به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۳۰، ۱۳۹۵

ترکیه بخشی از توافق‌نامه پناهجویی با اروپا را به تعلیق درآورد

مقرر شده بود که پناهجویانی را که از راه دریای مدیترانه خود را به جزایر یونان می‌رساندند، به ترکیه پس فرستاده شوند. آنکارا اعلام کرد که از پدیرش این پناهجویان خودداری می‌کند و به این ترتیب بخشی از توافق‌نامه اتحادیه اروپا با ترکیه درباره پناهجویی را به تعلیق درآورد.

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی« ۲۴ تی وی» گفت: «در حال حاضر ترکیه نمی‌تواند پناهجویان را از یونان تحویل بگیرد.»
وزیر خارجه ترکیه اتحادیه اروپا را تهدید کرد که توافق‌نامه پناهجویی را به طور یک جانبه لغو می‌کند: «دولت ترکیه می‌تواند در هر لحظه توافق‌نامه پناهجویی با اتحادیه اروپا را ملغی کند و به آن خاتمه دهد. ما به این معاهده دیگر عمل نمی‌کنیم. گذشت آن دوران.»
چاوش‌اوغلو اتحادیه اروپا را متهم کرد که به وعده‌اش برای آزادی سفر شهروندان ترکیه‌ای بدون نیاز به ویزا به کشورهای اتحادیه اروپا عمل نکرده است.
بر اساس توافق‌نامه‌ای که مارس ۲۰۱۶ بین ترکیه و اتحادیه اروپا به امضاء رسید، ترکیه موظف شده است که پناهجویانی را که از راه دریای مدیترانه به جزایر یونان می‌‌رسند، بپذیرد. همچنین ترکیه موظف است پناهجویانی را که به طور غیر قانونی وارد کشورهای اتحادیه اروپا شده‌اند، در خاکش اسکان دهد.
در مقابل اتحادیه اروپا وعده داده بود که ۶ میلیارد یورو برای تأمین مخارج پناهجویان به دولت ترکیه بپردازد. تسهیل ویزا برای اتباع ترکیه و از سرگیری مذاکرات برای الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا از دیگر بخش‌های این توافق‌نامه بود که از آوریل سال گذشته به اجرا درآمد.
این توافق‌نامه یک بند الحاقی هم دارد که به موجب آن دولت ترکیه موظف شده است با موج پناهجویی به کشورهای اروپایی مقابله کند. در اثر این تمهیدات، در ماه‌های گذشته موج پناهجویی به کشورهای اروپایی تا حد زیادی متوقف شده بود.
نهادهای حقوق بشری از توافق‌نامه اتحادیه اروپا و ترکیه درباره پناهجویی به شدت انتقاد کرده بودند. آکسفام، بعد از اعلام توافق آن را «گامی دیگر در مسیر غیرانسانی» خواند. سازمان عفو بین‌الملل هم از این توافق انتقاد کرده بود.
احتمال لغو کامل توافق اتحادیه اروپا با ترکیه درباره پناهجویی واکنشی‌ست به بحران دیپلماتیک بین ترکیه و اتحایه اروپا.
در روزهای گذشته سیاستمداران ترکیه‌ای قصد داشتند با ایراد سخنرانی‌هایی در حمایت از کارزار «آری» در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه، در کشورهای اتحادیه اروپا برای شهروندان ترکیه‌تبار سخنرانی کنند. اما در شهر روتردام در هلند، در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور، سخنرانی چاوش‌اوغلو لغو شد و وزیر خانواده ترکیه هم از خاک آلمان اخراج شد.
آلمان، آنکارا را تهدید کرده است که اگر در لحن و بیان تحریک‌آمیزش تجدید نظر نکند، از ادامه کمک مالی به ترکیه خودداری می‌کند و علاوه بر این به شهروندان ترکیه‌تبار آلمانی اجازه نمی‌دهد که در همه‌پرسی تغییر قانون اساسی در آوریل سال جاری در خاک آلمان شرکت کنند.
رادیو زمانه