به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۰۲، ۱۳۹۲

اطلاعیه ی مهم «احترام آزادی»

در باره ی
ارگان مافوق سازمانی «مِهستان»*

در روزهای اخیراز طرف کورش زعیم دو متن منتشر شده که یکی از آنها به امضاء نامبرده و دوتن دیگر، داود هرمیداس باوند و علی رشیدی، است و در ذیل دیگری، در کنار امضاء عبدالعلی ادیب برومند همچنان آن سه امضاء دیگر را نیز می بینیم. 
در هر دو متن موضوع از این قرار است که گویا در جبهه ملی ایران، به نحوی که در دو متن در نهایت ابهام و با انشائی آشفته و ابتدایی بیان شده، ارگان مافوق سازمانی جدیدی تاًسیس شده که نام مضحک "مِهِستان" بر آن نهاده شده و دارای حق وتو بر همه ی تصمیمات شورای مرکزی خواهد بود.
از قرائت این دو متن به هیچ وجه معلوم نمی شود که امری چنین مهم (افزودن یک ارگان جدید، آنهم بالاتر از همه ی ارگان های عالی کنونی، به ارگانیگرام و وارد کردن آن در اساسنامه)، که به فرض آنکه هیچ مانع قانونی دیگری هم نداشته باشد، تنها کنگره می تواند آن را تصویب کند، مورد تصویب چه کس یا چه کسانی قرارگرفته است و تصویب آن در کدام صورت جلسه و در چه تاریخی به ثبت رسیده است.
در یکی از آنها از "حاصل شدن توافق" که درست معلوم نیست میان چه کسانی بوده، سخن رفته است:
« پيرو مذاكرات هيئت رهبري در طي شهريور و مهر 1390، با رياست شوراي مركزي جبهه ملي ايران و موافقت ايشان، پيشنهاد كورش زعيم مبني بر تشكيل يك شورايعالي مشورتي به نام «شوراي مهستان جبهه ملي ايران» كه يك بار هم در تاريخ 2 مهر 1388 براي طرح در شورا ارائه و در جلسه شورا هم خوانده شده بود، موافقت براي تشكيل موقت آن و طرح در نشست شوراي مركزي به عنوان متمم به اساسنامه جبهه ملي ايران حاصل شد.» (تاًکید از ماست)
بطوری که هر کس به سادگی از این متن آشفته در می یابد در آن از تصویب امر جدیدی سخن در میان نیست.
در متن دیگری که یک بار با امضاء آقای ادیب برومند و یک بار با امضاء ایشان و سه شخص دیگر نامبرده در بالا منتشر شده چنین می خوانیم:
 « طبق مصوبه هیئت رهبری جبهه ملی ایران، یک شورایعالی مشورتی به نام شورای مهستان جبهه ملی ایران ایجاد شده است. [تصمیم راجع به تشکیل] شورای مهستان جبهه ملی ایران که از امروز بطور موقت تشکیل و فعال می شود، در نخستین نشست کنگره چهار سالانه جبهه ملی ایران در آبان 1392، یا هر گاه با توجه به شرایط سیاسی و امنیتی امکان تشکیل آن فراهم آید، برای گنجاندن در اساسنامه  در مجمع فعالان جبهه ملی ایران [به] رای گذاشته خواهد شد.
«اعضای شورای مهستان، که هیئت رهبری مرا به ریاست موقت آن تعیین کرده اند، شخصیت های برجسته و با تجربه و خردمند جبهه ملی ایران، از جمله همه اعضای پیشین شورای مرکزی که اکنون عضو شورا نیستند و برخی اعضای برجسته و پیشکسوت شورای مرکزی کنونی[خواهند بود که]، بنا به دعوت، [درآن]عضویت خواهند یافت. (...)»
از قرائت این متن آشفته نیز معلوم نمی شود که هیئت رهبری چگونه توانسته از فراز شورای مرکزی دست به اتخاذ تصمیمی (تاًسیس یک ارگان مافوق سازمانی) بزند که برای تصویب آن تنها کنگره صلاحیت دارد و در غیاب کنگره هیچ مرجعی حتی صلاحیت تصمیم موقت هم درباره ی آن را ندارد. به علاوه به فرض آنکه چنین تصمیمی قابل تصویب در کنگره هم باشد چگونه می توان پیش از تصمیم کنگره قانون ناظر به ترکیب چنین شورایی را تصویب کرد و هم به تعیین اعضاء آن اقدام نمود. آیا چنین عمل فرضی کنگره را در برابر عمل انجام شده قرار نمی دهد؟
از آنجا که انجام چنین اعمال خلاف قانون و آماتورمآبانه ای از جانب اقای ادیب برومند قابل تصور نیست، خاصه اینکه متنی که در پاراگراف نخست آن از قول ایشان می خوانیم :
« من به عنوان رییس هیئت رهبری جبهه ملی ایران، خوشوقتم که، ...، تحول بزرگی را در سامانه سازمانی جبهه ملی ایران اعلام نمایم.»،
و منطقأ نباید یک امضاء بیشتر در ذیل آن وجود داشته باشد، هم به امضاء ایشان برسد و هم به امضاء سه تن دیگر، به ناچار اعلام می کنیم که دو متن مورد بحث در هیچ مرجع ذیصلاح جبهه ملی ایران به تصویب نرسیده و فاقد هرگونه اعتبار تشکیلاتی است.
به علاوه اعلام می شود که این نخستین بار نیست که کورش زعیم، عضو سابق(مستعفی) شورای مرکزی جبهه ملی ایران، و دو همکار او علیه جبهه ملی ایران دست به تبلیغات خرابکارانه ای از این قبیل می زنند.    
در زمانی که با "انتخاب" حسن روحانی(فریدون) به ریاست جمهوری اسلامی شاهد سیل نامه های سرگشاده ی تبریک به رییس دولت جدید، مقاله ها و مصاحبه هایی حاوی توصیه های خیرخواهانه  از جانب این گروه خطاب به همین مقام هستیم و بوی نوعی تبانی میان این اشخاص با مراکزی در حاکمیت برای آلوده کردن جبهه ملی ایران به مشام می رسد ما انتشار دو متن اخیر را نیز در چارچوب همین کوشش ها ارزیابی می کنیم و به همه ی ارگان ها، اعضاء و هواداران جبهه ملی ایران در این باره اعلام خطر می نماییم و از پیش می گوییم که نزدیکی محتمل یک یا چند تن از اعضاء این گروه با دولت جدید به جبهه ملی ایران مربوط نخواهد بود و بار مسئولیت آن را تنها خود آنان بر عهده خواهند داشت.

هیات تحریریه «احترام آزادی»
۲۴ ژوییه ۲۰۱۳

*در ساعاتی که این اطلاعیه برای انتشار آماده می شد اعلامیه ای از ایران با امضای آقای ادیب برومند به دست ما رسید که مؤید اهم مفاد این اطلاعیه بود. بدین مناسبت دو متن مزبور همزمان منتشر می شود