به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۰۸، ۱۳۹۵

ترزا می: آمریکا و بریتانیا رهبری جهان را به عهده بگیرند

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا پیش از دیدار و گفت‌و گو با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در گردهمایی اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا در فیلادلفیا درباره مهم‌ترین چالش‌ها در رابطه بین بریتانیا و ایالات متحده آمریکا سخن گفت:
چشم‌انداز تجارت آزاد بین دو کشور به جای تجارت جهانی، رابطه با روسیه، رهبری جهان توسط بریتانیا و آمریکا، نظارت بر برجام و محدود کردن نفوذ ایران در عراق و سوریه. ترزا می از آمریکا خواست به جای آنکه سیاستی درون‌گرا و ملی پیشه کند، به وظیفه رهبری‌اش در جهان عمل کند. یکی از این وظایف به گفته او مقابله با «نفوذ پلید ایران» در خاورمیانه است.

تجارت آزاد بین دو کشور به جای گلوبالیسم

تجارت آزاد بین ایالات متحده آمریکا و بریتانیا اما در مرکز توجه ترزا می بود. نخست‌وزیر بریتانیا در جمع نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره گفت: «قانون آزاد تجارت بین دو کشور می‌بایست به نفع هر دو کشور باشد و علائق دو جانبه را در نظر بگیرد.»
ترزا می گفت: «چنین قانونی می‌بایست به نفع کسانی باشد که در سال‌های گذشته از گلوبالیسم زیان دیده‌اند.»
رئیس جمهوری آمریکا با توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (Nafta) و با پیمان تجاری ترانس پاسیفیک که بیش از ۴۰ درصد اقتصاد جهان را دربرمی‌گیرد مخالف است. او در یکی از نخستین اقداماتش پس از برگزاری مراسم تحلیف، فرمان خروج از پیمان ترانس پاسیفیک را امضاء کرد. ترامپ پیمان‌های تجاری جهانی را با باتلاق مقایسه کرده و گفته است که معاهده‌های تجاری بین دو کشور مشخص را به چنین پیمان‌هایی ترجیح می‌دهد. یکی از اهداف سفر ترزا می به آمریکا این است که بریتانیا به عنوان شریک تجاری با آمریکا وارد معامله شود.

رهبری جهان

علاوه بر تجارت آزاد، رهبری جهان هم یکی از موضوعات مورد بحث است. نخست‌وزیر بریتانیا در سخنرانی در جمع اعضای جمهوریخواه کنگره در فیلادلفیا از آمریکا خواست که به وظیفه‌اش در رهبری جهان عمل کند. او گفت: «شما نمی‌توانید این راه را به تنهایی طی کنید.»
ترزا می از ناتو و سازمان ملل متحد حمایت کرد اما خواهان اصلاحاتی در سازمان ملل شد و در مورد ناتو هم تأکید کرد که اعضا می‌بایست به تعهداتشان عمل کنند. او گفت: «آمریکا و بریتانیا وطیفه دارند که دنیا را رهبری کنند. اگر ما کناره‌گیری کنیم، هم برای ما بد است هم برای جهان.»
به تعبیر نخست‌وزیر بریتانیا، کاهش «نفوذ پلید» ایران در خاورمیانه که از تهران تا دریای مدیترانه را در برمی‌گیرد و حمایت از متحدان از وظایف آمریکا و بریتانیا در رهبری جهان است.
ترزا می از توافقنامه هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ اما حمایت کرد و گفت:«توافق هسته‌ای با ایران، مناقشه‌برانگیز بود ولی امکان دست‌یابی ایرانی‌ها به تسلیحات هسته‌ای را برای بیش از یک دهه از بین برد.»
او خواهان نظارت دقیق و بی‌چشم‌پوشی بر مفاد برجام شد.
ترزا می در مورد رابطه با ولادیمیر پوتین هشدار داد و گفت که آمریکا و بریتانیا می‌بایست در ارتباط با روسیه محتاطانه عمل کنند: «با هم همکاری کنید. اما مراقب باشید.»
نخست‌وزیر بریتانیا جمعه ۲۷ ژانویه به کاخ سفید می‌رود که با دونالد ترامپ دیدار و گفت‌و‌گو کند.
رادیو زمانه