به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۰۹، ۱۳۹۵

یادداشت شماره ۸۳۹ ـ هوشنگ طالع

خطر پشت دروازه‌های ایران و « خواجه » در بندِ نقش ایوان 

سخنان ترزا می نخست وزیر انگلیس در دیدار با سناتورهای جمهوری‌خواه در شهر فیلادلفیا و نیز سخنان وی در دیدار با دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا ، زنگ‌های خطر را برای جهان و به ویژه ایران ، به صدا در آورد .

ترزا می در دیدار با سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا ، گفت : « ما به یک زبان سخن می‌گوییم و برابر یک محراب زانو می‌زنیم ... و اکنون فرصت پیش آمده است تا بار دیگر رهبری دنیا را به دست گیریم زیرا دنیا در حال گذر از دوران تغییر است و در واکنش به این تغییر، می توانیم نظاره‌گری منفعل باشیم یا از فرصت استفاده کنیم تا یک بار دیگر رهبری را در کنار هم به دست گیریم. به نظر من به سود منافع ملی ماست که این کار را انجام دهیم زیرا دنیا به صورتی فزاینده با بی ثباتی و تهدیدی همراه است که شیوه‌ی زندگی ما و هر چیزی را که داریم ،  تهدید می‌کند . پایان جنگ سرد باعث نشد نظم جدید جهانی ایجاد شود، پایان دنیا را نیز رقم نزد، به دورانی جدید از صلح، آبادانی و ثبات در مسائل جهانی نیز منجر نشد 

وی افزود : « نمی‌توانیم نظاره‌گر باشیم در حالی که منافعمان در مداخله کردن باشد، باید قوی، هوشمند و رهبرانه عمل کنیم و عزم لازم را برای ایستادن برای ارزشهایمان را نشان دهیم، خواه برای امنیت اسرائیل در خاورمیانه باشد یا کشورهای بالتیک در شرق اروپا، باید همواره در کنار دوستان و متحدانمان در کشورهای دمکراتیک باشیم که خود را در منطقه ای دشوار یافته اند» . 

ترزا می گفت : « یکی دیگر از اولویت ، تضمین کاهش فعالیت های شرارت بار ایران در خاورمیانه است . این اولویت انگلیس نیز به شمار می آید و ما از متحدانمان در کشورهای حاشیه خلیج (فارس) برای پس راندن تلاش های تخاصمی ایران برای ایجاد کمان نفوذ از تهران تا مدیترانه حمایت می‌کنیم » . 

ترزا می هم‌چنین توافق هسته ای با ایران را بحث انگیز دانست ؛ اما گفت : «  این توافق باعث شد احتمال دستیابی ایران به سلاح اتمی برای بیش از یک دهه خنثی شود. باعث شد ایران سیزده هزار سانتریفوژ خود را در کنار زیر ساخت های آن برچیند و ذخایر بیست هزار تنی اورانیوم غنی شده خود را از میان ببرد. این برای امنیت منطقه ای بسیار اهمیت داشت. با این حال باید با دقت و هوشیاری بر این توافق نظارت شود  و با هر نقضی باید بلافاصله و با قدرت مقابله شود » .

برای رویارویی با این تهدیدهای فزاینده ، نیاز به یک دولت ملی است یعنی یگانگی کامل ملت با دولت . تنها در این صورت می‌توان با هم‌اغوشی دوباره‌ی امپریالیسم آمریکا ـ استعمار بریتانیا ، از پدآفند موثر از تمامیت‌ارضی و دفاع همه‌جانبه‌ی کارآ از منافع ملی ایران اطمینان حاصل کرد . تنها راه نجات ملت ایران در همه‌ی هنگامه‌های سخت تاریخ و به ویژه این هنگامه بر پایی دولت ملی است در قالب یک « ملت ـ دولت » .

شنبه 9 بهمن‌ماه 1395 ـ هوشنگ طالع