به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۰۵، ۱۳۹۴

محافظه‌کاران «قانون و عدالت» در انتخابات پیروز شدند

بئاتا شیدلو
 چرخش لهستان به سوی غرب
بحران مهاجرت، تشدید احساسات ضدروسی در شرق اروپا و افزایش انتقادها نسبت به سیاست‌های ریاضتی اتحادیه اروپا در انتخابات لهستان متبلور شد و راست‌های محافظه‌کارِ منتقدِ شرایطِ فعلی این کشور پیروز این شرایط شدند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، حزب راست‌گرای «قانون و عدالت» به رهبری یاروسلاو کاژینسکی توانست بیش از ۳۹ درصد آرا را به‌دست آورد و ۲۴۲ کرسی از پارلمان لهستان را از آن خود کند. به‌این‌ترتیب و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، پست نخست‌وزیری به بئاتا شیدلو،
نامزد مورد حمایت «قانون و عدالت» رسید و پایان کار حزب میانه‌رو و نخست‌وزیری اوا کوپاچ پس از هشت سال رقم خورد.
این نخستین‌بار از زمان استقرار دموکراسی در سال ۱۹۸۹ در لهستان است که یک حزب توانسته کرسی‌های لازم را برای تشکیل دولت به‌تنهایی به دست آورد. به گفته تحلیلگران، حزب قانون و عدالت با شعارهای توده‌گرایانه توانسته است حمایت بسیاری از مردم را در روستاها و مناطق فقیرنشین جلب کند.
یورونیوز گزارش داده، روی‌کارآمدن این حزب محافظه‌کار، کشورهای اروپایی را نگران همکاری‌های آتی خود با لهستان خواهد کرد. بنا بر این گزارش، درحالی‌که دولت فعلی لهستان با پذیرش هفت‌ هزار مهاجر موافقت کرده، احزاب مخالف از جمله «قانون و عدالت» به‌شدت از سیاست موسوم به «درهای باز» انتقاد کرده بودند. سیاست «درهای باز» به‌دنبال حل مسئله پناه‌جویان از طریق سهمیه‌بندی آنهاست. کاژینسکی در مخالفت با این مسئله تا به آنجا پیش رفت که هفته گذشته گفت، مهاجران ممکن است با خود بیماری و انگل به لهستان بیاورند: سخنانی که با واکنش‌های انتقادی زیادی روبه‌رو شد.
لخ کاژینسکی، برادر او و رئیس‌جمهوری اسبق لهستان، در سانحه هواپیما در روسیه جان خود را از دست داد. حزب کاژینسکی همچنین از منتقدان جدی اتحادیه اروپا و سیاست‌های ریاضت اقتصادی این اتحادیه است. این حزب که به کلیسای قدرتمند کاتولیک لهستان نزدیک است، در رقابت‌های انتخاباتی وعده افزایش مزایا و کاهش مالیات را داده بود. این حزب وعده داده است که نقش سیاست‌گذاری‌های مستقل کشوری را در اقتصاد افزایش دهد و سن بازنشستگی را کم کند. یورونیوز می‌نویسد، به‌قدرت‌رسیدن راست‌گرایان افراطی پس از هشت سال ثبات اقتصادی در دولت میانه‌رو این کشور، نگرانی‌هایی را درباره بی‌ثباتی اقتصادی در آینده و سیاست‌های ضدمهاجرتی این کشور در میان کشورهای دیگر اروپا ایجاد کرده است. اوا کوپاچ، نخست‌وزیر کنونی لهستان، نیز با انتقاد از گرایش بیش از اندازه کاژینسکی به مذهب، نسبت به ایجاد یک جمهوری مذهبی در این کشور کاتولیک هشدار داده است. کوپاچ که از حزب راست میانه و طرفدار ایده اتحادیه اروپاست، سال گذشته جانشین دونالد توسک شد.
در این انتخابات، حزب میانه‌روی سکوی مدنی که در ائتلاف با یک حزب کوچک‌تر در سال‌های گذشته دولت را در دست داشت، براساس نظرسنجی‌های پس از انتخابات تنها ۲۳ درصد از آرا را از آن خود کرده است. لهستان در سال‌های گذشته چه از نظر اقتصادی و چه از لحاظ دیپلماسی تغییرات بسیاری کرده و اکنون از مهم‌ترین قدرت‌های سیاسی اروپای مرکزی به شمار می‌رود. دونالد توسک، نخست‌وزیر و رهبر پیشین «سکوی مدنی» درحال‌حاضر رئیس اتحادیه اروپاست. کارشناسان معتقدند که لهستان با این انتخابات نشان داد به غرب گرایش یافته، چراکه بسیاری از مردم این کشور احساس می‌کنند از رشد بی‌بهره مانده‌اند و حدود دو ‌میلیون نفر در جست‌وجوی کار بهتر کشور را ترک کرده‌اند. آن هم در شرایطی که سیلی از مهاجران متقاضی کار و شرایط بهتر زندگی پشت مرزهای این کشور هستند.
خبرگزاری رویترز گزارش داده که در پی پیروزی حزب راست‌گرای قانون و عدالت در انتخابات، روسیه اعلام کرده که به نتایج انتخابات احترام می‌گذارد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته که مسکو از اینکه مناسبات بین مسکو و ورشو شکل مطلوبی ندارد، متأسف است. این مقام روسی با اذعان ضمنی به روابط نه‌چندان دوستانه لهستان و روسیه به‌ویژه پس از تشدید بحران اوکراین گفته است: «مسکو حالا هم خواستار مناسبات خوب با لهستان است، ولی معتقد است که عشق را نمی‌توان به زور به دست آورد». سخنگوی کاخ کرملین گفته، مسکو روی خردمندی سیاسی از نظر عادی‌شدن تدریجی مناسبات و بهبود روابط حساب باز کرده است.
روزنامه شرق