به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۱، ۱۳۹۴

سهم سينماي ايران در كن ٢٠١٥

«ناهيد» و «كشتارگاه» در جشنواره كن  
تاكنون حضور سينماي ايران در جشنواره فيلم كن ٢٠١٥، با فيلم «ناهيد» در بخش «نوعي نگاه» و فيلم كوتاه «كشتارگاه» ساخته بهزاد آزادي در بخش «سينه‌فونداسيون» قطعي شده است.

به گزارش ايسنا، پيش‌بيني مي‌شود با توجه به اعلام ليست قطعي فيلم‌ها در بخش‌هاي اصلي و رقابتي جشنواره كن، سينماي ايران با اين دو فيلم به استقبال اين دوره از جشنواره كن برود و در بخش اصلي غايب باشد.

البته هنوز بخش پانزده روز كارگردانان اعلام نشده است و بايد منتظر ماند تا با اعلام آن بخش، نتيجه‌گيري قطعي براي حضور سينماي ايران در كن پيش‌رو داشت. 

فيلم «ناهيد» نخستين ساخته سينمايي آيدا پناهنده كه در بخش فيلم اولي‌هاي جشنواره فيلم فجر به نمايش درآمد و در بخش فيلمنامه نامزد دريافت سيمرغ شد، فيلمي رئال است كه بر مبناي واقع‌گرايي بنا شده و روايتي از داستان زندگي پرسوناژي به نام «ناهيد» است كه تلاش مي‌كند، سر و ساماني به زندگي خود بدهد. 

ساره بيات، پژمان بازغي، نويد محمد‌زاده، پوريا رحيمي‌سام، نسرين بابايي، ميلاد حسين‏پور از بازيگران اصلي فيلم سينمايي «ناهيد» هستند.
در حالي سينماي ايران امسال در جشنواره كن در بخش نوعي نگاه و سينه‌فونداسيون فيلم دارد كه سال گذشته تنها سهم سينماي ايران كه سهم قابل توجهي هم بود حضور دو داور ايراني در بخش‌هاي مختلف جشنواره كن بود.

ليلا حاتمي در ميان داوران انتخاب برنده نخل طلا و عباس كيارستمي در راس هيات داوران فيلم كوتاه و سينه فونداسيون حضور داشتند و سال قبل‌تر فيلم «گذشته» اصغر فرهادي محصول كشور فرانسه در بخش اصلي حضور داشت و فيلم «دست‌نوشته‌ها نمي‌سوزند» محمد رسول‌اف در بخش «نوعي نگاه» و «بيشتر از دو ساعت» ساخته علي عسگري و «دوئت» نويد دانش به ترتيب در بخش رقابتي فيلم‌هاي كوتاه و «سينه‌فونداسيون» كن حضور داشتند.

ايران براي نخستين‌بار با فيلم كوروش كبير ساخته مصطفي فرزانه در بخش مسابقه فيلم‌هاي كوتاه جشنواره كن سال ١٩٦١ حضور يافت و پس از آن در دومين حضور درسال ١٩٦٤، فيلم «طلوع فجر» ساخته احمد فاروقي‌قاجار در بخش مسابقه فيلم‌هاي كوتاه حضور يافت و جايزه شوراي عالي تكنيك را نيز دريافت كرد.