به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۲۹، ۱۳۹۵

موضع‌گیری‌های جدید ترامپ ٣ روز پیش از مراسم تحلیف

از انتقاد از برجام تا پیشنهاد تازه به روسیه

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده که تا سه روز دیگر به طور رسمی هدایت تعیین‌کننده‌ترین کشور دنیا را در دست می‌گیرد، در دو گفت‌وگوی مجزا موضع خود را درباره بسیاری از رویدادهای جهان مشخص کرده است. ترامپ در گفت‌وگو با روزنامه «تایمز» لندن و «بیلد» آلمان درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات سخن گفته؛ از توافق هسته‌ای ایران گرفته تا آنگلا مرکل و ناتو. اگرچه بخش زیادی از صحبت‌های ترامپ تکرار مواضع پیشین اوست اما در مواردی مانند روسیه او از رویکردی تماما حمایتی به کمی تا قسمتی انتقادی تغییر جهت داده است.

توافق هسته‌ای ایران
رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا مانند گذشته و همان‌طور که انتظار می‌رفت از برجام انتقاد کرد و بار دیگر به خاطر این توافق به «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، تاخت. او البته در گفت‌وگو با تایمز، گفت جزئیات سیاستش در قبال ایران را فاش نخواهد کرد چراکه به گفته او نمی‌خواهد با همه کارت‌هایش بازی کند. ترامپ در این گفت‌وگو با ابراز نارضایتی از توافق هسته‌ای با ایران گفت که به نظرش این توافق یکی از بدترین و احمقانه‌ترین توافق‌هایی است که دیده است؛ «من فکر می‌کنم این توافق یکی از ابلهانه‌ترین توافقاتی است که تاکنون دیده‌ام که براساس آن، ١٥٠‌ میلیارد دلار به چنین کشوری می‌دهید و یک‌‌میلیاردو ٧٠٠‌ میلیون دلار نیز پول نقد به آنها می‌دهید. آیا تا به حال صد‌ میلیون دلار را به شکل اسکناس‌های صددلاری، یک‌جا دیده‌اید؟ یک‌‌میلیاردو ٧٠٠‌ میلیون دلار پول نقد، زیاد است. این پول با هواپیما منتقل شد. این پول با چندین هواپیما منتقل شد. وای! یک‌‌میلیاردو ٧٠٠‌ میلیون دلار! من نمی‌فهمم! فکر می‌کنم این پول در حساب‌های بانک‌های سوئیس است». این اظهارات با واکنش تند مقامات آمریکا مواجه شده و آنها تأکید می‌کنند برجام یک توافق دوجانبه میان تهران و واشنگتن نیست، بلکه توافقی چندجانبه است که شورای امنیت سازمان ملل نیز در قطع‌نامه ٢٢٣١ آن را تأیید کرده است.

روسیه و تسلیحات هسته‌ای
ترامپ ایده بازنگری در تحریم‌ها علیه روسیه را پیش کشید و شرط لغو تحریم‌ها را دورشدن «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، از مقابله با آمریکا عنوان کرد: «آنها روسیه را تحریم کرده‌اند اما بگذارید ببینیم آیا می‌توان با روسیه به توافقات خوبی رسید. او در بخشی از این گفت‌وگو، تأکید کرد فکر می‌کنند تسلیحات هسته‌ای باید کنار گذاشته شوند. او اگرچه از احتمال توافق با روسیه صحبت کرد اما از مداخله نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه انتقاد کرد و گفت: «این اقدامات «بسیار بد» به وضعیت انسانی هولناکی در سوریه منجر شده است».
ناتو
رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا درعین‌حال پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به خاطر انجام‌ندادن اقدامات بیشتر در نبرد با تروریسم، نهادی «ازکارافتاده» توصیف کرد. اما درعین‌حال افزود: این پیمان همچنان اهمیت بسیار زیادی برای آمریکا دارد. ترامپ بار دیگر از اعضای ناتو انتقاد کرد که مبلغی کافی برای فعالیت‌های این سازمان پرداخت نمی‌کنند و بیشتر آن را ایالات متحده تأمین می‌کند. او گفت تنها پنج عضو از ۲۸ عضو ناتو پرداختی عادلانه‌ای دارند؛ «خیلی از این کشورها مبلغی که باید را پرداخت نمی‌کنند، که به نظر من خیلی در قبال ایالات متحده ناعادلانه است».

مرکل و سیاست باز در قبال پناه‌جویان
رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در این گفت‌وگو، سیاست «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان را در گشایش مرزهای اروپا به روی پناه‌جویان «اشتباهی فاحش» دانست که آلمان هزینه آن را می‌پردازد. او همچنین گفت «احترام و ارزش زیادی» برای آنگلا مرکل قائل است؛ البته این تنها نکته‌ مثبتی بود که ترامپ در رابطه با آلمان ابراز کرد. چراکه ترامپ بر این باور است، «دادن اجازه ورود به این همه پناه‌جوی غیرقانونی «اشتباهی فاحش» بوده است». او افزود آلمان در پی حمله‌ به بازار کریسمس در برلین، اکنون «تصویری روشن» از پیامدهای این سیاست گرفته است. رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا تصریح کرد آلمان به جای آنکه به پناه‌جویان سوری اجازه ورود به خاکش را دهد، بهتر است در راه تحقق ایجاد مناطق امن در خود سوریه تلاش کند. او در این رابطه افزود کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس می‌توانند هزینه‌ چنین کاری را برعهده گیرند، «هرچه باشد، آنها از ثروتمندترین کشورهای جهان محسوب می‌شوند».
شرق