به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۸، ۱۳۹۴

هیلاری کلینتون و نیاز انتخاباتی‌اش به توافق هسته‌ای

آسوشیتدپرس اخیراً با انتشار گزارشی تحلیلی به نقش «هیلاری کلینتون»، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و بانوی پیشین کاخ سفید، در موفقیت نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ اشاره کرده و موضوع مذاکرات هسته‌ای و موفقیت دیپلماسی ایران و آمریکا را برگ برنده کلینتون در مقابل جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌ رو دانسته است.
اگرچه نمی‌توان انکار کرد دیپلماسی به کار گرفته شده در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند ابزار انتخاباتی دموکرات‌ها و هیلاری کیلنتون باشد، اما کلینتون نیز بعد از کناره‌گیری از وزارت امور خارجه آمریکا تلاش می‌کرد تا مواضع متفاوتی از کاخ سفید در خصوص مذاکرات داشته باشد و شیوه خود را متفاوت از رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نشان دهد تا در فضاسازی رسانه‌ای از جمهوری‌خواهان عقب نماند.
به عنوان مثال هیلاری کلینتون در مراسمی با حضور نمایندگان یهودی و حامی اسرائیل کنگره آمریکا در مارس 2014 درباره شانس دستیابی به توافق جامع هسته‌ای ابراز "تردید" کرد. اوج اختلاف دیدگاه او با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا آنجایی است که وی تحت هیچ شرایطی غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوی اسلامی ایران را نمی‌پذیرد.
او سال گذشته در یادداشتی در هفته‌نامه آمریکایی «ویکلی استاندارد» اعلام کرد که در کمپین مخالفان با غنی‌سازی ایران است و تصریح کرد: «من همیشه در کمپینی بوده‌ام که ایران حق غنی‌سازی ندارد.»
وی همچنین در یادداشت خود با اشاره به تأکید ایران بر حق غنی‌سازی‌اش نوشت: «برخلاف ادعای ایران، چنین چیزی بعنوان حق غنی‌سازی وجود ندارد. این کاملاً بی‌اساس است. چنین حقی وجود ندارد. من کاملاً به این قضیه واقف هستم که به هیچ عنوان یکی از اعضای میز مذاکره نیستم، اما فکر می‌کنم مهم است یک سیگنال به تمامی آن‌هایی که آن‌جا هستند ارسال شود که تا زمانی‌که مجموعه روشنی از محدودیت‌ها بر ایران وجود نداشته باشد، توافقی نمی‌تواند حاصل شود... اولویت باید بر این باشد که هیچ غنی‌سازی‌ای صورت نگیرد. غنی‌سازی صفر باعث می‌شود خیال همه راحت شود.»
با این وجود وی که با نیات انتخاباتی به اظهار نظر در این خصوص می‌پرداخت در مقاطعی نیز از روند موجود در مذاکرات حمایت کرده است. وی در آخرین اظهاراتش از تلاش‌های باراک اوباما برای مذاکره به‌منظور پایان‌بخشیدن به مسأله هسته‌ای ایران حمایت کرده و معتقد است کنگره باید تحریم‌های مورد بحث را تا زمان انجام این مذاکرات متوقف کند. همچنین چندی‌ پیش ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها هشدار داده بودند که هرگونه توافق اتمی آمریکا با ایران که به تصویب کنگره آمریکا نرسد، تنها تا پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما معتبر خواهد بود. هیلاری کلینتون اما این نامه را محکوم کرد و در مورد آن گفت که ارسال چنین نامه‌ای دو دلیل می‌تواند داشته باشد، یا این سناتورها خواسته‌اند به ایران کمک برسانند، یا اینکه به دولت اوباما ضربه بزنند، که در هر دو حالت، امضاءکنندگان این نامه را بی‌اعتبار می‌کند.
تنها رقیب هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، از حزب دموکرات "جو بایدن"، معاون باراک اوباما، است. در آن‌سو از جناح جمهوری‌خواه تا کنون دو سناتور به نام‌های "تد کروز" و "رند پاول" نامزدی خود را اعلام کرده‌اند که هر دو از چهره‌های محبوب در میان جناح محافظه‌کار و تندرو «تی پارتی» هستند. احتمالاً "مارکو رابیو" سناتور ایالت فلوریدا، "جب بوش" فرماندار پیشین و برادر جرج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، نیز نامزد جمهوری‌خواهان در این انتخابات خواهند شد؛ کسانی که همگی جزو امضاکنندگان نامه ۴۷ سناتور به ایران هستند و مشخصاً اعلام کرده‌اند که در صورت رئیس‌جمهورشدن، توافق هسته‌ای با ایران را به رسمیت نخواهند شناخت؛ بحثی که به جرأت می‌توان گفت با توجه به بازخوردهای آن و محدویت‌های پیش رو صرفاً مانوری تبلیغاتی است و جمهوری اسلامی ایران نیز همواره در پی توافقی بوده که در یک قطعنامه منشور ملل متحد مورد تأیید قرار بگیرد که در نتیجه به یک توافق بین‌المللی و الزام‌آور برای همه دولت‌ها تبدیل می‌شود.
از این رو به نظر می‌رسد هرچه زمان می‌گذرد کلینتون موضع روشن‌تری در قبال مذاکرات می‌گیرد و نیاز بیشتری هم به توافق هسته‌ای دارد؛ بنابراین با در نظر گرفتن توافق احتمالی هسته‌ای به عنوان متغیری تعیین‌کننده در انتخابات و از آنجا که در نظر سنجی‌های مختلف، اکثریت مردم آمریکا از روند فعلی حمایت کرده‌اند بخت کلینتون برای پیروزی باید بیش از رقبایش باشد.

دکتر محمودرضا امینی- مدیرعامل خبرگزاری موج
برگرفته از: ایسنا