به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۰۵، ۱۳۹۶

ناتوانی دونالد ترامپ در کسب اکثریّت پارلمانی برای لغو پوشش درمانی عمومی

دونالد ترامپ، رئیس حمهوری آمریکا، در لغو پوشش درمانی همگانی با شکست روبرو شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، که برای لغو طرحِ بیمۀ درمانی موسوم به «اوباما کِیر»، تا پایان روز جمعه به کنگره مهلت داده بود، به سبب عدم حمایت جمهوری خواهان، طرح خود را باز پس گرفت. اندکی پیش از اعلام این خبر، پُل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به وی اطلاع داده بود که نتوانسته موافقت اکثریّت لازم برای تصویب این طرح را بدست آورد. بازپس گیری این طرح که دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی آنرا به یکی از اصلی ترین تعهدات خود تبدیل کرده بود، شکست سنگینی برای او محسوب می شود. 

رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، خود بازپس گرفتن این طرح را به اطلاع رسانه‌ها رساند و اعلام کرد که تصویب آن تنها نیازمند ۱۰ تا ۱۵ رای موافق دیگر بوده‌است. هر چند دونالد ترامپ در روزهای اخیر برای جلب موافقت نمایندگان جمهوری خواه تلاش فراوان کرد و حتی شخصاً به کنگره رفت، امّا نتوانست موافقت ۲۱۶ نماینده را که برای تصویب طرح او لازم است، بدست آورد. جمهوری خواهان ۲۳۷ کرسی از ۴۳۰ کرسیِ مجلس نمایندگان آمریکا را دراختیار دارند، امّا، براساس ارزیابی رسانه‌های آمریکائی، حدود سی نفر از آنان موافقِ لغو بیمۀ درمانی برقرار شده توسط باراک اوباما نیستند. کلیۀ اعضای دموکرات مجلس نیز با طرح دونالد ترامپ مخالفند. رئیس جمهوری آمریکا پیش از این به اعضای جمهوری خواه کنگره هشدار داده و حتی تهدید کرده بود که اگر تا پایان روز جمعه ۲۴ مارس/ ۴ فروردین، طرح لغو بیمه را تصویب نکنند، وی به امور دیگری خواهد پرداخت و این بیمه بصورت کنونی حفظ خواهد شد.

هر چند دونالد ترامپ پیش از این در جهت اجرای فرمان خود در زمینۀ مهاجرت و اعطای ویزا به شهروندان شش کشور مسلمان با شکست روبرو شده بود، عدم موفقیّت او در تصویب این طرح ضربۀ سنگینی بر اعتبار او وارد می کند. این شکست که نخستین زورآزمائی او با کنگرۀ آمریکا محسوب می‌شود، از عدم نفوذ وی بر جمهوری خواهان پرده بر می دارد و بر آیندۀ روابط او بر کنگره نیز سایه می افکند. دونالد ترامپ پس از این شکست گفت «اوباما کِیر ازهم خواهد پاشید و آن هنگام است که دموکرات‌ها حاضر به مذاکره برای اصلاح نظام درمانی خواهند شد».

بازندۀ دیگر این شکست، پُل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست که وی نیز، علیرغم کوشش بسیار برای به تصویب رساندن طرح دونالد ترامپ، موفق به کسب همراهی نمایندگان نشد. پُل رایان به «سرخوردگی و نا کامی» خود اعتراف کرد و گفت که نتوانسته آراء لازم را بدست آورد. او گفت این چنین «اوباماکِیر قانون کشور است و در آیندۀ نزدیک همچنان معتبر خواهد ماند» و افزود نمی‌داند «چه مقدار وقت برای لغو آن و برقراری طرح تازه‌ای در این زمینه لازم است».

رهبران دموکرات خرسندی خود را از این شکست پنهان نکردند. هیلاری کلینتون عدم موفقیت جمهوری خواهان را در لغو طرح بیمۀ درمانی «پیروزی همۀ آمریکائیان» دانست و وجود «یک پوشش درمانی قابل دسترس برای همگان را جزئی از حقوق بشر» تلقی کرد.

رادیو فرانسه