به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۰۴، ۱۳۹۶

عامل حمله لندن 'مسلمان شده بود'

افروختن شمع روی نرده پل وستمینستر به یادبود قربانیان

به گزارش منابع پلیس، خالد مسعود، پنجاه و دو ساله و عامل این حمله، در شهر دارتفورد واقع در استان کنت در جنوب بریتانیا متولد شده و آدریان المز نام داشت اما بعدا نام خود را تغییر داد. آخرین محل زندگی او در منطقه وست میدلند، واقع در شمال غرب انگلستان بود.
خالد مسعود دارای سابقه کیفری بوده و از جمله به جرم ضرب و شتم، ایراد جراحت شدید بدنی، حمل اسلحه سرد و اخلال در نظم عمومی بازداشت و محکوم شده بود. سابقه اولین محکومیت او به جرم خسارت عمد به اموال به نوامبر سال ١٩٨٣ باز می‌گردد و آخرین مورد نیز به حمل چاقو در اماکن عمومی در سال ٢٠٠٣ مربوط می‌شود.
به گفته پلیس، خالد مسعود در طول سال‌های گذشته، نام‌های مختلفی را به کار می‌برد اما پس از مسلمان شدن، نام خالد مسعود را برگزید. این احتمال وجود دارد که او در زندان با اسلام آشنا شد و به این دین گروید.
پلیس هنوز اطلاعات بیشتری در مورد خالد مسعود در اختیار رسانه‌ها قرار نداده اما چند روزنامه بریتانیایی مطالبی را در مورد این فرد منتشر کرده‌اند.
به نوشته آنها، خالد مسعود قبل از دست زدن به حمله در روز چهارشنبه، چند بار به لندن سفر کرده بود اما مشخص نیست که آیا هدف از این سفرها برنامه‌ریزی برای این حمله بوده باشد.
این روزنامه‌ها به نقل از همسایگان سابق خالد مسعود نوشته‌اند که همسرش از حجاب کامل اسلامی، گاه همراه با روبنده استفاده می کرد و گاه خالد مسعود نیز در "جامه بلند اسلامی" یا لباده دیده می‌شد هر چند معمولا لباس‌های عادی بر تن داشت.
بعد از ظهر چهارشنبه، خالد مسعود با خودرو به میان جمعیت در پیاده رو پل وستمینستر، مجاور ساختمان پارلمان بریتانیا، راند، سه نفر را کشت و تعدادی را زخمی کرد. او سپس پیاده به مقابل یکی از درهای ورودی پارلمان رفت و یک مامور پلیس را با ضربات چاقو به قتل رساند. خود او هم به ضرب گلوله یک مامور پلیس مسلح از پای در آمد.
هنوز گزارشی از ارتباط احتمالی او با سازمان یا تشکل خاصی منتشر نشده و احتمال داده شده که به تنهایی این حمله را طراحی و اجرا کرده باشد. با اینهمه، روز گذشته گروه دولت اسلامی - داعش - از او با عناوین "سرباز خلافت" و "شهید اسلام" ستایش کرد و گفت که در اجرای دستور دولت اسلامی، شهروندان کشورهای  عضو ائتلاف ضد داعش را به هر طریق که می‌توانسته هدف قرار داده است.
در ادامه تحقیقات در مورد این حمله، پلیس تا کنون هشت تن، از جمله چند زن را در شهر بیرمنگام، لندن و شهرهای دیگر بازداشت کرده و جستجو برای یافتن افراد مرتبط با خالد مسعود در نقاط دیگر ادامه دارد.
مقامات دولتی گفته‌اند که طی سال های اخیر، همواره وقوع حملات تروریستی در بریتانیا را محتمل دانسته و اقداماتی را برای مقابله با این وضعیت به اجرا گذاشته بودند. به گفته آنان، واکنش پلیس و سایر نهادهای امنیتی و امدادرسانی پس از وقوع حمله روز چهارشنبه مناسب بوده است. با اینهمه، تاکید شده که در یک جامعه دموکراتیک، اقدامات امنیتی نباید آزادی شهروندان را مورد تهاجم قرار دهد و محدود کند و به خاطر رعایت حقوق شهروندان، اعمال محدودیت‌های شدید به منظور حذف کامل خطراتی از قبیل حمله روز چهارشنبه امکانپذیر نیست.
شامگاه گذشته، چند هزار نفر به نشانه محکومیت تروریسم در میدان ترافالگار لندن اجتماع کردند. صادق خان، شهردار لندن در سخنان خود در این تجمع گفت که لندن محل زندگی و بازدید افرادی با فرهنگ‌ها و عقاید متنوع و گوناگون است و خواهد بود. او گفت: "تروریسم هرگز لندنی ها را وادار به تسلیم و تغییر روش زندگی خود نمی‌کند."
بی بی سی