به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۲۷، ۱۳۹۵

دومین فرمان مهاجرتی ترامپ هم تعلیق شد!

در اولین واکنش به تعلیق دومین فرمان مهاجرتی، پرزیدنت ترامپ می گوید برای تغییر حکم قاضی فدرال هاوایی حتی تا دیوان عالی شکایت را پیگیری خواهد کرد. 



به گزارش صدای آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در شهر نشویل در ایالت تنسی به سر می برد، چهارشنبه شب ۲۵ اسفند در جمع هواداران خود از حکم قاضی فدرال ایالت هاوایی انتقاد کرد و گفت حکم او باعث می شود آمریکا ضعیف به نظر برسد. 
قاضی فدرال آمریکا، درک واتسون در منطقه هاوایی چهارشنبه ۲۵ اسفند حکم به توقف فوری فرمان اجرایی ترامپ داد. روز دوشنبه ۱۶ اسفند پرزیدنت ترامپ برای بار دوم فرمان اجرایی صادر کرد که براساس آن قرار بود از روز پنجشنبه ۲۶ اسفند ویزای شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان شامل ایران، سوریه، لیبی، یمن، سودان و سومالی به مدت ۹۰ روز تعلیق شود. 
رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه شب در جمع حامیان خود حکم این قاضی را «دست‌درازی قضایی بی‌سابقه‌ای» نامید. 
وی افزود: این حکم فاجعه بار است و برای تغییر آن تا آخر و حتی تا دیوان عالی مبارزه می کنیم. ما پیروز خواهیم شد. 
هنوز وزارت خانه های دولت ترامپ به این حکم واکنشی نشان نداده اند. دفعه قبل، بعد از رای یک قاضی فدرال، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود وضعیت صدور ویزا به حالت عادی باز می گردد. 
جمهوریخواهان می گویند که این فرمان های اجرایی ترامپ با هدف ایجاد افزایش امنیت ملی آمریکا است اما دموکرات ها آن را خلاف قانون اساسی و تبعیض آمیز می دانند. 
حکم قاضی فدرال هاوایی در حالی صادر شد که دو شکایت دیگر علیه فرمان اجرایی ترامپ در انتظار نظر قضات دادگاه های فدرال هستند. درک واتسون قاضی فدرال هاوایی در حکم خود برای تعلیق فرمان جدید ترامپ گفت این فرمان در خصوص جلوگیری از تبعیض مذهبی مخالف قانون اساسی آمریکاست. 
اصلی ترین شکایت علیه فرمان اجرایی ترامپ در ایالت واشنگتن است. یک هفته بعد از صدور فرمان اجرایی اول ترامپ، قاضی فدرال جیمز روبارت که منصوب پرزیدنت بوش بوده، در شهر سیاتل واشنگتن در ۱۵ بهمن به شکایت وکلای ایالت های واشنگتن و مینه سوتا رسیدگی کرد و رای به لغو فرمان اجرایی ترامپ داد. 
اکنون دادستان کل ایالت واشنگتن بعد از فرمان دوم ترامپ، استدلال کرده که این فرمان اجرایی از نظر محتوایی همان فرمان قبلی است و قاضی روبارت باید دوباره آن را تعلیق کند. 
آقای روبارت سه شنبه شب استدلال های دولت ترامپ را شنید و باید درباره شکایت از فرمان دوم ترامپ رای بدهد. غیر از ایالت واشنگتن، چند ایالت دیگر از جمله نیویورک، ماساچوست و اورگان هم به این شکایت پیوسته اند. 
غیر از هاوایی و ایالت واشنگتن، ایالت مریلند شکایت مشابهی علیه فرمان اجرایی ترامپ دارد که قرار است یک قاضی فدرال درباره آن تصمیم بگیرد. 

دفاع دولت ترامپ 
دولت دونالد ترامپ که از لغو فرمان اجرایی اول وی توسط قاضی فدرال واشنگتن ابراز ناراحتی کرده بود، به فرمان تجدیدنظر شده دوم برای منع ورود شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان، «خوش بین» بود. 
ده روز پیش، در مراسم اعلام فرمان اجرایی جدید، رکس تیلرسون، جف سشنز و جان کلی وزرای خارجه، دادگستری و امنیت داخلی در مقابل خبرنگاران حضور یافتند و از این فرمان دفاع کردند. 
شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید نیز پیش از این اعلام کرد که دولت پرزیدنت ترامپ قویا معتقد است که فرمان جدید مهاجرتی در دادگاه پیروز خواهد شد. 
دولت ترامپ امیدوار بود با تغییرات انجام شده، احتمال لغو این فرمان اجرایی کم شده است. 
در حالی دومین فرمان اجرایی ترامپ با مخالفت قضات فدرال روبرو می شود که شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید پیشتر در دفاع از این فرمان اجرایی گفته بود عده زیادی از آمریکایی ها از این فرمان حمایت می کنند. 
آقای اسپایسر روز چهارشنبه ۱۳ بهمن، هرگونه نگرانی مردم آمریکا نسبت به حکم مهاجرتی ترامپ را رد کرد و گفت بر اساس نظر سنجی های اخیر اکثریت مردم آمریکا از رییس جمهور تازه و رویکرد های او حمایت می کنند. 
سخنگوی کاخ سفید به نظر سنجی تازه موسسه پژوهشی رسموسن استناد کرد که می گوید ۵۷ در صد آمریکایی ها از اجرای این حکم حمایت کرده اند.