به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۰۵، ۱۳۹۶

کتاب‌خوانی فرانسوی‌ها به ویژه زنان و جوانان روز به روز بیشتر می‌شود

بر اساس تازه‌ترین پژوهش مرکز ملی کتاب فرانسه (CNL) که در آستانه برگذاری نمایشگاه کتاب پاریس منتشر شده، میزان کتابخوانی فرانسوی‌ها به ویژه زنان فرانسوی، افزایش یافته است به طوری که اکنون هر فرانسوی به طور متوسط در سال ۲۰ عنوان کتاب می‌خواند.
با وجود بحرانی که صنعت نشر فرانسه در سال‌های اخیر از سر گذراند، ۸۶ درصد فرانسوی‌هایی که در این پژوهش از آنان سوال شده، بدون هیچ مکثی اعلام کرده‌اند که کتابخوان هستند.

ونسان موناده، رئیس مرکز ملی کتاب، سازمانی که مسئولیت حمایت از تمامی عوامل صنعت نشر فرانسه، از نویسنده و مترجم و ناشر گرفته تا کتابفروش و کتابدار و نهادهای حوزه کتاب را بر عهده دارد، در این باره گفت: "به طور کلی فرانسه جایگاه خود را به عنوان کشور خوانندگان کتاب نگاه داشته، هرچند هنوز نابرابری‌هایی میان زنان و مردان و همچنین گروه‌های سنی وجود دارد."

بر اساس پژوهش مرکز ملی کتاب، از هر ده فرانسوی نه نفر(۹۱ درصد) طی سال گذشته دست‌کم یک کتاب، فراغ از ژانر ادبی آن، خوانده‌اند.

همچنین نتایج پاسخ به این که چرا باید کتاب خواند، چنین است: ۲۷ درصد برای "افزایش شناخت"، ۲۲ درصد برای "لذت بردن"، ۱۷ درصد برای "فرار" از زندگی روزمره و ۱۴ درصد نیز برای "استراحت".

نکته مهم در پژوهش تازه مرکز ملی کتاب فرانسه این است که نه تنها فرانسوی‌ها کتاب می‌خوانند، بلکه کتابخوانی آنان روز به روز بیشتر می‌شود به این گونه که میانگین تعداد کتابهای چاپی یا الکترونیکی که آنان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ خوانده‌اند از ۱۶ به ۲۰ کتاب افزایش یافته است.

مهم‌ترین دلیل این افزایش، توسعه کتابهای الکترونیک است. در سال ۲۰۱۷، ۲۴ درصد خوانندگان کتاب دست‌کم یک کتاب الکترونیک خوانده‌اند، در صورتی که این رقم دو سال پیش، ۱۹ درصد بود.

رئیس مرکز ملی کتاب فرانسه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه از رشد بالای مطالعه کتاب‌های الکترونیک در میان زنان فرانسوی خبر داده و گفته که این رشد دو سال گذشته ۸ درصد بوده است.

در مجموع، هر فرانسوی در سال ۱۷ کتاب چاپی و ۳ کتاب الکترونیک مطالعه می‌کند. این آمار در سال ۲۰۱۵ چهارده کتاب چاپی و ۲ کتاب الکترونیک بود.

همچنین دو سوم فرانسوی‌ها به ویژه جوانان اعلام کرده‌اند که اگر وقت آزاد بیشتری داشته باشند باز هم مایلند که کتاب بخوانند. بر این اساس، رئیس مرکز ملی کتاب فرانسه گفته که مهم‌ترین مانع کتابخوانی مردم این کشور، نه گرانی کتاب، بلکه کمبود وقت است.

رادیو فرانسه