به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۰۵، ۱۳۹۲

تاکید نیروهای امنیتی بر عدم فعالیت نهضت آزادی


تعدادی از اعضای شورای مرکزی
و شاخه جوانان نهضت آزادی
 به وزارت اطلاعات احضار شدند


به نظر می رسد سخت گیری های نیروهای امنیتی بر نهضت آزادی ایران و هواداران آن همچنان ادامه دارد.  

در همین راستا تعدادی از اعضای شورای مرکزی و شاخه جوانان نهضت آزادی ایران به وزارت اطلاعات فراخوانده شده و تهدید به بازداشت شدند.
به گزارش کلمه، در روزهای اخیر، هاشم صباغیان از اعضای شورای مرکزی و فخرالدین حکیمی،امیر حسین کاظمی و مجتبی خندان از اعضای شاخه جوانان نهضت آزادی ایران به وزارت اطلاعات احضار شده و تهدید به بازداشت شدند.
بازجویان وزارت اطلاعات با توصیف شرایط گذشته، فعلی و آینده کشور از منظر خود، نهضت آزادی ایران را تشکلی غیر قانونی خوانده و فعالیت اعضای آن را امری غیر قانونی دانستند.
آنها  با اشاره به انتخاب رییس جمهور جدید گفتند ” فضای سیاسی کشور همچنان برای فعالیت نهضت آزادی ایران بسته است و هر گونه گردهم آیی ، دیدار و ارتباط اعضای این تشکل را خلاف اعلام کرده و در صورت تکرار تهدید به بازداشت اعضا کردند”.
این در حالی است که بر اساس اصل‏ بیست و ششم: احزاب‏، جمعیت‏ ها، انجمن‏ های‏ سیاسی‏ و صنفی‏ و انجمنهای‏ اسلامی‏ یا اقلیتهای‏ دینی‏ شناخته‏ شده‏ آزادند، مشروط به‏ این‏ که‏ اصول‏ استقلال‏، آزادی‏، وحدت‏ ملی‏، موازین‏ اسلامی‏ و اساس‏ جمهور اسلامی‏ را نقض‏ نکنند. هیچکس‏ را نمی‏ توان‏ از شرکت‏ در آنها منع کرد یا به‏ شرکت‏ در یکی‏ از آنها مجبور ساخت‏.
همچنین مراسم شب های احیا که هر ساله از سوی اعضای این جمعیت در منازل اعضاء از جمله منزل مهندس صباغیان برگزار می شد را لغو اعلام کردند.
بیش از این نیز مراسم افطاری این جمعیت در تهران و اصفهان با تهدید بازجویان لغو شده بود.
لازم به توضیح است بعد از انتخابات سال ۸۸ فعالیت نهضت آزادی ایران متوقف شد و بسیاری از اعضا و علاقه مندان این جمعیت در کشور بازداشت شدند و تعدادی از انها با محکومیت های سنگین روبرو شدند که می توان به دبیر کل این تشکل دکتر ابراهیم یزدی ، محمد توسلی ، هشام صباغیان از اعضای شورای مرکزی اشاره کرد و تعدادی از اعضای نهضت ازادی ایران از جمله عماد بهاور رییس شاخه جوانان سید امیر خرم محسن محققی از اعضای شورای مرکزی و جعفر گنجی عضو شاخه جوانان در زندان دوران محکومیت خود را می گذرانند.