به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۳۰، ۱۳۹۵

صدراعظم آلمان مهمان رييس‌جمهور جديد امريكا شد

ديدار دو مخالف

گروه جهان| سرانجام نوبت به آنگلا مركل، صدراعظم آلمان رسيد. روز گذشته دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در كاخ سفيد ميزبان يكي از سرسخت‌ترين منتقدان و مخالفان خود در سطح بين‌المللي بود. نخستين ديدار دو مقام عملا خانم مركل را به دومين رهبر كشور اروپايي پس از ترزا مي، نخست وزير بريتانيا بدل مي‌كند كه به ديدار همتاي ناشناخته خود در عالم سياست مي‌رود.


باوجود آنكه آلمان و ايالات متحده، متحدان سنتي و نزديك به هم در معادله‌هاي بين‌المللي هستند اما ترامپ و مركل در تمام حوزه‌ها با هم مخالفت دارند، از مساله مهاجرت تا سياست‌هاي مربوط به امور پناهندگان و همچنين سرنوشتي كه در انتظار ناتو است. ‌اي‌بي‌سي در اين خصوص مي‌نويسد: صدراعظم آلمان و رييس‌جمهور ايالات متحده دو سيستم حكومتي كاملا متفاوت با هم دارند. مركل رهبري منظم با سياست‌ها و رويكردهاي مشخص است كه هرگام خود را با نظم و ترتيب برمي‌دارد. ترامپ تاجري است كه به تصميم‌گيري‌هاي در لحظه و تجويزهاي بدون نسخه شهرت دارد. آنگلا مركل شايد يكي از صريح‌ترين رهبراني است كه هيچگاه از انتقاد عيان از رييس‌جمهور امريكا چه در زماني كه هنوز در انتخابات رياست‌جمهوري يك كانديداي ساده بود و چه زماني كه جامه رييس‌جمهوري را بر تن كرده بود، ابايي نداشته است. در ماه نوامبر زماني كه ترامپ تهديد به خروج از پيمان ترانس – پاسيفيك كرد، خانم مركل به صراحت اعلام كرد كه از اينكه اين پيمان احتمالا اجرايي نخواهد شد، خوشحال نيست. در ماه فوريه زماني كه رييس‌جمهور امريكا در توييتر خود نوشت كه رسانه‌ها دشمنان مردم امريكا هستند، مركل در سخنراني خود در كنفرانس امنيتي مونيخ درباره اهميت و جايگاه رسانه‌ها سخنراني كرد و گفت: من طرفدار رسانه‌هاي مستقل و آزاد هستم و احترام بسيار زيادي براي خبرنگاران قايلم. ما در آلمان تجربه خوبي از كار دولت و رسانه‌ها و احترام متقابل آنها به يكديگر داشته‌ايم.

ما مسائل و عقايد مختلف را با هم درميان مي‌گذاريم اما آزادي بيان و رسانه‌ها را قبول داريم و آن را يكي از ستون‌هاي دموكراسي مي‌دانيم.

مركل در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود در كنفرانس امنيتي مونيخ همچنين از دونالد ترامپ خواست كه از اتحاديه اروپاي واحد حمايت كند و اين در حالي بود كه رييس‌جمهور جديد امريكا از همان ابتداي حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي مخالفت خود را با تشكيلاتي به نام اتحاديه اروپا اعلام كرده بود. ترامپ هيچگاه مخالفت خود با اتحاديه اروپا را پنهان نكرده بود و پيش از آنكه بريتانيا از اتحاديه اروپا خارج شود (برگزيت) نيز از اين خروج حمايت كرده بود. پس از راي مثبت به اين رفراندوم نيز وي از مساله خروج اين كشور از ساختار اتحاديه اروپا استقبال كرد و همچنين پيش بيني كرد كه احتمالا ساير كشورها نيز از اين اتحاديه خارج مي‌شوند. وي همچنين در مصاحبه‌اي با تايمز لندن در ژانويه نيز اتحاديه اروپا را چرخي براي آلمان خوانده بود. مركل نيز اين حرف وي را بدون پاسخ نگذاشت و گفت: من فكر مي‌كنم كه اين ما اروپايي‌ها هستيم كه سرنوشت خود را در دست داريم.

