به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۸، ۱۳۹۴

میزبانی ظریف از کری در محل اقامت سفیر ایران

تابوی ورود وزیرخارجه آمریکا به خاک ایران هم شکسته شد 


تابو‌ها یک به یک در حال شکسته شدن است. پس از شکسته شدن تابو مذاکرات ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه، تابوی ورود یک مقام عالی رتبه به خاک ایران پس از گذشت ۳۶ سال شکسته شد. 



به گزارش فرارو، محمد جواد ظریف، وزریر خارجه ایران دیروز در نیویورک، میزبان جان کری وزیر خارجه آمریکا بود. 

دیدار وزرای خارجه دو کشور دیروز در محل اقامت سفیر ایران در آمریکا انجام گرفت که پس از ۳۶ سال این نخستین بار است که یک مقام عالی رتبه آمریکایی به طور رسمی و علنی قدم به ملکی از ایران می‌گذارد. 

مطابق قوانین بین المللی دفا‌تر نمایندگی‌های بین المللی و سفارت خانه‌های کشور‌ها در کشورهای دیگر خاک آن کشور محسوب می‌شود و به این ترتیب این حضور را می‌توان نخستین حضور وزیر خارجه ایران پس از ۳۶ سال به خاک ایران ارزیابی کرد. 

جان کری و معاونش وندی شرمن در حالی برای نخستین بار پس از ۳۶ سال وارد اقامتگاه سفیر ایران در نیویورک شدند و به گفته ماری هارف سخنگوی وزیر خارجه آمریکا بر فرش ایرانی قدم گذاشتند و با پسته ایرانی پذیرایی شدند که نزدیک به دوسال است که به واسطه مذاکرات هسته‌ای با همتای ایرانی خود توانسته‌اند تابوی مذاکره مستقیم و بدون واسطه، رسمی و علنی دو مقام عالی رتبه ایرانی و آمریکایی را نیز بشکنند. 

دیدار شب گذشته سومین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا طی ۲ سال اخیر در شهر نیویورک بود. اولین دیدار وزرای خارجه دو کشور در مهر ماه ۱۳۹۲ و در حاشیه پنجاه و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد. 

اواخر شهریور ماه نیز وزرای خارجه ایران و آمریکا در نیویورک و در حاشیه شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و همزمان با هفتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای به گفت‌وگو پرداختند. 

دیدار سوم ظریف و کری به دنبال حضور وزیر خارجه ایران در نیویورک به منظور شرکت در اجلاس بازنگری ان‎پی‎تی انجام گرفت. 

پیش از این اعلام شده بود که در پی این حضور و همچنین به دلیل آنکه وزرا و معاونان وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ در نیویورک حضور پیدا خواهند کرد، مذاکرات هسته‌ای در این شهر به منظور نگارش متن برنامه اقدام جامع مشترک در دستور کار قرار خواهد گرفت. 

دیدار شب گذشته وزرای خارجه ایران و آمریکا هم مقدمه‌ای بر آغاز دومین دور مذاکرات هسته‌ای پس از تفاهم لوزان که به توافق سیاسی و تفاهم روی کلیات برنامه جامع اقدام مشترک منجر شد، بود. 

نخستین دور این مذاکرات هفته گذشته در وین سوئیس و در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار شد. در این دور پس از ارایه توضیحات هیات آمریکایی به هیات ایران که منجر به رفع سو تفاهمات درباره فکت شیت آمریکایی و طرح ادعای مرحله‌ای لغو شدن تحریم‌ها، دو طرف وارد نگارش متن برنامه اقدام مشترک شدند. 

دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در صورت صحت ادعای جان کری یک تابو شکنی دیگر هم محسوب می‌شود. 

جان کری پیش از این ملاقات گفته بود که در این دیداراز همتای ایرانیاش خواهد خواست برای بازگشت حوثی‌ها پای میز مذاکره در یمن تلاش کند. او افزود مسلما همه را ترغیب خواهد کرد «سهم خود را برای کاهش خشونت و ایجاد مقدمات لازم برای شروع مذاکرات ادا کنند.» 

در صورت صحت این ادعا این نخستین بار است که دو مقام ایرانی و آمریکایی به طور رسمی درباره موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای با یکدیگر گفت‌و‌گو می‌کنند.
فرارو