به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۰۳، ۱۳۹۶

«عامل حمله لندن از تروریسم بین‌الملل الهام گرفته بود»

پس از حمله تروریستی در نزدیکی پارلمان بریتانیا پلیس برای نخستین بار در مورد عامل این حمله اطلاعاتی ارائه داد. یک سخنگوی اسکاتلندیارد گفته است که او از تروریسم بین‌الملل الهام گرفته است.

اسکاتلندیارد بر این نظر است که فرد مهاجم گرایش‌های اسلامگرایانه داشته است.
پلیس بریتانیا اطلاعات بیشتری در مورد این شخص ارائه نداد.
صدها مأمور و کارمند پلیس در حال تحقیق درباره انگیزه فرد مهاجم، چگونگی تدارک این حمله و همدستان احتمالی او در این حمله هستند. پیش از آن، پلیس گفته بود که این حمله یک اقدام فردی بود.
بر اساس آخرین خبرها فرد مهاجم چهار نفر، از جمله یک مأمور پلیس ۴۸ ساله و سه عابر پیاده را کشته و دست‌کم ۴۰ نفر را زخمی کرده است.
بر اساس اطلاعات پلیس و رسانه‌ها در مرکز لندن این اتفاقات رخ داد:
فرد مهاجم بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۲ مارس / ۲ فروردین با خودروی هیوندای خاکستری‌رنگ خود بر روی پل وست‌مینستر دو نفر را می‌کشد و چند نفر از جمله سه مأمور پلیس را زخمی می‌کند. پس از آن با خودرو به حصار پارلمان می‌کوبد. دست‌کم ۱۰ نفر بر روی پل وست‌مینستر به کمک‌های اولیه پزشکی نیاز پیدا می‌کنند.
فرد مهاجم خودروی خود را ترک می‌کند و به ساختمان پارلمان بریتانیا حمله‌ور می‌شود و یک مأمور پلیس را با چاقو زخمی می‌کند. مأموران دیگر با شلیک گلوله او را از پای در می‌آورند. پلیسِ زخمی‌شده نیز بر اثر جراحت جان می‌بازد.
توبیاس اِلوود، منشی دولتی با تنفس دهان به دهان و جلوگیری از خونریزی تلاش می‌کند که پلیس زخمی‌شده را زنده نگاه دارد اما موفق نمی‌شود. به همین دلیل رسانه‌های بریتانیا از اِلوود به‌عنوان قهرمان یاد می‌کنند.
مقامات فرانسوی اعلام می‌کنند که سه دانش‌آموز فرانسوی در جریان این حمله زخمی شده‌اند.
یک زن نیز از روی پل وست‌مینستر به رودخانه تیمز سقوط می‌کند اما نیروهای امدادرسان او را نجات می‌دهند.
حومه پارلمان بریتانیا تا ساعاتی از شب مسدود ‌می‌ماند و بالگردها مدام بر فراز منطقه دولتی لندن در رفت و آمد می‌کنند.
حمله تروریستی لندن درست در سالگرد حملات تروریستی بروکسل رخ داد. در حملات بروکسل تروریست‌ها ۳۲ نفر را کشتند و بیش از ۳۰۰ نفر را زخمی کردند.
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که به‌رغم این حمله وضعیت هشدار ترور افزایش نمی‌یابد. او گفت زندگی ادامه خواهد داشت و «فردا، پارلمان مثل همیشه اول صبح آغاز به‌کار خواهد کرد.» در حال حاضر بر اساس سطح هشدار ترور در بریتانیا، این کشور در حد «احتمال حمله تروریستی بسیار بالا» قرار دارد.
پلیس از مردمی که در جریان این حمله فیلم و عکس گرفته‌اند خواسته است تا این مدارک خود را در اختیار پلیس قرار دهند و تصاویر و ویدئوهایی از زخمی‌شدگان منتشر نکنند.
روز چهارشنبه پارلمان اسکاتلند نیز بحث خود درباره استقلال این کشور را به حالت تعلیق در آورد.
خبرگزاریها