به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۲

مصاحبه با رئیس هیئت اجرائی جبهه ملی ایران:

پیرامون پیشنهاد تشکیل شورای مِهستان 

دکتر حسین موسویان
احترام آزادی در این صـفحه به انتشار مصاحبه ی جدیدی از آقای دکتر حسین موسویان رئیس هیئت اجرائی و مسئول تشکیلات جبهه ملی ایران مبادرت می کند. 
خوانندگان ما که در روز ۲۴ ژوییه ۲۰۱۳ اطلاعیه ی ما* را درباره ی شورای مضحکِ به اصطلاح "مِهِستان" برای جبهه ملی ایران، بنا به پیشنهاد کورش زعیم، عضو سابق(مستعفی) شورای مرکزی جبهه ملی ایران خوانده اند به یاد دارند که در آن اطلاعیه ما یادآوری کرده بودیم که تاًسیس هر ارگان تصمیم گیرنده ی بالاتر از شورای مرکزی و ارگان های دیگر هم ارز آن، حتی در صورتی که ضرورتی انکارناپذیر وجود آنها را اقتضا کرده باشد، مستلزم تصویب کنگره است.



ما همچنین یادآوری کردیم که در مورد آن شورای به اصطلاح "مِهِستان" (که نام آن نیز رونویس بی ربط و خنده آوری از مجلس بزرگان شاهنشاهی اشکانی است) هیچ مرجع صلاحیت داری تصمیمی اتخاد نکرده بوده است.
در عین حال یادآور شدیم که بر اساس قرائنی که با توجه به  نوشته های اخیر دوستان ِ کورش زعیم (نامه ی سرگشاده به روحانی و تبریک به او...) به دست می آید، در آستانه ی تنفیذ دولت روحانی، عَلَم کردن چنین موضوعاتی را نشانه ای از کوشش هایی می دانیم که از سوی مراکزی برای تضعیف جبهه ملی ایران به عمل می آید؛ با استفاده از جاه طلبی برخی که با توصیه های "خیرخواهانه" و مکرر خود به دولت روحانی پیداست انتظار ورود به تیم های دولت جدید او را دارند.
همزمان با اطلاعیه ی ما اعلامیه ای از سوی آقای ادیب برومند** منتشر شد که اهمّ مفاد اطلاعیه ی ما را نیز تاًیید می کرد.

متن کامل مصاحبه ی "سایت ملیون" با دکتر حسین موسویان، رئیس هیاًت اجرائی جبهه ملی ایران

