به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۲۹، ۱۳۹۲

منابع غیررسمی خبر دادند

 آمادگی آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران 


واشنگتن آماده مذاکره با تهران است؛ مستقیم و رو‌در‌رو. به ادعای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال تدارک انجام این مذاکره هم دیده شده است. ماموریت برقراری ارتباط بین دو کشور هم بر عهده مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای گروه 1+5 است؛ کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برعهده‌گرفتن سرپرستی چندین‌دور مذاکره هسته‌ای به نمایندگی از گروه 1+5 این ظرفیت را برای کاترین اشتون به وجود آورده است که به پل ارتباطی جمهوری‌اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا تبدیل شود. البته فعلا در حد حرف است و غیررسمی. به گزارش وال‌استریت‌ژورنال یک مقام ارشد کاخ‌سفید مدعی شد که دولت باراک اوباما به دنبال برقراری ارتباط با رییس‌جمهوری جدید ایران و خواهان مذاکرات مستقیم درباره برنامه هسته‌ای این کشور در هفته‌های آتی است. این سخنان در حالی مطرح شده که قرار است نمایندگان کشورهای 1+5 سه‌شنبه هفته جاری در بروکسل با یکدیگر ملاقات و درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو و برنامه‌های خود را در قبال دولت جدید ایران هماهنگ کنند. مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برای آخرین‌بار در ایستگاه آلماتی متوقف شد بدون آن‌که دو‌طرف در این مذاکرات دستاوردی داشته باشند. پس از آن ادامه مذاکرات روی‌کار‌آمدن دولت جدید در جمهوری‌اسلامی ایران موکول شد؛ دولتی که هنوز سر کار نیامده امیدهای تازه‌ای زنده کرده است؛ چه در داخل و چه در خارج. وال‌استریت‌ژورنال در همین رابطه نوشت: حسن روحانی از زمان انتخابش به عنوان رییس‌جمهوری منتخب ایران در ماه ژوئن سیگنال‌های مثبتی به جامعه بین‌المللی به‌ویژه درباره مسئله هسته‌ای ارسال کرده است. حسن روحانی در جریان رقابت‌های انتخاباتی تاکید کرده بود که برای حل مناقشه هسته‌ای، تعامل را در اولویت قرار خواهد داد. او همچنین به نحوه مذاکرات هیات مذاکره‌کننده جمهوری‌اسلامی ایران به سرپرستی سعید جلیلی با هیات مذاکره‌کننده گروه 1+5 انتقادات جدی داشت. بر همین اساس مقامات آمریکایی اعلام کردند کاخ‌سفید مشتاق است به سرعت روحانی را محک بزند تا ببیند که آیا در دوره او یک روند دیپلماتیک می‌تواند جان تازه‌ای بگیرد یا خیر. به گزارش المانیتور، یک مقام آمریکایی عالی‌رتبه که قرار است در نشست بروکسل حضور داشته باشد، ‌گفت: ما از مذاکرات مستقیم استقبال می‌کنیم. وی افزود: ما شاهد واژگانی هستیم که نشان می‌دهد ممکن است ایران در مسیری متفاوت قدم بگذارد، اما هنوز نمی‌دانیم که این طور است یا خیر. مقامات آمریکایی و اروپایی گفتند که 1+5 امیدوار است دور جدیدی از مذاکرات با ایران را برای پاییز برنامه‌ریزی کند. با این حال مقامات آمریکایی گفته‌اند که در انتظار پاسخ رسمی تهران به بسته دیپلماتیک 1+5 هستند که در آخرین دور مذاکرات در ماه فوریه در قزاقستان به ایران ارائه شد. با این حال برخی مقامات اروپایی و آمریکایی این بحث را مطرح کرده‌اند که کاخ‌سفید باید تمایل به لغو بیشتر تحریم‌ها را در ازای عقب‌نشینی ایران در برنامه هسته‌ای به روحانی نشان دهد. این در حالی است که روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز می‌گوید: دولت اوباما علاقه‌ای به ارائه پیشنهادی جدی به ایران به منظور حل مجادله هسته‌ای ندارد.
روزنامه بهار 


یک چهارم نمایندگان کنگره خواستار برقراری ارتباط با ایران شدند

118 نماینده کنگره آمریکا از احزاب دموکرات و جمهوریخواه با ارسال نامه ای به باراک اوباما خواستار استفاده از فرصت به وجود آمده برای برقراری روابط دیپلماتیک با ایران شدند.
به گزارش خبرنامه گویا به تقل از وبسایت ال مانیتور، امضاء کنندگان این نامه از بارک اوباما رئیس جمهور این کشور خواسته اند تا از فرصتی که با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران به وجود آمده برای برقراری روابط دیپلماتیک با این کشور استفاده کند.
دو نماینده کنگره آمریکا دیوید پرایس (دموکرات از ایالت کارولینای شمالی) و چارلز دنت (جمهوریخواه از ایالت پنسیلوانیا) که بانی انتشار این نامه بودند، معتقدند این نامه بزرگترین حمایت اعضای کنگره از برقراری روابط با ایران تا به امروز است.
سخنگوی دفتر پرایس گفته تا پایان روز پنجشنبه نمایندگان فرصت امضاء این نامه را دارند و روز جمعه آن را به کاخ سفید ارسال می کنند.تا عصر پنجشنبه 118 نفر این نامه را امضاء کردند که 14 نفرآنان جمهوریخواه بودند.
در بخشی از این نامه می خوانیم: "این نخستین بار نیست که رئیس جمهوری میانه رو در ایران انتخاب می شود و تاریخ به ما می آموزد که درمورد انتظارمان از تغییر مهم در رفتار ایران هوشیارانه عمل کنیم. با وجود همه نگرانی های ایالات متحده، اسرائیل و جامعه بین المللی، مهلت ندادن به دکتر روحانی برای رسیدن به توافقی عملی و مطمئن که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز می دارد، اشتباه بزرگی خواهد بود."
با وجود اینکه در این نامه به حمله نظامی یا تحریم ها اشاره ای نشده است، اما معتقد است: " باید مراقب رفتارهای تحریک کننده ای که می تواند موقعیت دکتر روحانی را دربرابر تندروهای ایران تضعیف کند و امکان چنین پیشرفتی را از بین ببرد بود." در بخش دیگری از این نامه می خوانیم، با وجود اینکه ممکن است امضاءکنندگان این نامه در این مرود هم نظر نباشد ولی " باید بتوانیم همگی بر سر نوع جدیدی از فشار دیپلماتیک بر ایران که جزئی از استراتژی کلان ایالات متحده است به توافق برسیم."
این نامه در حالی نوشته می شود که چند روز پیش ویلیلم لورز و توماس پیکرینگ، دو دیپلمات سابق آمریکایی از اوباما خواسته بودند به عنوان نشانه ای از خواست آمریکا برای برقراری روابط با ایران انتخاب روحانی را به وی تبریک بگوید.

این نامه در شرایطی منتشر می شود که بنیامین نتاینیاهو روحانی را "گرگی در لباس بره" خواند و از دنیا خواست به وی اعتماد نکند.