به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۰۴، ۱۳۹۴

صدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه توسط ترکیه عثمانی

دستان آتاتورک هم آلوده است 
رضا شاه و آتاتورک
در آستانه صدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه توسط دولت ترکیه عثمانی (4 اردیبهشت ماه،24 آوریل)، ارامنه در گوشه و کنار جهان با برگزاری مراسم مختلف این جنایت را محکوم می‌کنند.

از جمله ارامنه سوریه در کلیسای جامع خلیفه‌گری سریانی ارتدوکس در دمشق با برگزاری مراسمی مذهبی یاد قربانیان آن نسل‌کشی را که دولت عثمانی و پان ترک‌های جوان در خلال سال‌های 1915 تا 1923 مرتکب شده بودند زنده نگاه داشتند.

در جریان این جنایت که طبق آخرین اسناد تاریخی توسط سردمداران امپراتوری عثمانی و افسران پان‌ترکیست از جمله آتاتورک انجام شد طی کمتر از 8 سال  یک میلیون و 500 هزار ارمنی به فجیع‌ترین اشکال ممکن کشته شدند. طی سال‌های 1915 الی 1923 میلادی در سال‌های حدفاصل فروپاشی امپراتوری عثمانی و شکل‌گیری ترکیه جدید با دخالت استعمار بریتانیا و بانکداران یهودی، حدود 2 میلیون نفر از بومیان ارمنستان غربی (واقع در شرق ترکیه امروزی) به بیابان‌ها رانده شدند.

از این عده یک و نیم میلیون مرد، زن و کودک در راه تبعید به دست عوامل دولت عثمانی قتل عام شده و حدود 500 هزار تن از جان بدر بردگان این نسل‌کشی فجیع از موطن اجدادی خود که هزاران سال در آن زیسته بودند در 4 گوشه جهان پراکنده شدند. 

 نه تنها تجاوز‌های مداوم نیروهای ترکیه به مناطق کردنشین، ارمنی‌نشین و علوی‌نشین شمال سوریه در ادامه سیاست پاکسازی نژادی آتاتورک صورت می‌گیرد بلکه تروریست‌های داعش و جبهه النصره مستقیما با حمایت دولت آنکارا به کشتار این اقوام سوری می‌پردازند. همچنین نسل‌کشی ارامنه در خلال جنگ اول جهانی  یکی از مناقشه‌هایی لاینحل جامعه بین‌المللی باقی مانده است.
در جدیدترین این تنش‌ها و در آستانه صدمین سالگرد این واقعه، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان صحبت‌هایی انجام داده که بلافاصله با واکنش مقامات آنکارا مواجه شده و احتمالا آغازگر دور جدیدی از یک بحران منطقه‌ای میان ترک‌ها و ارامنه خواهد بود.

پاپ آرژانتینی در مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد قتل عام ارامنه  که در کلیسای «سنت پیتر» واتیکان برگزار شد این واقعه را نخستین نسل‌کشی قرن بیستم خواند! این در حالی است که ایرانیان، بریتانیا را به نخستین هولوکاست قرن بیستم در جریان جنگ اول جهانی متهم می‌کنند و همچنین یهودیان روسیه و اوکراین نیز ادعای مشابهی علیه حکومت تزارها دارند.
منبع: وطن امروز