به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۲۷، ۱۳۹۴

«جهان کتاب» جدید با یاد شاکری و سپانلو به پیشخوان آمد

شماره جدید ماهنامه «جهان کتاب» که شماره‌های ۳۱۳ تا ۳۱۵ این مجله برای ماه‌های خرداد تا مرداد را در بر می‌گیرد، منتشر و راهی بازار شد که در آن مطالبی درباره خسرو شاکری و محمدعلی سپانلو به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شماره جدید ماهنامه ادبی جهان کتاب به تازگی منتشر و راهی پیشخوان مطبوعات شده‌است. در ابتدای این شماره جهان کتاب، یکی دیگر از مطالب «نامه‌ای از پراگ» به قلم پرویز دوایی با عنوان «گندم عید» چاپ شده است.  
تلاش نویسنده برای چیدن هفت سین در دیار غربت، با وسایل و امکانات محدود و موجود، خیال او را در نوشتن این مقاله، به خاطرات گذشته (در تهران و نیز پراگ و حکایت یک مغازه لوازم باغبانی (در چکسلواکی کمونیستی) و فروشنده‌ برازنده‌ای که هیچ تناسبی با آن محل و چیزهایی که می‌فروخت نداشت) پرواز داده است و باز ماجرایی آشنا که بر انسان رفته است و در سکوت بیان می‌شود...
«م.ع. سپانلو و سروده‌هایش (بدرود با شاعری نوگرا در آستانه ۷۵ سالگی)» از کامیار عابدی مقاله بلندی درباره زندگی محمدعلی سپانلو است. این مطلب نقدی بر سروده‌های این شاعر فقید هم هست. «دگردیسی ذهن‌ها: تبدیل ذهنِ پردازشگر به دالان اطلاعاتِ نامفید» از حسام‌الدین مطهری مطلب بعدی این مجله است که به بررسی انتقادی گسترش شبکه های اجتماعی و نتایج منفی و اجتناب ناپذیر آن، اختصاص دارد.
«ازگشودن متن تا گشودن رمان» نقدی بر پایه نظریه ادبی گشودن متن از پیتر چایلدز و مقایسه آن با نظریه مطرح شده در کتاب «گشودن رمان» نوشته حسین پاینده است که به عنوان مقاله بعدی این شماره «جهان کتاب» به چاپ رسیده است.

آخرین یادداشت این شماره مجله مذکور نیز مطلبی به قلم کاوه بیات به یاد خسرو شاکری، تاریخ‌نگار فقید است  و آخرین مطلب جهان کتاب نیز مانند شماره های پیشین،   «تازه‌های بازار کتاب» از فرخ امیرفریار است.
این شماره جهان کتاب با ۸۰ صفحه و قیمت ۱۲۰ هزار ریال منتشر و در پیشخوان مطبوعات عرضه شده است.