مساله مهاجرت، آينده ناتو دو سوژه مهمي هستند كه مركل و ترامپ درباره آنها در نخستين ديدار گفت‌وگو كردند. آنگلا مركل در سال ٢٠١٦ ميلادي و زماني كه بحث مهاجران سوري به يك تراژدي در صحنه بين‌المللي بدل شده بود اعلام كرد كه آلمان با آغوش باز از مهاجران پذيرايي مي‌كند. همين مساله به سوژه‌اي براي انتقادهاي ترامپ از وي بدل شد. وي سياست‌هاي مهاجرتي مركل را به باد انتقاد گرفت و از اينكه اين كشور در سال ٢٠١٥ يك ميليون نفر را پذيرفته است، ابراز انزجار كرد. ترامپ در مصاحبه با تايمز گفت: فكر مي‌كنم مركل يك اشتباه بزرگ مرتكب شد و آن هم اين بود كه اجازه داد تمام اين مهاجران غيرقانوني وارد آلمان شوند. هيچ كس نمي‌داند كه اين آدم‌ها از كجا آمده‌اند و به نظر من يك اشتباه فاحش كرد.

ترامپ با وجود همه اين سخنان اعلام كرد كه احترام بسياري براي مركل قايل است. در ماه آگوست، ترامپ در سخنراني‌اي، سياست‌هاي مركل را با هيلاري كلينتون، رقيب خود در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا مقايسه كرده بود. وي در اين خصوص گفته بود: خلاصه كلام اين است كه هيلاري كلينتون مي‌خواهد آنگلا مركل امريكا باشد. اين مهاجرت‌ها به آلمان براي اين كشور و مردم اين كشور يك مصيبت است. جرم و جنايت در آلمان به اندازه‌اي رسيده است كه هيچ كس گمان نمي‌كرد.

اين ادعاي ترامپ در حالي مطرح شد كه اداره فدرال تحقيقات جنايي در آلمان در نوامبر ٢٠١٥ اعلام كرد كه مهاجران به همان اندازه مرتكب جرم و جنايت مي‌شوند كه آلماني‌ها. ترامپ و مركل در بيست و نهمين روز از ماه ژانويه براي نخستين‌بار از روز حضور وي در كاخ سفيد با هم تماس تلفني داشتند و در بيانيه‌اي كه دو طرف درخصوص اين تماس تلفني صادر كردند، اشاره‌اي به گفت‌وگوي دو مقام درخصوص فرمان اجرايي جديد ترامپ كه ورود شهروندان ٧ كشور مسلمان به امريكا را ممنوع اعلام نكرده بود، نشد. ترامپ در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي امريكا، متحدان اين كشور در غرب را به دليل اظهاراتش در خصوص ناتو و اتحاديه اروپا به‌شدت نگران كرده بود اما مايك پنس، معاون رييس‌جمهور ايالات متحده در سفرها و ديدارهاي متعددي كه با اروپايي‌ها داشت به آنها اطمينان خاطر داد كه امريكا به ناتو متعهد است. پنس در كنفرانس امنيتي مونيخ گفت: نبرد شما نبرد ما و موفقيت شما موفقيت ما است. ما با هم به آينده قدم مي‌گذاريم.

به نظر مي‌رسد كه با وجود تمام تلاش‌هاي اروپا و امريكا براي اندك نشان دادن اختلاف‌ها اما دو طرف همچنان درباره اين مساله كه كشورهاي عضو بايد سهم خود را پرداخت كنند، با هم اختلاف دارند.
درحال حاضر تنها ٥ كشور عضو ناتو سهم دفاعي خود را پرداخت مي‌كنند و آلمان يكي از اين ٥ كشور نيست. 
مركل در اجلاس امنيتي مونيخ تاكيد كرد كه آلمان براي پرداخت كردن سهم خود در ناتو همه تلاش خود را مي‌كند اما اين نكته را هم اضافه كرد كه درحالي كه ناتو از اصلي‌ترين تامين‌كنندگان منافع اروپا است اما تامين‌كننده امنيت امريكا نيز به حساب مي‌آيد. ترامپ و مركل در حالي با هم ديدار مي‌كنند كه اختلاف‌هاي روسيه و امريكا هنوز با هم حل نشده است و پيش‌بيني مي‌شود كه ترامپ در خصوص سياست‌هاي روسيه از صدراعظم آلمان سوال كند تا با تجربيات وي آشنا شود.
اعتماد