به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۸، ۱۳۹۲

تشکل اعضای خانه سینمای ایران برای دومین بار در مقابل ساختمان

رئیس پلیس تهران:  تا ۶ مرداد این مکان دست کسی نمی‌افتد  

خبرگزاری مهر روز پنجشنبه ۲۷ تیر (۱۸ژوئیه) از تجمع ده‌ها تن از بازیگران، کارگردانان و دست‌اندرکاران صنعت سینمای ایران مقابل ساختمان پلمپ شده خانه سینما خبر داد. سینماگران ایران پس از آن دست به تجمع زدند که خبرهایی در مورد احتمال در اختیار گرفتن این ساختمان توسط تشکل نوبنیاد "خانه اصناف سینمای ایران" منتشر شد.

خانه اصناف سینمای ایران یا "خانه سینمای ۲" متشکل از سینماگران نزدیک به جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد است که ۱۹ تیرماه با تصویب وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی تشکیل شده است.
در پی تجمع سینماگران، روز پنجشنبه ۲۷ تیر، سردار ساجدی‌نیا، رییس پلیس تهران، در جمع هنرمندان حضور یافت و تصریح کرد: «با توجه به قول وزارت ارشاد و صحبت‌های رییس جمهوری این مشکلات تا ۶ مرداد حل خواهد شد.»
رییس پلیس تهران افزود: «از منظر پلیس من به شما اطمینان می دهم تا ۶ مرداد این مکان دست کسی نمی‌افتد و ما نیروی پلیس را تا آن روز در اینجا مستقر خواهیم داشت و این اطمینان را به شما می دهیم که تا ۶ مرداد هیچ کس وارد ساختمان نشود تا تصمیم‌گیری‌ها صورت گیرد.»
در ادامه، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما با تشکر از "ایستادگی تمامی همه هنرمندان" برای حل مشکل خانه سینما گفت: «ما ۶ مردادماه ساعت ۱۰ صبح در این مکان مستقر می‌شویم و بعدازظهر نیز مجمع عمومی برگزار می‌کنیم.»
اصغر فرهادی کارگردان برنده‌ی جایزه اسکار نیز که در این تجمع اعتراضی حضور داشت گفت: «برای ما این رفتار و این خانه یک اقدام سمبلیک است، اقدام نسبت به خانه‌ای که بسته شده است. متاسفم از اینکه تاکنون هیچ دلیل شفافی برای چنین اقدامی بیان نشده و بیشتر مسائل مطرح شده حاشیه بوده است.»
مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، رضا کیانیان، بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌اعتماد، کیومرث پوراحمد، پرویز پرستویی، سامان مقدم، رویا تیموریان، حسن پورشیرازی، کمال تبریزی، پگاه آهنگرانی، علیرضا و رضا داوودنژاد، بیژن امکانیان، هانیه توسلی، علی دهکردی، مهدی فخیم‌زاده، پارسا پیروزفر و رسول صدرعاملی از جمله ده‌ها سینماگر مطرح حاضر در این تجمع بودند.
مقاومت معاون سینمایی ارشاد در برابر حکم قانونی
خانه سینما نهاد نمایندگی ۲۹ صنف دست‌اندرکاران تولید فیلم محسوب می‌شود و بیش از ۵ هزار عضو دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دی‌ماه سال ۹۰ حکم به انحلال خانه سینما داد.
این تصمیم با اعتراض سینماگران به قوه قضایی کشیده شد و در نهایت دیوان عدالت اداری به نفع خانه سینما رای داد. اما به نظر می‌رسد که مسوولان سیمایی وزارت ارشاد که روزهای اخر فعالیت خود را در دولت دهم سپری می‌کنند، از این تصمیم خشنود نیستند.
بر این اساس مقرر شد هیات مدیره خانه سینما که در تاریخ ۶ مرداد مجمع عمومی فوق العاده برگزار ‌کند تا اصلاحات اساسنامه خانه سینما را به رای بگذارد. اما حراست وزارت ارشاد شامگاه دوشنبه ۲۴ تیرماه ساختمان شماره یک خانه سینما در خیابان سمنان تهران را پلمپ کرد.
اعضای خانه سینما در اعتراض به این اقدام صبح سه‌شنبه مقابل دفتر این نهاد صنفی تجمع کردند. پس از آن تجمع اعتراضی مقرر شد که ساختمان خانه سینما به مدت ۴۸ ساعت تحت حفاظت نیروی انتظامی باشد.
محمود احمدی‌نژاد بعد از پلمپ ساختمان خانه سینما اعلام کرد که کار اشتباهی صورت گرفته و در نامه‌ای خواستار بازگشایی زودتر این بنیاد شده بود. اما جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد، پلمپ این ساختمان را "کاملا قانونی" خواند و تاکید کرد که خانه سینما طبق قانون منحل شده است.