به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۰۵، ۱۳۹۶

تروریست لندن پیش از این سه دوره در عربستان اقامت داشته است

خالد مسعود که قبل از این با نام «آدرین المس» شناخته می شده است

سفارت عربستان در لندن در بیانیه ای که منتشر کرده است، اذعان و تایید کرده است که تروریست حمله اخیر در نزدیکی پارلمان انگلستان که 4 نفر را کشته و بیش از 20 نفر را زخمی کرده است، قبلا سه بار در عربستان اقامت داشته است و در این کشور به یادگیری زبان انگلیسی پرداخته بوده است.

به گزارش «تابناک» این بیانیه که سفارت عربستان در لندن اوخر وقت روز جمعه آن را منتشر کرده است بیان میکند که خالد مسعود در فواصل بین نوامبر 2005 تا نوامبر 2006 و همچنین از آوریل 2008 تا آوریل 2009 در این کشور اقامت داشته است و در این مدت به فراگیری زبان انگلیسی پرداخته است.

بنا به گفته سفارت عربستان، وی دارای یک روادید کاری بوده است و برای آخرین بار در مارس 2015 از طریق یک موسسه مسافرتی ویزای عربستان را اخذ کرده و به این کشور مجددا سفر کرده بوده است. این بیانیه اشاره کرده است که خالد مسعود هیچ سابقه کیفری یا جنایی در عربستان نداشته است و از طریق دستگاه اطلاعاتی عربستان نیز تحت تعقیب و مراقبت نبوده.

خالد مسعود که قبل از این با نام «آدرین المس» شناخته میشده است، در کشور انگلستان سوابق خشنوت زیادی از خود به جای گذاشته است و چندین بار قبل از حمله اخیر به دلایل مختلف دستگیر شده بود. روز چهارشنبه وی که اقدام به اجاره یک خودروی SUV کرده بود،  از روی عابران پیاده بر روی پل وست منیستر لندن عبور کرد و بعد از آن از ماشین خود بیرون آمده و با چاقو به یک افسر پلیس به نام کیت پالمر حمله کرد. این افسر مشغول حفاظت از پارلمان انگلستان بوده است و قبل از کشته شدن خالد مسعود با شلیک گلوله افسران دیگر، چندین ضربه چاقو را از سوی وی متحمل شد.

در نهایت خالد مسعود در این حمله تروریستی 4 نفر را کشته و بیش از 20 نفر را زخمی کرد که حال برخی از آنها به شدت وخیم بوده و احتمال افزایش قربانیان این حادثه میرود. ساعاتی بعد از این حمله بود که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت و خالد مسعود را یکی از سربازان این گروه خواند.

در پی این حمله مقامات اطلاعاتی و امنیتی انگلستان بیان کرده اند که وضعیت امنیتی پارلمان انگلیس را مورد بازبینی قرار میدهند زیرا بازرسی های بعدی نشان داده است که بعد از به هلاکت رسیدن خالد مسعود درب های بزرگ ورودی پارلمان انگلیس به کلی باز بوده است و این نگرانی به وجود آمده که در صورت بروز حمله ثانویه ای به پارلمان بعد از حمله اول، عمق فاجعه چندین برابر میشد. تصاویر ثبت شده نشان میدهد که عابران از وحشت به درون پارلمان انگلیس هجوم برده بودند و و حتی یک ماشین پست نیز از دروازه پارلمان عبور کرده بود.

خالد مسعود 52 ساله در مقایسه با سایر تروریست هایی که تاکنون در خاک اروپا حملاتی را صورت داده اند بسیار پیر بوده است و در سال 1983 یکبار نیز توسط پلیس به مدت چند وز بازداشت بوده است. بعد از آن در سال 2000 نیز به واسطه درگیری نژادی با یک فرد دیگر در لندن، تحت بازداشت قرار گرفته بود و چندین بار نیز بعد از آن از سوی پلیس مورد بازخواست بوده است.

اکنون تیم بزرگی از ماموران اطلاعتی و پلیس انگلستان مشغول بررسی انگیزه ها و اهداف وی از این حمله هستند و دو تن در همین رابطه در بازداشت پلیس هستند که یکی از آن ها 27 و دیگری 58 ساله است. این دو در پارک مرکزی بیرمنگام جایی که خالد مسعود زندگی میکرده است دستگیر شده اند. هویت این دو و اتهام آنها هنوز معلو نشده است.
هنوز جزئیات این که چگونه خالد مسعود به گروه های افراطی و تروریستی پیوسته است، مشخص
 نشده اما مسافرت ها و اقامت وی در کشور عربستان برای چندین بار میتواند سر نخ هایی از این ماجرا به دست دهد. گفتنی است که اخیرا دونالد ترامپ شش کشور مسلمان از جمله ایران را از مسافرت به ایالات متحده منع کرده است که این کار ظاهرا به دلایل امنیتی و برای ممانعت از ورود تروریست ها به خاک آمریکا صورت گرفته است. عربستان سعودی جزو کشورهای این فهرست قرار ندارد.

تابناک