به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۵

روزهای خوب و بد

یک رئیس‌جمهور
«باراک اوباما»، آمدنش با امید پیوند خورده بود و رفتنش با نگرانی. او هشت سال وقت داشت تا ایده‌های خود را عملی کند. کارش را از آسمانخراش‌ها در شیکاگو شروع کرده بود.

ایده‌ها و برنامه‌های بسیاری در سر داشت؛ ایده‌هایی که حکایت از یک آمریکای نوین داشتند. او بر آن بود که آمریکایی عادلانه‌تر و رنگین‌تر بسازد، اما بسیاری از این ایده‌ها در پایان دوران زمامداری‌اش روی کاغذ ماندند و عملی نشدند و او در واپسین هفته‌ها همه تلاش خود را به کار گرفت تا جلو زیان بیشتر را بگیرد.
نگرانی اصلی او در این واپسین لحظات آن بود که «دونالد ترامپ»، جایگزینش، بسیاری از دستاوردهای او را نیست‌ونابود کند. اوباما به‌عنوان مرد عمل، حلال مشکلات و یک فرد انسان‌دوست پا به کاخ سفید گذاشته بود و حال با نگرانی‌های بسیاری کاخ سفید را ترک کرد. در عرصه سیاست خارجی، کارنامه اوباما، هم حکایت از موفقیت‌های بزرگ دارد و هم از ناکامی‌ها. مهم‌ترین دستاورد دولت اوباما در عرصه سیاست خارجی، توافق هسته‌ای با ایران است. دومین موفقیت سیاست خارجی دولت اوباما ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک با کوبا بود، اما اوباما در خاورمیانه سیاست ناموفقی از خود به نمایش گذاشت. مذاکرات صلح بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان بی‌نتیجه ماندند. از سوی دیگر، پایان حضور نظامی آمریکا در عراق منجر به گسترش نفوذ نیروهای تروریستی و از جمله تقویت «داعش» در این کشور شد.  سیاست‌های ناپیگیر اوباما در سوریه باعث افزایش نقش روسیه در این کشور شد. اوباما ابتدا بشار اسد را تهدید به حمله نظامی کرده بود؛ سیاستی که عملا اجرا نشد. بسیاری از منتقدان سیاسی اوباما بر این باورند که در اثر خطاهای سیاسی اوباما در سوریه، دولت این کشور با کمک روسیه و ایران موفق شده بر بسیاری از مخالفان خود چیره شود و کنترل دولتی را بر بسیاری از نقاط و از آن جمله بر حلب احیا کند.
بحران اوکراین نیز باعث سردی و تیرگی مناسبات آمریکا و روسیه شد. تیرگی مناسبات دو کشور در جریان کارزار انتخاباتی آمریکا به اوج خود رسید. آمریکا روسیه را متهم به حملات هکری کرده و مدعی است که این کشور در انتخابات آمریکا مداخله کرده. اوباما در واپسین روزهای زمامداری خود تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه تصویب و در همین رابطه اقدام به اخراج ۳۵ دیپلمات روسیه از خاک کشور خود کرد.  مهم‌ترین پیروزی اوباما در عرصه نبرد با تروریسم، کشتن رهبر القاعده بود. در ماه می ۲۰۱۱ در جریان یک حمله برنامه‌ریزی‌شده، آمریکا موفق به کشتن «اسامه بن‌لادن» شد، اما شبکه القاعده پس از آن نیز به‌عنوان یک جریان تروریستی به حیات خود ادامه داد. پس از آن بود که گروه تروریستی داعش اعلام موجودیت کرد و به خطر اصلی برای کشورهای غربی بدل شد. دولت اوباما برای مقابله با داعش از پهپاد بهره گرفت، اما حملات پهپادها باعث کشته‌شدن شماری از نیروهای غیرنظامی شد و ازاین‌رو انتقادهای بسیاری در پی داشت. یکی از وعده‌های دولت اوباما، بستن زندان گوانتانامو بود. اوباما در مدت زمامداری خود موفق به اجرای این برنامه نشد؛ اما شمار زندانیان گوانتانامو در این مدت کاهش یافت و از ۲۴۲ زندانی به ۵۵ زندانی رسید.

شرق