به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۲۷، ۱۳۹۴

آمریکا پر شدن قلب راکتور اراک با بتون را تایید کرد

وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه تایید کرده است که قلب راکتور آب سنگین اراک با بتون پر شده؛ گامی که برای اجرای موافقتنامه اتمی میان ایران و قدرت ها ضروری بود.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه گفت که پس از تخلیه کالاندریا، قلب راکتور، اکنون حفره های به جا مانده با بتون پر شده است. جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه تخلیه قلب راکتور را تایید کرده بود.
بازطراحی و نوسازی رآکتور اراک، به نحوی که پلوتونیوم با قابلیت استفاده تسلیحاتی در آن تولید نشود، بخشی از برجام بود.
تلویزیون دولتی ایران روز پنجشنبه گزارش داد که تکنسین ها کار برداشتن قلب تنها رآکتور آب سنگین ایران را کامل کردند.
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم کامل شدن این مرحله را اعلام کرد:‌ "کار ما یک ساعت پیش تکمیل شد".
آقای کمالوندی گفت که قلب رآکتور به عنوان نماد صنعت هسته ای ایران حفظ خواهد شد.
او گفت:‌ "دیروز مرحله نهایی بخش مرکزی را انجام دادیم و حفره های بخش مرکزی با سیمان پر شده است؛ ابتدا قرار بود این بخش چند تکه شود، به این دلیل می خواهیم آن را به عنوان نماد صنعت هسته ای خودمان نگه داریم و این کار تمام شده است و عصر امروز بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را راستی آزمایی می کنند و در گزارش آنها قید می شود."

تمدید دوره تعلیق تحریم ها

همزمان اتحادیه اروپا روز پنجشنبه انسداد تحریم های ایران را برای دو هفته دیگر تمدید کرد که راه را برای خاتمه کامل این تحریم ها پس از تایید اجرای تعهدات برجام توسط سازمان ملل باز می کند.
انتظار می رود که آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین به زودی، شاید روز جمعه، تایید کند که ایران دیگر توانایی دستیابی به سلاح های اتمی را ندارد.
سازمان مسئول اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای گفت:‌ "شورا (اروپایی) تعلیق برخی محدودیت های اتحادیه اروپا علیه ایران چنانکه در برنامه جامع اقدام مشترک ذکر شده را تا روز ۲۸ ژانویه ۲۰۱۶ تمدید کرد."
این شورا گفت که ادامه تعلیق تحریم ها راه را برای ادامه آماده سازی اجرای برجام و برداشته شدن تحریم ها هموار می کند.
برای تضمین ادامه مذاکرات هسته ای با ایران در نوامبر سال ۲۰۱۳، قدرت ها شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان موافقت کردند که بعضی تحریم ها علیه ایران را به نشانه حسن نیت معلق کنند.
آن تعلیق تا امروز چند بار تمدید شده است.
صدای آمریکا