به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آبان ۰۷، ۱۳۹۴

خانه آزادی: ایران، سوریه و چین، در قعر جدول آزادی اینترنت

کاریکاتوری از آتنا فرقدانی، زندانی در اوین 

بنا به تازه‌ترین رده‌بندی خانه آزادی، چین، ایران و سوریه سه کشور دنیا هستند که بیشترین سانسور را بر اینترنت اعمال می کنند.
خانه آزادی(فریدم هاوس) یک نهاد مدنی در شهر واشنگتن است که درباره وضع آزادی بیان در جهان پژوهش می‌کند.
 بنا بر این گزارش، بهترین وضعیت آزادی اینترنت در جهان در سال ۲۰۱۵ در کشور ایسلند بوده‌ و استونی، کانادا، آلمان، استرالیا و آمریکا در رتبه های بعدی قرار دارند.
چین، ایران و سوریه نیز در صدر فهرست محدودکنندگان اینترنت در جهان هستند.
گزارش سال ۲۰۱۵ آزادی اینترنت که روز چهارشنبه منتشر شد ششمین گزارش سالانه این نهاد در مورد آزادی اینترنت است و نشان می‌دهد که آزادی جهانی اینترنت هر ساله کاهش داشته است.
منطقه خاورمیانه بدترین نقطه جهان از نظر آزادی اینترنت است. منطقه‌ای که در آن انتشار مطلب در دنیای مجازی ممکن است به مجازات زندان و حتی مرگ بیانجامد.
لورا رید، پژوهشگر خانه آزادی می‌گوید: "ما از کسانی که به خاطر ابراز عقیده در دنیای مجازی زندانی شده‌اند حمایت می‌کنیم و بر تلاش خود برای وارد کردن فشار به حکومت‌هایی که دست به چنین اقدامی می‌زنند ادامه خواهیم داد."
 غیر از سوریه در عربستان سعودی انتشار مطالب انتقادی در اینترنت می‌تواند به صدور احکام شلاق و حتی اعدام منجر شود.
حکومت ایران نیز همچنان به سرکوب مخالفان و منتقدان در فضای مجازی اینترنت ادامه می‌دهد. به عنوان مثال آتنا فرقدانی، کارتونیست جوان ایرانی که به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده است.
ب
بنا بر اعلام خانه آزادی دولت‌ها تلاش می کنند با وضع قوانین جدید به خود قدرت بیشتری برای دسترسی به اطلاعات و نظارت بر فعالیت‌های کاربران در اینترنت بدهند.
لورا رید می‌گوید: "موضوع تلاش دولت‌ها برای نظارت بر فعالیتهای کاربران اینترنتی هم در برخی کشورهای آزاد دیده می‌شود و هم در کشورهایی که سابقه کنترل این فضا برای سرکوب فعالان حقوق بشر روزنامه‌نگاران و مخالفان خود را دارند. "
گزارش خانه آزادی نشان می‌دهد که بیش از ۵۸ درصد از کاربران اینترنت جهان در کشورهایی زندگی می کنند که وبلاگ‌نویس‌ها یا کاربران فضای مجازی به دلیل انتشار پیام‌های سیاسی، اجتماعی یا مذهبی به زندان افتاده‌اند.

صدای آمریکا