سایت ملیون ایران: آقای دکتر موسویان شما با سمت مسئول تشکیلات و رئیس هیئت اجرائیه جبهه ملی ایران بفرمائید موضوع مهستان جبهه ملی که در بعضی سایت ها منعکس شده چیست و اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟
دکتر موسویان: این جانب مصلحت نمیدانم و بنا ندارم که مسائل درون سازمانی جبهه ملی را به ویژه مطالبی که قطعیتی ندارد در رسانه ها مطرح کنم ولی از آنجا که کسانی بر خلاف اصول تشکیلاتی و باسوء نیت و برای ایجاد تنش و درگیرکردن جبهه ملی، موضوعاتی را برنامه ریزی کرده و به رسانه ها میکشانند، ناگزیرم مواردی را در حدی مختصر و اشاره گونه برای اعضاء و هواداران ارجمند جبهه ملی روشن نمایم. میدانید که در سازمانی دموکراتیک مانند جبهه ملی ایران هریک از اعضاء میتوانند هر پیشنهادی را که مایل باشند در داخل سازمان مطرح نمایند و بدیهیست که این پیشنهادها باید در سلسله مراتب تشکیلاتی، نهایتا به شورای مرکزی که همواره جانشین کنگره یا پلنوم است برسد و پس از بررسی و مطالعه یا تصویب و اجرا شود و یا مردود اعلام گردد و اگر پیشنهادی مغایر با اساسنامه بود طبق اساسنامه به آرای مثبت دوسوم از اعضای شورای مرکزی نیاز دارد تا به تصویب برسد که درآن صورت باید در اساسنامه نیز گنجانیده شود تا مستند به اساسنامه گردد. در مورد تشکیل شورای مهستان پیشنهادی توسط یکی از اعضاء به ریاست شورای مرکزی ارائه شده و قبل از آنکه این پیشنهادبه اطلاع و بررسی سایر اعضاء شورای مرکزی برسد و تصویب شود و مراحل قانونی خود را طی کند ناگهان تحت عنوان «تحول تاریخی درجبهه ملی ایران» و به عنوان امری واقع شده و از تصویب گذشته، در یکی دو سایت اینترنتی منتشرگردید. که اعتراض و انتقاد بسیاری از اعضاء جبهه ملی را به دنبال داشت. لذا آقای ادیب برومند رئیس شورای مرکزی و هیئت رهبری جبهه ملی ایران طی اطلاعیه ی مورخ دوم مرداد ۹۲ مطلب را برای علاقه مندان جبهه ملی توضیح دادند و اعلام کردند:«چون این مراحل طی نشده و یک گفتگوی ساده و خودباورانه بوده موضوع مهستان رسمیت نیافته و لاجرم موجودیت ندارد. بنابراین مطرح کردن آن در رسانه های عمومی خلاف مقررات تشکیلاتی می باشد.»
سایت ملیون ایران: آقای دکترموسویان آنطور که دراین پیشنهاد گفته شده شورای مهستان جبهه ملی شورائی مافوق شورای مرکزی است که حق رد و یا تایید کردن مصوبات شورای مرکزی را دارد و از افرادی که بیش از۸۰ سال دارند و از اعضای سابق شورای مرکزی که اکنون عضو شورا نیستند تشکیل میشود نظر شما در باره آن چیست؟
دکتر موسویان: من کلا با درست کردن چنین نهادی به دلایل زیاد مخالفم. نخست آنکه در شرایط سیاسی حاکم بر ایران ما نه تنها باید از ایجاد نهادهای جدید که سبب افزودن بر بوروکراسی تشکیلاتی است پرهیز نمائیم بلکه باید تا حد امکان نهادهای قبلی را نیز در هم متمرکز نموده و باعث سرعت عمل و اقدام آن ها بشویم. و من قبلا در همین راستا و به منظور انسجام بیشتر تشکیلات، پیشنهاد ادغام شدن هیئت رهبری و هیئت اجرائی را داده ام که محتاج به تغییر اساسنامه بود و به همین دلیل معوق ماند. دوم آنکه ما در شورای مرکزی ۳۸ نفره بیش از دو یا سه نفر عضو مسن تر از ۸۰ سال نداریم و هیچ عضو سابق شورای مرکزی هم که اکنون در قید حیات باشد و عضو شورا نباشد نداریم و اگر سه چهار نفر هم باشند در خارج از کشورند و امکان حضور در جلسات مهستان را ندارند بنا براین شورای عالی مهستان چگونه شکل میگیرد؟ سوم آنکه اگر اعضای مسن تر از ۸۰ سال که قرار است به شورای مهستان بروند برای شورای مرکزی جبهه ملی نامناسب و بی اثرند پس چگونه باید نسبت به تصمیمات شورای مرکزی حق وتو داشته باشند و بدون تایید آنها تصمیمات شورای مرکزی کان لم یکن باقی بماند؟ آیا این یک تناقض کامل و در مخمصه قراردادن جبهه ملی نیست؟ چهارم آنکه چگونه باید مصوبات شورای مرکزی یا هیئت های منتخب آن یک ماه معطل بماند تا شاید در شورای مهستان به تایید برسد و بتواند قابلیت اجرا پیدا کند؟ و یا اصلا از طرف شورای مهستان رد شود. آن هم در شرایطی که در مواردی بسیار، موضع گیری فوری جبهه ملی در زمانی حتی کمتراز یک ساعت ضروری است. خیر قربان این پیشنهاد از پایه مردود است و تصور نمی کنم در شورای مرکزی یا پلنوم قابل تصویب شدن باشد و به جهت مقاصد دیگری ارائه شده است.
