به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۲۹، ۱۳۹۵

هنرمندان براي نوروز پيشنهاد مي‌دهند

عيش مدام مطالعه
هيچ لذتي بالاتر از كتاب خواندن نيست. در دنياي مدرني كه هر روز پر از هجوم اطلاعات بي‌وقفه است، كتاب دست گرفتن و كندن از دنياي بيروني و رفتن به دنياي دروني و خلوت، آرام‌بخش آدم‌ها است. مي‌شود وارد اين دنياي لذت بخش شد، از هياهو بريد و در دل داستان‌ها رفت. با شخصيت‌ها همذات‌پنداري كرد و با آنها زندگي كرد.

نخستين قدم براي لذت بردن از يك كتاب اين است كه كتاب درست را انتخاب كنيد. درست از اين نظر كه كتابي انتخاب كنيد كه به ژانر آن علاقه داريد، اگر كمدي دوست داريد يك كتاب طنز را انتخاب كنيد. يا اگر كتاب‌هاي فانتزي دوست داريد، يك داستان فانتزي بخوانيد. بنابراين براي خواندن ابتدا بايد با خودتان كنار بياييد كه كدام ژانر را دوست داريد. خواندن چيزي كه دوست داريد اغلب كليدي براي لذت بردن از مطالعه است. يكي ممكن است كيك شكلاتي دوست نداشته باشد، معني‌اش اين نيست كه كيك‌هاي ديگر هم دوست ندارد. اين موضوع هم درست مثل كتاب خواندن است. 
گاهي اوقات براي اينكه كتاب خوبي را براي خواندن انتخاب كنيد، مي‌توانيد از كسي كه قبلا كتابي را خوانده و دوست داشته سوال كنيد. خيلي‌ اوقات پيش آمده كه دوستي كتابي را خوانده و به شما معرفي كرده و شما هم با خواندن آن لذت برده‌ايد. اما باز هم در اين زمينه بايد حواس‌تان جمع باشد كه آيا آن شخص سليقه‌اش با شما همخوان است يا نه؟ اما مي‌توانيد از آن شخص در مورد كتاب‌هاي مختلفي كه خوانده و دوست داشته بپرسيد حتما از ميان آنها كتاب‌هايي هست كه شما هم دوست داشته‌ايد، بعد سليقه او دست شما مي‌آيد و با خيال راحت‌تري كتابي كه معرفي كرده را مي‌خوانيد. يك راه ديگر براي لذت بردن از يك كتاب اين است كه وقتي داريد مي‌خريدش يا مي‌خواهيد از كسي قرض بگيريد، تورق كنيد. چند صفحه‌اش را بخوانيد و اگر دوستش داشتيد آن‌وقت تصميم بگيريد كه آن را قرض گرفته يا بخريد. اما يكي ديگر از راه‌هايي كه مي‌توانيد كتاب مورد علاقه‌تان را پيدا كنيد خواندن كتاب‌هايي درباره فيلم‌هاي مورد علاقه‌تان است. 

خيلي از فيلم‌هاي معروف دنيا از روي كتاب‌هايي معروف ساخته شده است؛ برباد رفته، مادام بوواري، بينوايان، آنا كارنينا كتاب‌هايي هستند كه همگي فيلم شده‌اند، اگر اين فيلم‌ها را دوست داشته‌ايد حتما اين كتاب‌ها را دوست خواهيد داشت. مديوم سينما محدود است و تمام جزييات كتاب نمي‌آيد. شما مي‌توانيد با خواندن كتاب جزييات داستان را بفهميد. اما يكي از چيزهايي كه خيلي از ما رعايت نمي‌كنيم يافتن محيطي مناسب براي كتاب خواندن است. بعضي از ما، ‌در جاهاي شلوغ و پرسرو صدا كتاب مي‌خوانيم كه اين موضوع باعث مي‌شود هم از كتاب چيزي نفهميم و هم لذت كافي را نبريم. يك محيط ساكت و مناسب براي تمركز كردن روي كتاب پيدا كنيد و بعد شروع به خواندن كنيد. قبل از خواندن چند نفس عميق بكشيد و يك نوشيدني گرم و چيزهاي خوشمزه‌اي كه دوست داريد كنارتان بگذاريد. آرامش داشتن يك راه بسيار خوب براي لذت بردن وافر از چيزها است. اگر خيلي براي‌تان سخت است كه يك جاي راحت براي خواندن پيدا كنيد به حياط خانه يا پارك برويد. 

هميشه بيرون كتاب خواندن خيلي لذت‌بخش است. با داستان ارتباط برقرار كنيد. از خودتان بپرسيد كه هر شخصيت از چه چيزي بيشترين لذت را مي‌برد. براي اينكه بيشتر لذت ببريد خودتان را جاي شخصيت داستان بگذاريد. تصور كنيد شما اگر جاي او بوديد، چه‌كار مي‌كرديد. مي‌توانيد صحنه‌ها را در ذهن‌تان بازسازي كنيد، انگار كه شما هم در آن صحنه حضور داريد با اين كار با داستان درگير مي‌شويد. اگر شما فقط به اين خاطر مي‌خوانيد كه مجبور هستيد اين شيوه را عوض كنيد، به هيچ‌وجه يك كتاب فوق‌العاده خسته‌كننده درباره موضوعي كه دوست داريد درباره‌اش بخوانيد، انتخاب نكنيد. اگر دوست داريد همچنان درباره آن موضوع بخوانيد به كتابخانه برويد و بگرديد يا از كتابدار بخواهيد كه شما را راهنمايي كند. سعي كنيد كتابي را كه شروع كرده‌ايد هر روز بخوانيد. لازم نيست ساعت‌ها در يك روز پاي كتابي بنشينيد و خود را خسته كنيد. 

مي‌توانيد تصميم بگيريد كه هر روز چند صفحه بخوانيد آن وقت از خواندن لذت بيشتري خواهد برد. با اين همه اگر كتابي را شروع كرده‌ايد و دوستش نداريد، مجبور نيستيد كه همه آن را تا ته بخوانيد. كنارش بگذاريد و كتاب ديگري را امتحان كنيد.

 ندا آل‌طيب، اعتماد