به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۲۵، ۱۳۹۴

روسیه موشک‌های اس ۳۰۰ را به ایران تحویل می‌دهد

ولادیمیر پوتین اعلام کرد که کشورش موشک‌های اس ۳۰۰ را به ایران تحویل می‌دهد. قرارداد خرید این موشک‌ها در سال ۲۰۰۷ بسته شده بود اما در سال ۲۰۱۰ و در پی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران روسیه این قرارداد را فسخ کرد.
روسیه اعلام کرد که ارسال موشک‌های اس ۳۰۰ به ایران را که به دلیل تحریم‌های سازمان ملل متوقف کرده بود، از سر می‌گیرد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) ضمن اعلام این خبر تصریح کرد که ارسال این موشک‌ها به ایران از سال ۲۰۱۰ و تحت فشار غرب به دلیل تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران متوقف شده بود.

قرار داد تحویل سیستم‌های اس ـ ۳۰۰ در اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی بین ایران و روسیه امضا شد و قرار بود روسیه ۵ آتشبار از این سیستم‌های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار را به ایران تحویل دهد.

ولی دیمیتری مدودیف، رئیس‌جمهوری وقت روسیه، در سپتامبر سال ۲۰۱۰ با صدور فرمانی ناظر بر "تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد"، تحویل سیستم‌های موشکی اس ـ ۳۰۰ و نیز تسلیحات زرهی، هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. بر این پایه مسکو قرارداد تحویل سیستم‌های اس ـ ۳۰۰ را در سپتامبر همان سال لغو کرد.

با آنکه روسیه ۱۶۸ میلیون دلار پیش‌پرداخت ایران را با بهره‌‌ای که به‌آن تعلق می‌گرفت به ایران بازگرداند اما وزارت دفاع ایران به دلیل نقض قرارداد منعقد شده بین دو کشور، علیه روسیه به دیوان داوری بین‌المللی لاهه شکایت و تقاضای چهار میلیارد دلار غرامت کرد.

روسیه پس از آن به ایران پیشنهاد کرد که به جای اس ۳۰۰ موشک‌های دیگری مثل اس ای ۲۳ گلادیاتور به ایران بدهد.

اس ۳۰۰ موشک زمین به هوای دوربرد در تمامی ارتفاع‌هاست که توانایی پیگیری همزمان ۱۰۰ هدف و درگیری با ۱۲ هدف را دارد. این موشک‌ ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شدند اما بعدا توانایی رهگیری موشک‌های بالستیک نیز به آن افزوده شد.

سامانه‌های پدافندی اس ۳۰۰ قادرند از تأسیسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه‌های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر هرگونه حملات هوایی دفاع کنند. جدیدترین مدل سامانه‌ی اس۳۰۰ می‌تواند در فاصله ۱۵۰ کیلومتری و ارتفاع ۲۷ کیلومتری هواپیماهای جنگی را سرنگون کند.
دویچه وله 

