به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۲۴، ۱۳۹۲

نامه گلایه آمیز یک دختر یهودی به اکبر عبدی

هنرمند به همه تعلق دارد و این تعلق مرز نمی شناسد 




الهام یعقوبیان در این نامه سرگشاده خطاب به اکبر عبدی نوشته" شما را از "محله ی برو بیا" شناختیم، با "باز مدرسه ام دیر شد" دنبالتان کردیم تا به "آدم برفی" رسیدیم. همان فیلمی که در صف دیدن آن، از عوامل چماق به دست ده نمکی کتک خوردیم. باز آمدیم تا شما را با بازی در "اخراجی ها" یی پیدا کردیم که دست ساخت همان ده نمکی بود."
در این نامه همچنین آمده است که هنرمند به همه تعلق دارد و این تعلق مرز نمی شناسد. هنرمند نقش مهمی را در جامعه در ساختن فرهنگ دارد و به همین دلیل، انتظاراتی را با خود همراه دارد.
الهام یعقوبیان با برشمردن نام هنرمندان و فیلمسازان یهودی کشورمان به اکبر عبدی نوشته: "آیا می دانید فیلم "ای ایران" که شما به خاطر نقش آفرینی در آن خود را لایق جایزه سیمرغ بلورین می دانستی، ساخته ی یکی از همان هایست که شما با لحن تحقیرآمیز(جود) خطابشان کردید؟
در پایان این نامه این دختر یهودی خطاب به عبدی نوشته: "جناب عبدی، یک عمرهنرمندانه بازی کردید، دمی هم هنرمندانه زندگی کن! "
گر نیک نگاه کنیم در جامعه ما، ایران، متأسفانه  از واژه های تحقیر آمیز در یک زبان طنز، اما تند و آزار دهنده در باره بسیاری از اقلیت های مذهبی استفاده میگردد. این نوعی کجروی در بستر فرهنگی ایران میباشد. از فرهیختگان، هنرمندان، فرهنگ سازان باید انتظار داشت تا این کجروی ها را اصلاح کنندو نه آنکه خود تشویق کننده و مروج آن باشند.
باری به کار بردن واژه "جود"،"جودی"، "جودا" باری از توهین درون خود دارد، روح و روان هم مهینان کلیمی ما را آزرده میکند و خراش میدهد و خصوصاً نباید بر زبان کسانی که در یک جامعه ادعای فرهنگ سازی دارند، جاری گردد.