به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۱۱، ۱۳۹۵

بریتانیا دعوتش را از ترامپ پس نمی‌گیرد


توماری را که روی سایت رسمی تومارهای دولت قرار گرفته در یک دقیقه بیش از هزار نفر امضا کردند. تعداد امضاهای آن به سرعت به ۱۰۰هزار نفر رسید و انتظار می‌رود که موضوع بحثی در پارلمان قرار بگیرد. بر اساس قوانین بریتانیا، هر درخواستی که به امضای صد هزار نفر یا بیشتر برسد باید در مجلس این کشور به بحث گذاشته شود.


با این حال داونینگ استریت تایید کرده که ترزا می دعوتش را از رییس جمهوی آمریکا پس نخواهد گرفت چون این دعوت بی‌تردید به سود بریتانیاست.

تومار یاد شده تاکید کرده که ترامپ نباید از امکان دیدار کاملا رسمی بریتانیا شامل ملاقات با خاندان سلطنتی بهره‌مند باشد چون این دیدار باعث «تکدر خاطر ملکه» خواهد شد.

در این تومار آمده: «زن ستیزی و ابتذال دونالد ترامپ او را فاقد صلاحیت پذیرفته شدن از سوی ملکه یا شاهزاده ولز می‌کند. بنابراین او نباید در طول دوران ریاست جمهوری‌اش برای ملاقات رسمی به بریتانیا دعوت شود.»
همچنان که جامعه جهانی در حال محکوم کردن سیاست‌های دونالد ترامپ است، سیاستمداران محافظه‌کار بریتانیا، حزب کارگر و لیبرال دموکرات نیز تصمیم ترزا می مبنی بر دعوت از ترامپ را زیر سوال برده‌اند.

جرمی کوربن، رهبر حزب کارگر گفته که این سفر مادامی که ترامپ مهاجران را در کشور خود نمی‌پذیرد باید متوقف شود. او همچنین پرسیده که چرا ترزا می به این سرعت ترامپ را با وجود سیاست‌های مناقشه‌برانگیزش به بریتانیا دعوت کرده است.
کوربن گفته: «دونالد ترامپ که ارزش‌های ما را با ممنو

رهبر حزب کارگر گفته که اگر ترزا می این سفر را به تعویق نیندازد و اعمال ترامپ را به آشکارترین صورت تقبیح نکند، از چشم مردم بریتانیا خواهد افتاد:‌ «این آن چیزی است که بریتانیا انتظار دارد و شایسته آن است.»
تیم فارون، رهبر حزب لیبرال دموکرات هم در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز گفته که این دعوت باید پس گرفته شود و هرگز نباید دوباره از ترامپ دعوت شود.

او گفته: «ترزا می که به آمریکا رفته بود تا از جایگاه ما دفاع کند و مقابل ترامپ بایستد، دست او را گرفته و او را به دیدار با خاندان سلطنتی دعوت کرده است. او باید در جهت حقوق مردم بربتانیا و منافع آنها حرکت کند نه اینکه ترامپ را راضی کند.»
روث داویدسون، رهبر حزب محافظه کار بریتانیا در اسکاتلند هم بیانیه‌ای صادر کرده و گفته: «دیدارهای رسمی برای ارج نهادن به ارزش‌های مشترک و دوستی میان دو کشور صورت می‌گیرد اما ترامپ با سیاست‌های ظالمانه خود که شهروندان را مورد تبعیض قرار می‌دهد در بریتانیا جایی ندارد.»

پارلمان بریتانیا پیش‌تر مباحثه‌ای را درباره ترامپ برگزار کرده که حاصل آن انتشار  توماری عمومی برای ممنوع کردن ورود رییس جمهوی جمهوری خواه آمریکا به بریتانیاست. نمایندگان پارلمان، ژانویه گذشته او را «احمق»و «دلقک» توصیف کرده‌ بودند.

علاوه بر این، فعالان اجتماعی از جمله گروه «مقابله با نژادپرستی» در حال برنامه‌ریزی تظاهراتی به نام «بزرگ‌ترین تظاهرات تاریخ» همزمان با سفر ترامپ به بریتانیا هستند.

در صفحه فیس بوک این تظاهرات آمده: «با دعوت از ترامپ برای دیدار از بریتانیا با حضور میلیون‌ها نفر در تظاهرات مخالفت خواهد شد. دولت ما نباید چنین افکار و سیاست‌هایی را تحسین کند. ما متعهدیم که همراه با سایر فعالان مدنی و موسسات، با این دیدار مخالفت کنیم و اگر این سفر انجام شود، تظاهرات عظیمی در مخالفت با آن برگزار می‌کنیم.»
سخنگوی دولت در پاسخ به این تقاضاها گفته: «ما او را دعوت کرده‌ایم و دعوت‌مان پذیرفته شده است.»
کاخ باکینگهام اما در این زمینه اظهارنظری نکرده است.

تاریخ سفر ترامپ مشخص نشده اما قرار است در سال جاری میلادی انجام شود.

رادیو زمانه