به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۲۶، ۱۳۹۵

برای ممانعت از پیروزی مارین لوپن؛

سوسیالیست‌های فرانسه خودزنی کردند
نخست‌وزیر سابق فرانسه از حزب سوسیالیست با علم به پیروزنشدن هم‌حزبی خود در رقابت ریاست‌جمهوری کشور، از نامزد مستقل این دور از رقابت‌ها حمایت کرد تا شانس راست افراطی را به حداقل برساند. 

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از لو پاریزین، منابع نزدیک به «مانوئل والس»، نخست‌وزیر سابق دولت فعلی فرانسه، از تصمیم وی برای حمایت از «امانوئل ماکرون»، نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۷ این کشور، خبر دادند. 

گفتنی است که والس برای شرکت در دور نخست این انتخابات از سمت نخست‌وزیری دولت «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فعلی فرانسه استعفا داد؛ اما در رقابت درون‌حزبی سوسیالیست‌ها از «بنوا آمون» شکست خورد. 
به گفته لو پاریزین، والس در آستانه دور نخست انتخابات که ۲۳ آوریل برگزار می‌شود، از طرفداران خود خواهد خواست که به ماکرون رأی دهند؛ ضربه‌ای که اگرچه به فرضیه احتمال شکست آمون در دور نخست قوت بیشتری می‌بخشد، کاتالیزوری خواهد بود برای آنکه ماکرون این دور از رقابت را با اختلاف رأی بیشتری نسبت به «مارین لوپن»، نامزد حزب افراطی جبهه ملی و «فرانسوا فیون»، نامزد حزب راست میانه «جمهوری‌خواهان»، به پایان ببرد. 

ناگفته نماند ماکرون نیز تا پیش از ورود به چرخه انتخابات فرانسه، در دستگاه حزب حاکم سوسیالیست سمت وزیر دارایی را بر عهده داشت و اگرچه حالا در قالب یک نامزد مستقل عمل می‌کند؛ به‌هرحال عقایدش به سوسیالیست‌ها نزدیک‌تر است و درعین‌حال چنانچه فیون از ادامه رقابت باز بماند، توانایی جلب حمایت طرفداران راست میانه را نیز دارد. 

شاید بتوان گفت اقدام والس به‌عنوان یکی از چهره‌های سرشناس حزب سوسیالیست به سلب حمایت از آمون، با علم به موفق‌نشدن وی در دور نخست انجام می‌شود و حرکتی تاکتیکی است برای تضمین عبور پرافتخار نامزد دیگر (ماکرون) از سد رقابت آوریل و پیروزی وی در رقابت نهایی هفت مِی.  

به‌هرحال، هر دو حزب سوسیالیست و راست میانه، عهد کرده‌اند به هر قیمتی که شده، مانع از ورود لوپن به کاخ الیزه شوند.

خبرگزاری مـهـر