
خانم اشتون اولین مقام خارجی است که از زمان سرنگونی حکومت محمد مرسی، در اوایل ماه جاری میلادی توسط ارتش با او دیدار می کند.
سخنگوی خانم اشتون گفته است که این دیدار در محل نگهداری آقای مرسی صورت گرفته و به مدت دو ساعت ادامه داشته است.
محمد مرسی از اوایل ماه جاری میلادی توسط ارتش از سمت خود برکنار شد و از آن زمان در محل نامعلومی تحت نظر قرار دارد.
خانم اشتون در پاسخ به این سوال که آقای مرسی در کجا بازداشت است، گفت: "من نمی دانم که او کجاست. اما دیدم که امکاناتی در اختیار او گذاشته اند."
برخی گزارش ها حاکی است از آن جا که خانم اشتون دوشنبه شب توسط هلی کوپتر به ملاقات محمد مرسی برده شده، گمانه زنی ها حاکی است که احتمالا رئیس جمهور برکنار شده مصر در جایی خارج از قاهره نگهداری می شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت که در جریان مذاکراتش با مقامات هر دو جناح به آنها گفته که اتحادیه اروپا درصدد "کمک به مردم مصر است تا آنها بتوانند برای آینده خود تصمیم گیری کنند."
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز یکشنبه (۲۸ ژوئیه) به قاهره سفر کرده، روز گذشته با شماری از مقامات دولت موقت از جمله عدلی منصور، رئیس جمهوری، محمد البرادعی، معاون رئیس جمهوری در امور بین الملل و ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش دیدار و گفتگو کرد.
دیدار خانم اشتون از مصر در حالی صورت گرفته که گزارش‌ها از کشته شدن دست کم ۸۰ نفر از حامیان آقای مرسی در جریان درگیری‌های روزهای اخیر با نیروهای امنیتی حکایت دارد.
روز گذشته اخوان‌المسلمین که از آقای مرسی حمایت می‌کنند، بار دیگر از هوادارانشان خواستند تا امروز (سه شنبه ۳۰ ژوئیه) دست به راهپیمایی اعتراضی گسترده بزنند.
دولت موقت مصر در مقابل هشدار داده که با هرگونه تخطئی از قانون به شدت برخورد می‌شود.
خانم اشتون قبل از سفر به مصر گفت که در جریان دیدارش با مقامات مصر خواستار دولتی فراگیر با شرکت گروهها و احزاب مختلف سیاسی از جمله اخوان المسلمین خواهد شد.
اخوان المسلمین و متحدان این حزب می‌گویند آقای مرسی در جریان انتخاباتی آزاد بر سر کار آمده و باید به کار خود به عنوان رئیس جمهور ادامه دهد.
بی بی سی