به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۲۷، ۱۳۹۴

دوئل هیلاری کلینتون با رقبای جمهوری‌خواه

انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا یک دوئل سنگین و بی‌وقفه است و بسیاری از نامزدهایی که اعلام حضور می‌کنند، ابتدا باید خود را برای یک رقابت نفس‌گیر و شبانه‌روزی درون‌حزبی در ٥٠ ایالت بزرگ آماده کنند. اکنون رسانه‌های آمریکایی از اعلام نامزدی «هیلاری کلینتون»، بانوی اول و وزیر خارجه سابق آمریکا خبر می‌دهند. روزنامه آمریکایی «نیویورک‌دیلی» می‌نویسد: بانوی اول سابق آمریکا قصد دارد تا در این دوره از انتخابات تمرکز بیشتری روی شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی داشته باشد چراکه به گفته بسیاری از ناظران، یکی از دلایل شکست کلینتون از «باراک اوباما» در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸، ضعیف‌تر ظاهرشدن کلینتون در شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی در مقایسه با رقیب اصلی‌اش اوباما بود. کلینتون ۶۷ ساله اما این‌بار ظاهرا قصد دارد با تجربه انتخابات پیشین، عملکرد بهتری در شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی داشته باشد و نقطه‌ضعف پیشین را جبران کند؛ به‌ویژه که دیگر او رقیبی همچون باراک اوباما ندارد و مشخص نیست رقبای انتخابات درون‌حزبی و در نهایت رقیب اصلی انتخاباتی کلینتون کدام‌یک از شخصیت‌های سیاسی حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه خواهد بود و اساسا هنوز مشخص نیست کلینتون در این دوره از انتخابات بتواند تا چه مرحله‌ای پیش برود. شانس بالاآمدن کلینتون در انتخابات مقدماتی زیاد است و احتمال زیادی دارد که کلینتون به واسطه تجربه سیاسی‌اش در مقایسه با دیگر رقبای احتمالی حزب دموکرات، شانس بیشتری برای صعود داشته باشد.

انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا یک نبرد طولانی و بی‌وقفه است؛ نامزدهای مختلف یک حزب به ترتیب در ایالت‌های مختلف با یکدیگر رقابت می‌کنند و هرنامزدی که بتواند پول بیشتری جمع‌کرده و آرای بیشتری در ایالات مختلف از اعضای حزب کسب کند، به مرحله بالاتر صعود می‌کند. بسیاری از نامزدها در همان مراحل ابتدایی رقابت درون‌حزبی وقتی می‌بینند موفق به جمع‌آوری کمک‌های مالی قابل‌توجه و آرای ایالت‌هایی که در آنها انتخابات درون‌حزبی صورت می‌گیرد، نشده‌اند، از ادامه مسیر انصراف می‌دهند و این دوئل سخت در نهایت به معدود نامزدهایی ختم می‌شود که آرای بیشتری آورده و توانسته‌اند کمک‌های مالی بیشتری جمع‌آوری کنند. کلینتون از جمله نامزدهای حزب دموکرات بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ حتی شانس بیشتری از اوباما داشت و توانسته بود حضوری قوی در عرصه داشته باشد، اما در نهایت جدال طولانی و خسته‌کننده او با اوباما، قرعه به نام نامزد جوان‌تر حزب دموکرات افتاد و اوباما موفق شد در نهایت با کسب نامزدی نهایی حزب دموکرات، به عنوا‌ن نخستین رئیس‌جمهور رنگین‌پوست آمریکا راهی کاخ سفید شود.
البته کلینتون مزد دوئل سنگین خود با اوباما را با گرفتن سمت وزارت خارجه آمریکا در چهار ساله نخست ریاست‌جمهوری آمریکا دریافت و به عنوان هدایت‌کننده دستگاه دیپلماسی رقیب سابق انتخاباتی خود، چهار سال در این سمت فعالیت کرد. او در صورت احراز نامزدی نهایی حزب دموکرات و پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، نخستین رئیس‌جمهور زن آمریکا خواهد بود. با این پیروزی احتمالی نخستین رئیس‌جمهور رنگین‌پوست آمریکا جای خود را در کاخ سفید به نخستین رئیس‌جمهور زن خواهد داد. تاکنون در میان ۴۴ رؤسای‌جمهور آمریکا هیچ زنی نبوده است و کلینتون به همین واسطه راه دشوار و پرپیچ‌وخمی در پیش‌رو دارد.
شرق