به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۲۶، ۱۳۹۵

انتخابات هلند: پیروزی راست بر راست افراطی

حزب مردم برای آزادی و دموکراسی (VVD) متعلق به مارک روته، نخست‌وزیر هلند موفق شد در انتخابات هلند حزب راست افراطی «آزادی» را شکست دهد. انتخابات هلند آزمونی برای احزاب سنتی در اروپا بود.
مارک روته در برابر طرفداران خود گفت: «به‌نظر می‌رسد که حزب مردم برای آزادی و دموکراسی برای سومین بار پیاپی مهم‌ترین حزب هلند خواهد بود.»
روته شب گذشته، چهارشنبه ۱۵ مارس / ۲۵ اسفند تبریکات کشورهای همسایه، به‌ویژه رهبران فرانسه و آلمان را دریافت کرد.
خیرت ویلدرس، رهبر حزب راست افراطی «آزادی» (PVV) پیروزی رته را به او تبریک گفت اما تأکید کرد که اگر در دولت ائتلافی شرکت داده نشود آماده تشکیل اپوزیسیونی قوی است. دیگر احزاب هلند حاضر نیستند با حزب ویلدرس ائتلافی تشکیل دهند.
خیرت ویلدرس در برابر دفتر پارلمانی خود به خبرنگاران گفت: «من ترجیح می‌دهم بزرگترین حزب باشیم. ما کرسی‌هایی در پارلمان برده‌ایم و این نتیجه‌ای است که باید به آن افتخار کنیم.»
میزان شرکت مردم در انتخابات پارلمانی هلند در این دوره  ۸۱ درصد بود که نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۲ افزایش چشمگیری داشت. در آن سال میزان شرکت مردم ۷۵ درصد بود.
بر اساس نخستین شمارش آرا که بامداد پنج‌شنبه ۱۶ مارس / ۲۶ اسفند توسط خبرگزاری رسمی هلند (ای‌ان‌پی) منتشر شده، حزب مردم برای آزادی و دموکراسی توانسته است ۲۱.۳ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. میزان آرای این حزب اما نسبت به انتخابات پارلمان هلند در سال ۲۰۱۲، ۵.۲ درصد کمتر شده است.
حزب آزادی ۱۳.۱درصد آرا را به‌دست آورده که نسبت به دور قبلی ۳ درصد به میزان آرای آن افزوده شده است.
حزب دمکرات مسیحی (CDA) با ۱۲.۴ درصد آرا در رده سوم قرار دارد و نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۲، ۳.۹ درصد آرای بیشتری کسب کرده است.
پس از این حزب، حزب چپ‌های لیبرال (D66) با ۱۲.۱ درصد آرا حزب چهارم است. این حزب در دور قبلی ۸ درصد آرا را به دست آورده بود که با افزایش ۴.۱ درصدی آرای آن، یکی از احزاب موفق این دوره به‌شمار می‌رود.
آرای حزب سوسیالیست (SP) که در دوره‌های اخیر ریزش کرده در این دور نیز کاهش یافت. این حزب ۹.۱ درصد آرا را به‌دست آورده که ۰.۵ درصد کمتر از دور قبل است.
اما حزب سبزهای چپ (GL) با ۹ درصد آرا موفق‌ترین حزب در این انتخابات است زیرا توانسته است نسبت به دور قبلی ۶.۷ درصد به آرای خود بیفزاید. حزب سبزهای چپ در انتخابات سال ۲۰۱۲ تنها ۲.۳ درصد آرا را کسب کرده بود.
و سرانجام شمار آرای حزب حاکم کار (PvdA) نشان‌دهنده کاهش شدید آرای این حزب است. این حزب در دور قبلی ۲۴.۸ درصد آرا را به‌دست آورده بود اما در این دور تنها توانسته است ۵.۷ درصد آرا را کسب کند که حاکی از کاهش ۱۹.۱ درصدی آرای این حزب است.
مارک روته پیروزی حزب خود را «پیروزی دمکراسی» خواند و گفت: «مردم هلند پس از برکسیت بریتانیا و انتخابات آمریکا به نوع بد پوپولیسم نه گفتند.»
او گفت پس از آن‌که معلوم شد در انتخابات پیروز شده با شمار بسیاری از رهبران اروپا تلفنی صحبت کرده است.
خیرت ویلدرس درباره سخنان روته به خبرنگاران گفت: «من نمی‌دانم که او چه می‌خواهد بگوید. او می‌خواهد چنین عنوان کند که پوپولیسم خوب و بد وجود دارد. من خود را یک پوپولیست نمی‌دانم اما او می‌خواهد چنین وانمود کند که من یک پوپولیست بد و یا یک نازی هستم.»
ویلدرس شامگاه سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «کار روته با من هنوز تمام نشده است!»
به‌نظر می‌رسد موفقیت مارک روته مدیون تنش هلند و ترکیه در آخرین روزهای نزدیک به انتخابات هلند بوده است. در روزهای گذشته، نخست‌وزیر هلند به سیاستمداران ترک اجازه نداده بود که برای کارزار «آری» در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه در روتردام سخنرانی کنند. رجب طیب اردوغان از دولت هلند خواسته بود که به طور رسمی از ترکیه عذرخواهی کند، اما روته به این خواسته تن نداد.
رابطه هلند و ترکیه تأثیر چندانی بر آرای حزب هلندی ـ ترکی «دنک» (DENK) نگذاشت. این گروه با ۲.۱ درصد آرا نخستین حزب یک اقلیت قومی در پارلمان هلند خواهد بود.
برای مارک روته که مانع از روی کار آمدن خیرت ویلدرس شد در روزهای آینده تشکیل دولت کار دشواری خواهد بود.
رادیو زمانه