به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۲۴، ۱۳۹۵

دستگیری دختران موتورسوار «هنجارشکن»

فرمانده انتظامی دزفول اعلام کرده که دو دختر موتور سوار در این شهر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند. او این دو دختر را «هنجارشکن» توصیف کرده است.


گزارش شده که این دو دختر در حالی‌که تعدادی جوان موتور سوار آنها را همراهی می‌کردند، در بوستان جنگلی لاله در ابتدای جاده بخش سردشت دزفول موتورسواری می کردند.
علی الهامی، فرمانده انتظامی دزفول چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفته که نیروهای انتظامی شهرستان دزفول «در راستای اجرای طرح ارتقای امنیت اخلاقی و مقابله با بی‌نظمی و ناهنجاری‌ها در جاده دزفول به سردشت حضور داشتند، اما این دو دختر هنجار شکن از نبود نیروی انتظامی در بوستان جنگلی دزفول سوء استفاده کرده و در اقدامی ناپسند و مخالف با ارزش‌ها‌ و هنجارهای جامعه و انقلاب اقدام به موتور سواری کردند.»
 فرمانده انتظامی دزفول، این حرکت را «زشت و قبیح» دانسته که انتشار تصاویر و فیلم آن در فضای مجازی، «موجب نگرانی و تاسف زیاد مردم دیندار و ولایتمدار شهرستان و به طبع مسئولان و متولیان فرهنگی شهرستان شده است.»
الهامی گفته که انتشار این تصاویر و فیلم در فضای مجازی، «بیانگر اوج پشت پا زدن به هنجارهای دینی توسط آن دو دختر» بوده و نیروی انتظامی اقدامات گسترده‌ای را برای دستگیری این دو دختر انجام داده است.
او گفته که  این دو دختر با همکاری بسیج، منابع مختلف خبری و مردم شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.
علاوه بر برخوردهای نیروی انتظامی، موتورسواری زنان در ایران از نظر عرفی مخالفانی دارد. مخالفانی که حضور زنان را بر پشت زین موتور خلاف هنجارهای اجتماعی می‌دانند. نظر منفی به موتورسواری زنان، مشابه همان نظری است که درباره دوچرخه سواری زنان وجود دارد.
در قوانین ایران هیچ قانونی که دوچرخه‌سواری را جرم بداند وجود ندارد و ماده دو قانون مجازات اسلامی هم تاکید می‌کند که تنها هر فعل یا ترک فعلی که برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم محسوب می‌شود.
نظریه شماره ۷/ ۵۱۵۲ مورخ ۵ /۶/ ۷۹ اداره حقوقی قوه‌قضاییه در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اصل قانونی‌ بودن جرایم و مجازات‌ها، چون جهت استفاده از کراوات، دوچرخه‌سواری دختران در خیابان‌های اصلی و نحوه اصلاح موی سر پسران در قوانین موضوعه و مدونه مجازاتی درنظر گرفته نشده است، لذا اعمال مذکور، قانونا جرم تلقی نمی‌شود.»
با این حال دوچوخه‌سواری زنان در ایران در مقاطع مختلف با مشکل مواجه شده است. در سال‌های دهه ۷۰ حمایت فائزه هاشمی از دوچوخه‌سواری زنان به انتقادات گسترده از او منجر شد و چندی پیش هم دفتر رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره دوچرخه سواری زنان در خیابان، آن را حرام دانسته است.
رشته ورزشی موتورسواری هم از آن دسته رشته‌هایی است که  که زنان ایرانی بعد از انقلاب در پرداختن به آن دچار مشکل بوده‌اند و دلیلش هم مثل همیشه محدودیت‌های شرع است. با این حال یک زن ایرانی در فدراسیون جهانی موتورسواری ایران عضو است.
فریبا جوانمردی، نایب‌رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در امور بانوان، به عنوان نخستین زن ایرانی برای چهار‌سال به‌‌عضویت فدراسیون جهانی این رشته درآمده است.
رادیو زمانه