آمریکا: فروش پدافند موشکی به ایران مذاکرات هسته‌ای را به خطر انداخته

رادیو زمانه ـ فروش این پدافند هوایی به دلیل تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران به مدت شش سال ممنوع بوده است اما اکنون روسیه گفته بر اساس «تفاهم‌نامه مشترک» ایران و گروه ۵+۱ که در لوزان خوانده شد، این طور تشخیص داده که تحریم‌های شورای امنیت دیگر مطرح نیستند.
دفتر مطبوعاتی کرملین روز دوشنبه ۱۳ آوریل/ ۲۴ فروردین انتقال این سامانه موشکی به خاک ایران را تأیید کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفته است که با توجه به پیشرفت‌های به دست آمده در مذاکرات ایران و شش قدرت جهان یعنی، چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده و آلمان، منطقی که پیش از این برای تحریم‌های بین‌المللی مطرح بوده دیگر مطرح نیست.
آمریکا: روسیه مذاکرات هسته‌ای با ایران را به خطر انداخته
به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، جان کری، در تماسی تلفنی با همتای روسی‌اش، سرگئی لاوروف، گفته است که انتقال این سامانه موشکی به ایران بر خلاف توافق روسیه برای به رسمیت شناختن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
لاوروف اما استدلال کرده است که توافق‌های فروردین ماه گروه ۵+۱ با ایران در لوزان بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، ممنوعیت سال ۲۰۱۰ در ارسال موشک به ایران را دیگر لغو کرده است.
سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، جاش ارنست، گفته است که تصمیم روسیه برای ارسال سامانه موشکی اس – ۳۰۰ به ایران می‌تواند برنامه بلندمدت گروه ۵+۱ برای لغو تحریم‌ها علیه ایران را به خطر بیندازد.
لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران به عنوان بخشی از یک معامله هسته‌ای با ایران تعریف شده است که قرار است روز ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ امضاء و نهایی شود.
ارنست به خبرنگاران گفت است که وحدت و هماهنگی همه کشورهای عضو دائم شورای امنیت و عضو گروه مذاکره‌کننده با ایران برای موفقیت مذاکرات با ایران مهم است.
اسرائیل: مذاکرات با ایران شکست خورده‌
بلافاصله پس از اینکه کرملین اعلام کرد که انتقال پدافند موشکی اس – ۳۰۰ را به ایران آغاز می‌کند، اسرائیل نسبت به این خبر واکنش نشان داد.
اسرائیل می‌گوید که فروش و انتقال این سامانه موشکی، که یکی از قوی‌ترین سیستم‌های پدافند هوایی جهان است، نتیجه سوء استفاده ایران از مذاکرات با شش قدرت جهان است.
یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات کابینه نتانیاهو، روز دوشنبه ۲۴ فروردین فروش سامانه موشکی به ایران توسط روسیه را محکوم کرد و گفت این ثابت می‌کند «مذاکرات هسته‌ای با ایران شکست خورده است.»
وزیر اطلاعات اسرائیل می‌گوید «ایران از معامله هسته‌ای دارد استفاده می‌کند که خود را مسلح‌تر کند؛ نه اینکه زندگی شهروندانش را بهبود بخشد.»
فروش اس – ۳۰۰ از این لحاظ اسرائیل را نگران کرده که چنین سیستم موشکی پیشرفته‌ای در پدافندهای هوایی و در هنگام حمله هوایی به ایران به کار خواهد آمد.
اشتاینیتز گفته است که تصمیم روسیه برای فروش موشک‌های ضد هوایی پیشرفته به ایران «نتیجه مستقیم» چارچوب فعلی معامله هسته‌ای با جمهوری اسلامی است که اسرائیل پیش از این هم در مورد آن هشدار داده است.
وزیر اطلاعات اسرائیل گفته که تفاهم‌نامه فعلی ایران و ۱+۵ کافی نیست چرا که «به جای اینکه ایران را مجبور کند که از تحرکات تروریستی در خاورمیانه و سراسر جهان حمایت نکند، به این کشور اجازه داده که سلاح‌های پیشرفته‌تری را خریداری کند تا به تجاوزاتش بیشتر دامن زند.»

اسرائیل می‌گوید که چارچوب کلی معامله هسته‌ای با ایران، به این ایران مشروعیت بخشیده و راه را برای بستن قراردادهایی مانند همین قرارداد خرید و انتقال سامانه موشکی اس – ۳۰۰ باز گذاشته است.

آمریکا از تصمیم روسیه برای فروش اس-۳۰۰ به ایران ابراز نگرانی کرد

صدای آمریکا، رئیس جمهوری روسیه دستور لغو ممنوعیت فروش سامانه پیشرفته پدافند موشکی اس-۳۰۰ به ایران را، که از بیش از چهار سال پیش با فشار کشورهای غربی اعمال شده بود، صادر کرد؛ اقدامی که بلافاصله با واکنش منفی ایالات متحده روبرو شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین روز دوشنبه حکمی ممنوعیت فروش این سامانه ضدموشکی روسی به ایران را که از سال ۲۰۱۰ میلادی اعمال شده بود، لغو کرد و تحویل آن در خارج از خاک روسیه از طریق کشتی یا هواپیماهای حامل پرچم روسیه بلامانع اعلام شد.
بنابر اعلام کاخ سفید، واشنگتن به این تصمیم مسکو واکنش نشان داده و جان کری وزیر خارجه ایالات متحده در تماسی با همتای روس خود از این اقدام روسیه ابراز نگرانی کرده است.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید آمریکا به جزئیات تماس جان کری با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اشاره نکرد، و تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که «فرصتی پیش آمد تا آقای وزیر کری، نگرانی ما را (از این بابت) ابراز کند.»
قرارداد فروش سامانه اس-‌۳۰۰ در سال ۲۰۰۷ میلادی میان ایران و روسیه امضا شد، اما پس از گذشت سه سال مسکو اعلام کرد تحویل این موشک‌ها به ایران نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد است و دیمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه فرمان ممنوعیت فروش آن به جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.
این در حالی است که روزنامه وال استریت ژورنال روز دوشنبه به نقل از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نوشت «معتقدیم در این مرحله، نیاز به اعمال اینگونه تحریم‌ها، و همینطور تحریم‌های داوطلبانه روسیه (علیه ایران)، کاملا از بین رفته است.»