به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۰۵، ۱۳۹۶

ملاقات غیرمنتظره مارین لوپن و پوتین در مسکو

مارین لوپن، سیاستمدار پوپولیست و نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در کاخ کرملین با رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد. لوپن در دیدار با پوتین خواستار روابط نزدیکتر فرانسه و روسیه شد.

چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه، مارین لوپن، نامزد پوپولیست‌های ملی‌گرا در این انتخابات، به دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه رفت. این دیدار غیرمنتظره پیش از ظهر روز جمعه (۲۴ مارس/ ۴ فروردین) در کاخ کرملین انجام شد.
رئیس جمهور روسیه گفت، مایل نیست که ملاقات او با مارین لوپن به عنوان دخالت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه فهمیده شود. او گفت: «ما به‌هیچ‌وجه مایل به تاثیرگذاری در انتخابات فرانسه نیستم. اما این حق را داریم که با نمایندگان همه نیروهای سیاسی فرانسه تبادل نظر داشته باشیم.»
بنابر گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، ولادیمیر پوتین گفت، رابطه با فرانسه برای روسیه بسیار با اهمیت است. او تبادل نظر با رهبر جبهه ملی فرانسه درباره توسعه مناسبات دو طرفه را "جالب" توصیف کرد.
مارین لوپن نیز در دیدار با پوتین خواستار همکاری فرانسه و روسیه در مبارزه با تروریسم شد. مارین لوپن، نماینده گرایشی سیاسی است که در حال حاضر  در سطح اروپا به سرعت در حال گسترش است.
دیمیتری پسکوف، سخنکوی کاخ کرملین نخستین دیدار پوتین و لوپن را "ملاقاتی عادی" خواند. با این‌حال رسانه‌های خبری می‌گویند این دیدار چند هفته پیش از انتخابات ریاست جمهور فرانسه، "غیرعادی" بود. براساس پروتکل‌های کاخ کرملین، دیدارهای رسمی پوتین معمولا با روسای جمهوری و دولت‌ها انجام می‌گیرد.
حضور لوپن در دومای روسیه
لوپن پیش از ملاقات با پوتین، با ویاکسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی دیدار و در کمیته روابط بین‌المللی دوما سخنرانی کرده بود. لوپن به دعوت پارلمان روسیه به مسکو سفر کرده بود.
لوپن در سخنرانی خود در کمیته روابط خارجی دوما گفت، مناسبات بد کنونی میان فرانسه و روسیه قابل‌توجیه نیست و خواستار روابط نزدیک بین پاریس و مسکو و  لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه شده بود.
به گزارش خبرگزاری اینترفکس، لئونید سلوتسکی، رئیس کمیته روابط خارجی دوما، سفر لوپن به مسکو در آستانه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را "اقدامی شجاعانه" خواند.
لوپن در کمیته روابط خارجی دوما گفت: «فرانسه و روسیه در برابر دو چالش عمده باید در کنار هم قرار گیرند؛ جهانی‌شدن و بنیادگرایی اسلامی.»
رهبر جبهه ملی فرانسه در مورد کشورش گفت: «فرانسه دیگر  به‌طور کامل کشوری مستقل نیست. فرانسه بسیاری از اختیارات خود را، قبل از هر چیز مسائل تجاری، به اتحادیه اروپا واگذار کرده است.» 
دویچه وله