به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۲۳، ۱۳۹۴

پیشنهاد نام‌گذاری سایت فُردو به “سوهان فُردو و پسران”

 محمد سلیمانی، از مخالفان دولت روحانی در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید که با توقف غنی‌سازی در تاسیسات فردو، باید نام این تاسیسات به “سوهان فردو و پسران” تغییر کند.
آقای سلیمانی، در یادداشتی برای وب‌سایت “رجانیوز”، نزدیک به “جبهه پایداری”، “خداحافظی با غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو”، “تعطیلی عملی سایت فردو”، “بازطراحی اراک”، “محدودیت طولانی‌مدت غنی‌سازی برای بالای ۳/۶۷ درصد”، “دو مرحله‌ای شدن توافق” و “باقی ماندن تحریم‌ها” را از جمله “مصادیق آشکار نقض خطوط قرمز نظام در مذاکرات لوزان” دانسته و درباره‌ی تاسیسات فُردو در نزدیکی شهر قم نوشته است:
«با بیانیه اخیر مبنی بر اینکه غنی‌سازی در فردو انجام نشود و هزار سانتریفیوژ بدون گاز بچرخد، کاملاً مشخص است که به معنی تعطیلی عملی فردو در حوزه انرژی اتمی است و پیشنهاد نماینده محترمی مبنی بر نام‌گذاری سایت به “سوهان فردو و پسران” طنزی است که شاید به وقوع به پیوندد.»
پیش از این محمود نبویان، دیگر عضو “جبهه پایداری” در مجلس شورای اسلامی نیز در اظهارنظر مشابهی پیشنهاد داده بود که فُردو با توجه به نزدیکی به قم، به “سوهان‌پزی” تغییر کاربری بدهد.
بر اساس چهارچوب‌های توافق جامع نهایی که در لوزان سوییس مورد موافقت دو طرف قرار گرفت، جمهوری اسلامی متعهد شده که به مدت دست‌کم ۱۵ سال در تأسیسات فُردو، غنی‌سازی اورانیوم و هیچ‌گونه تحقیق و توسعه‌ی مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم انجام ندهد. ایران هم‌چنین به مدت ۱۵ سال هیچ‌گونه مواد شکافت‌پذیری در فردو نخواهد داشت و با جمع‌آوری تقریبا دوسوم سنتریفیوژ‌ها و زیرساخت‌های آن، حدود ۱۰۰۰ سنتریفیوژ باقی‌مانده در این تاسیسات زیرزمینی را در فعالیت‌های محدود تحقیق و توسعه به کار خواهد بست.
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه (۲۰ فروردین-۹ اپریل) در نخستین واکنش عمومی خود به مذاکرات لوزان گفت که نه موافق این مذاکرات است و نه مخالف آن، چرا که «هنوز اتفاقی نیفتاده است».
او هم‌چنین با برشمردن خط قرمزهای خود، تاکید کرد که تمام مذاکرات صورت‌گرفته برای برداشتن تحریم‌ها بوده و از این رو «همه‌ی تحریم‌ها باید در همان روز توافق کاملا لغو شود».
در همین روز، حسن روحانی نیز در اظهارنظری مشابه، اعلام کرد بدون لغو تحریم‌ها در همان روز توافق، جمهوری اسلامی زیر هیچ توافقی را امضا نخواهد کرد.
تقاطع