به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۹۲

مداخلۀ نظامی روسیه در اوکرایین.

پوتین تصمیم به مداخلۀ نظامی در اوکرایین گرفت


سنای روسیه امروز به اتفاق آرا با درخواست رییس جمهوری این کشور مبنی بر به کارگیری قوای نظامی در اوکرایین موافقت کرد. به این ترتیب روسیه از این پس قادر است از ٢٠هزار نیروی نظامی‌اش که در منطقۀ کریمه مستقرند استفاده کند.
"ولنتینا متوینکو" که از او به عنوان شخصیت سوم دولت روسیه یاد می شود گفته است که دولت مسکو احتمالاً «سپاه محدودی» را عازم کریمه می کند. در سال 1979 روسیه شوروی از همین اصطلاح برای اشغال نظامی افغانستان و اعزام ١٠٠هزار سرباز به این کشور استفاده کرد. مقامات کی‌یف می گویند که دولت مسکو از هم اکنون ٢هزار نیروی نظامی در فرودگاه کریمه پیاده کرده است.
دولت جدید اوکرایین تصمیم و اقدام مسکو را تجاوزی آشکار توصیف کرده و خواستار بسیج عمومی در مقابل آن شده است.
امروز نمایندگان مجلس سنای روسیه با درخواست ولادیمیر پوتین مبنی بر استقرار و به کارگیری نیروی نظامی این کشور در منطقۀ کریمه اوکرایین موافقت کردند.  
به گفتۀ تلویزیون دولتی روسیه، سنای این کشور همچنین از ولادیمیر پوتین خواسته است که در واکنش به هشدار دیروز رییس جمهوری آمریکا، سفیر روسیه در واشنگتن را به مسکو فرابخواند. دیروز رییس جمهوری آمریکا خطاب به رهبران کرملین نسبت به هزینۀ سنگین هرنوع مداخلۀ نظامی در اوکرایین هشدار داد.
ساعتی پس از موافقت سنای روسیه با استقرار و بکارگیری نیروی نظامی این کشور در اوکرایین، سخنگوی رییس جمهوری روسیه گفت که ولادیمیر پوتین هنوز تصمیمی در مورد مداخلۀ نظامی در اوکرایین نگرفته است.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، امروز رسماً خواستار موافقت مجلس سنای این کشور با مداخلۀ نظامی در اوکرایین شد. او در درخواستش تصریح کرده بود که به دلیل وضعیت استثنایی اوکرایین و به منظور صیانت از جان شهروندان روسی در این کشور نیروهای نظامی مستقر در اوکرایین باید اجازۀ به کارگیری از نیروی نظامی را داشته باشند.
روسیه از قوای نظامی قابل توجه ای در منطقۀ کریمه برخوردار است و نیروی دریایی این کشور قریب ٢٠ هزار فرد مسلح در دریای سیاه دارد. وزیر دفاع روسیه امروز اعلام کرد که این کشور ٦ هزار تن بر نیروی نظامی اش در کریمه افزوده است. هم اکنون مراکز حساس نظامی و اداری کریمه در کنترل نیروهای مسلح نقابداری است که بدون نشان ارتش روسیه در رفت و آمدند.
در این حال وزارت امور خارجۀ روسیه، امروز با انتشار بیانیه ای نسبت به تحولات جاری در کریمه شدیداً ابراز نگرانی و ادعا کرد که «محافل» جدید قدرت در "کی‌یف"، قصد دارند منطقه کریمه را بی ثبات سازند. در بیانیه اش دولت مسکو همچنین رهبران جدید اوکرایین را متهم کرده که دیشب در اقدامی نافرجام و با اعزام افراد مسلح کوشیده تا ساختمان وزارت کشور کریمه را به اشغال خود درآورند. دولت مسکو افزوده است که در درگیری دیشب شماری زخمی شده اند. 

رهبران جدید اوکرایین روسیه را متهم می کنند که برای تحریک درگیری نظامی قوای مسلح خود را در شبه جزیرۀ کریمه مستقر ساخته است.

وزیر امور خارجۀ لهستان، "رادوسلاو سیکورسکی" که سرگرم سفر رسمی به ایران بود، امروز در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در تهران با حضور همتای ایرانی اش- محمدجواد ظریف، گفت که به دلیل تحولات کریمه و اوکرایین ناچار است سفرش را به تهران کوتاه کرده و به لهستان بازگردد. وزارت امور خارجۀ لهستان نیز با انتشار بیانیه ای خواستار توقف اقدامات تحریک آمیز نیروهای مسلح در کریمه شد.
ویلیام هیگ- وزیر امور خارجۀ انگلستان، نیز فردا برای انجام گفتگو با رهبران جدید اوکرایین عازم "کییف" می شود
دولت باراک اوباما نیز دیشب نسبت به هر نوع مداخلۀ نظامی روسیه در اوکرایین هشدار داد. همزمان نخست وزیر انگلستان، دیوید کامرون، با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، گفتگوی تلفنی انجام داد. در این گفتگو رهبران دو کشور بر سر این موضوع با یکدیگر توافق کردند که همۀ کشورها باید تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکرایین را محترم بشمارند.
مقامات دیپلماتیک اعلام کردند که شورای امنیت سازمان ملل جلسۀ مشورتی پشت درهای بسته امروز بعد از ظهر به وقت نیویورک در مورد اوضاع اوکرایین تشکیل می دهد. این نشست که به درخواست انگلستان برگزار می شود، دومین نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکرایین طی 48 ساعت گذشته است و در آن پانزده عضو این شورا شرکت دارند.
دیروز بان کی مون- دبیرکل سازمان ملل، از "رابرت سری"- فرستادۀ ویژه خود به کی‌یف، خواست که برای میانجی گری به کریمه سفر کند. اما رابرت سری، با استناد به تنش های جاری در کریمه گفت که سفر او به این منطقه در حال حاضر امکان ناپذیر است.
دولت آمریکا نیز از روسیه خواسته است که قوای نظامی خود را از کریمه خارج کند و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکرایین را محترم شمارد. به گفتۀ منابع دیپلماتیک دستیابی به موضع مشترک میان قدرت های غربی و روسیه در حال حاضر ناممکن است و نشست شورای امنیت احتمالاً بدون بیانیه خاتمه خواهد یافت.
قرار است دوشنبه پس فردا، وزرای امور خارجۀ ٢٨ کشور عضو اتحادیۀ اروپا برای بررسی اوضاع اوکرایین نشست ویژه تشکیل بدهند.