به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۲۹، ۱۳۹۴

اعدام ۴۳ نفر، تنها در سه روز در ایران

سازمان حقوق بشر ایران: احتمال حکم‌های اعدام دسته‌جمعی دیگری در هفته‌های آتی 
طی سه روز از هفته گذشته، دست‌کم ۴۳ نفر در ایران اعدام شده‌اند که ۴۲ تن از احکام اعدامیان در زندان‌های رجایی‌شهر و قزل‌حصار اجرا شده است. سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید که احتمال دارد حکم‌های اعدام دسته‌جمعی دیگری نیز در هفته‌های آتی اجرا شود.
بنا بر این گزارش، ۳۷ تن در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۲۴ و ۲۵ فروردین به دار آویخته شدند و پنج زندانی نیز در روز چهارشنبه ۲۶ فروردین اعدام شدند. همچنین روز چهارشنبه حکم «اعدام در ملاءعام» یک فرد دیگر در شهر شیراز اجرا شد.
دست کم یکی از زندانیان به نام جواد صابری (متولد ۱۳۶۹) که به جرم قتل نفس اعدام شد، در زمان ارتکاب جنایت زیر ۱۸ سال سن داشت و از بیماری روانی جدی رنج می‌برد. وی قبل از اعدام مدتی در مرکز روانی امین آباد بستری بود.
محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این باره گفته است: «عدم محکومیت این اعدام ها توسط جامعه جهانی پیام غلطی را به مقامات حکومت ایران می‌رساند. جامعه جهانی نباید چشمانش را به روی اعدام‌های دسته جمعی، بی‌رویه و غیر قانونی حکومت ایران ببندد».
مقامات قضایی ایران تاکنون فقط اعدام ۸ نفر از این ۴۳ زندانی را که سازمان حقوق بشر ایران منتشر کرده، اعلام کرده‌اند.
احمد شهيد، گزارش‌گر ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ايران، ماه گذشته طی یک نشست خبری در شهر ژنو سوییس گفت که وضعیت حقوق بشر در دوران رياست جمهوری حسن روحانی «بدتر» شده است.
آقای شهيد گفت که جمهوری اسلامی در سال گذشته دست‌کم ۷۵۳ اعدام «تاييد شده» انجام داد که اين تعداد بيشترين ميزان اعدام از سال ۲۰۰۲ بود.