سایت ملیون ایران: ممکن است بفرمائید این مقاصد چیست؟
دکتر موسویان: بله خیلی مختصر اشاره میکنم. تاثیر رسانه ای شدن پیشنهاد مهستان هنوز به جائی نرسیده ایجاد تنش در داخل سازمان جبهه ملی و خودمشغولی سازمان است. آن هم در شرایط سیاسی خاص کشور که جبهه ملی ممکن است بتواند به وظایف خود بپردازد و در راه اصول عقاید و اهداف خود گامی بردارد، این خودمشغولی درون سازمانی به نفع چه کسی جز حاکمیت جمهوری اسلامی و سایر دشمنان جبهه ملی مثل شوراهای مختلف و کنفرانس های رنگارنگ در خارج ازکشور میتواندباشد؟ این حضرت مبتکر پیشنهاد مهستان چرا در این برهه و در شرایطی که شورای مرکزی ممکن است بتواند پس از نزدیک به دو سال تعطیلی جلسه خود را تشکیل دهد به فکر تشکیل مهستان میافتد و آن را قبل از طرح در شورا و برخلاف قولی که به ریاست شورا داده بوده در رسانه ها منتشر میکند؟ چون درشورای مرکزی منتخب پلنوم و در بین شخصیت هائی که در آن حضور دارند موقعیتی برای خود نمی بیند و برای ارضای جاه طلبی های خود در این شورا زمینه ای نمی یابد بنابر این سعی در دور زدن شورای مرکزی و تخریب آن دارد و به رفتارهای خلاف تشکیلاتی تمسک میجوید. از یک طرف از هیئت اجرائیه و شورای مرکزی استعفاء میدهد و از سوی دیگر مطالب شخصی و غیر رسمی خود را به عنوان عضو هیئت اجرائیه برای این و آن میفرستد و به زعم خود میکوشد زیر پوشش جوان گرائی و با تخریب شخصیت های اصیل و با تجربه و سرد و گرم چشیده شورا شاید زمینه ای برای پیشبرد نیات خود فراهم نماید. در حالیکه در جبهه ملی هیچکس با ورود جوانان مخلص به شورای مرکزی مخالف نیست،ایشان تنها خودشان را جوان گرا قلمدادمیکنند. همه میدانند که شورای مرکزی باید از جمع افراد صاحب تجربه وجوانان پرشور و پرانرژی شکل گیرد و در پلنوم الهیار صالح نیز چند نفر که سنی کمتر از۳۰ سال داشتند به عضویت شورا انتخاب شدند. و مسلما این جوانگرائی باید به شکلی گسترده تر تداوم پیدا کند.
سایت ملیون ایران:آقای دکترموسویان سایت موسوم به خبرگزاری جبهه ملی ایران اطلاعیه آقای ادیب برومند را از طرف شما وناشی از اختلاف شما با آقای زعیم یعنی پیشنهاد کننده طرح شورای مهستان ذکرنموده وپیشنهاد کرده که حاضراست بین شما وآقای زعیم یک مناظره برگزار نماید پاسخ شما به این پیشنهاد چیست؟
دکتر موسویان: اطلاعیه دوم مرداد آقای ادیب برومند دائر بر تکذیب موجودیت چیزی به نام مهستان مربوط به خود ایشان است و بنده انتشار آن را طبق وظیفه و مسئولیت هیئت اجرائیه و مانند سایر انتشارات جبهه ملی عهده دار بوده ام. اما در باره اختلاف که گفته اند، من با هیچکس مخالفت شخصی ندارم. مخالفت من با خود محوری و اقدامات ناقض اساسنامه و آئین نامه انضباطی و مقررات تشکیلاتی است. درست مانند انتشار همین طرح بی سروته و ناپخته مهستان در رسانه ها. اما در مورد پیشنهاد مناظره، با تشکر از سایتی که حاضر است امکان مناظره را فراهم نماید به عرض میرسانم که من از مناظره با آن عالیجناب استقبال میکنم ولی این مناظره چون مربوط به مسائل درون سازمانی است باید در جلسه شورای مرکزی جبهه ملی و یا در جمع بزرگ تری از فعالان جبهه ملی صورت گیرد و نه در رسانه های عمومی که ممکن است موجب صدمه به شان والا و حیثیت تاریخی جبهه ملی گردد. شاید این صدمه مطلوب نظر آقایان باشد. ولی چنین چیزی دلخواه من نیست.
سایت ملیون ایران: آقای دکتر موسویان از وقتی که دراختیار ما گذاشتید متشکریم.